Επί τάπητος τέθηκαν χτες στο Δημοτικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης όλα τα ζητήματα τα οποία αφορούν την κατασκευή της ιπτάμενης περιφερειακής (flyover). Εκεί ήταν εκπρόσωποι των κατοίκων των περιοχών που υποστηρίζουν ότι πλήττονται, της αγοράς, του ΤΕΕ, της τοπικής αυτοδιοίκησης, της κυβέρνησης κ.α.
Στα έδρανα του Δημοτικού Συμβουλίου κάθισαν χτες όλοι οι φορείς που σχετίζονται με την κατασκευή του Flyover προκειμένου να συζητηθούν οι επιπτώσεις από την κατασκευή του και μέτρα αντιμετώπισής τους. Ακούστηκαν πολλές απόψεις είτε για συνέχιση του έργου, πλήρη ακύρωση ή αναστολή των εργασιών, ενώ κοινή μάλλον ήταν η παραδοχή πως πρέπει να δοθεί βαρύτητα και να βελτιωθούν τα μέσα μαζική μεταφοράς. Ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ήταν εκείνος που “τίναξε την μπάνκα στον αέρα” αφού ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων με την τοποθέτησή του αναγκάζοντας και τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη, ως οικοδεσπότης να ζητήσει συγγνώμη από όσους προσεβλήθησαν.
Οι αυτοδιοικητικοί
“Για εμάς στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι ένα αναγκαίο, σημαντικό έργο γιατί θα βελτιώσει τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης“, δήλωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλιας. Ο ίδιος επισήμανε πως από πλευράς Υπουργείου υπήρχε παντελής έλλειψη σχεδιασμού μέτρων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στη φάση της κατασκευής. Ωστόσο τόνισε πως η ΠΚΜ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Μεταφορών εγκατέστησε αισθητήρες στα φανάρια που ρυθμίζουν την κυκλοφορία ανάλογα με την κίνηση, έστειλε λίστα με 15 προτάσεις στο υπουργείο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης δήλωσε πως θα είναι στο πλευρό όλων των πρωτοβουλιών κατοίκων. Ο ίδιος υπεραμύνθηκε του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων και των υπόλοιπων 11 προτάσεων που έχει καταθέσει για την αντιμετώπιση των συνεπειών των εργασιών του flyover. Επίσης, ανακοίνωσε πως από 1 Μαρτίου σε συνεργασία με το ΙΜΕΤ θα υπάρχουν σταθμοί που θα ενημερώνουν σε πραγματικό χρόνο για το επίπεδο της ρύπανσης.
Την πεποίθηση ότι θα έπρεπε να έχει προηγηθεί ο εξωτερικός δακτύλιος του flyover επανέλαβε ο Δήμαρχος Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης όπως και τις προτάσεις του για θαλάσσια συγκοινωνία, τριπλοβάρδιες στα έργα και βελτίωση κάθετων αξόνων.
“Προσυπογράφουμε τις προτάσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης”, δήλωσε ο Δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης τασσόμενος υπέρ του έργου. “Λέμε ναι σε ένα έργο που θα αυξήσει τη χωρητικότητα των αυτοκινήτων στον περιφερειακό και όχι στην ασφυξία της πόλης”, τόνισε.
Την παρακολούθηση του έργου στη βάση μιας μητροπολιτικής επίβλεψης πρότεινε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Τοπικό δημοψήφισμα ζήτησε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Οι εκπρόσωποι των κατοίκων
Εκπρόσωποι των κατοίκων της Πυλαίας και του οικισμού Κωνσταντινουπολιτών τάσσονται κάθετα αντίθετοι στην υλοποίηση του έργου. “Είναι ένα έργο άχρηστο και αχρείαστο που θα στοιχίσει 1,5 δις σε βάθος 30ετίας” υποστήριξε η εκπρόσωπος των κατοίκων της Πυλαίας ενάντια στον Flyover. Η ίδια τάχθηκε υπέρ μέσων σταθερής τροχιάς όπως ο προαστιακός. “Πάει να εξαφανιστεί ο αρχαιότερος δήμος της Θεσσαλονίκης”, τόνισε υπογραμμίζοντας πως το τεράστιο κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό κόστος όπως και αυτό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα φορτωθούν για πάντα οι 72.000 κάτοικοι της Πυλαίας.
“Δεν υπάρχει οριστική κυκλοφοριακή μελέτη για τον flyover”, τόνισε από την πλευρά του ο Αλέξανδρος Αδαμίδης, πρόεδρος του συνδέσμου κατοίκων Κωνσταντινουπολιτών. Ο ίδιος ανέφερε τα νομικά κωλύματα που προέκυψαν από τον αρχικό σχεδιασμό του έργου, έκανε λόγο για περιβαλλοντικές παραβάσεις, αύξηση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ηχητική ρύπανση και καταστρατήγηση πολεοδομικού σχεδιασμού.
Οι εκπρόσωποι της αγοράς
Μεγάλο έργο για την πόλη αλλά με πολλά προβλήματα χαρακτήρισε τον flyover ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης ο οποίος τόνισε πως τα μικρά μαγαζιά αδυνατούν να ανταποκριθούν σε νυχτερινό ωράριο φορτοεκφορτώσεων. “Το έργο θα κρατήσει 4 χρόνια ενώ εμείς μετράμε μέρες”, είπε χαρακτηριστικά. “Μπήκε μια θηλιά στην πόλη”, δήλωσε ο εκπρόσωπος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Χρήστος Νικολόπουλος.
Προβλήματα σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης
Εκτός από τα καθημερινά μποτιλιαρίσματα, το μεγαλύτερο πρόβλημα που προκάλεσαν οι εργασίες του flyover είναι η διέλευση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν εκπρόσωποι του ΕΚΑΒ, της ΕΝΙΘ και της Πυροσβεστικής που ζήτησαν άμεσα παρεμβάσεις πριν να θρηνήσουμε θύματα, αφού έχει αυξηθεί τρομακτικά ο χρόνος ανταπόκρισης λόγω κίνησης.
Τι είπαν οι ειδικοί και οι τεχνοκράτες
“Πρέπει να προχωρήσει αυτή η πόλη“, τόνισε η Αναπληρώτρια Διευθύντρια του ΕΚΕΤΑ Γεωργία Αϋφαντοπούλου τονίζοντας πως παγκοσμίως η τάση είναι να κλείνει το κέντρο στα αυτοκίνητα και η κυκλοφορία να διεξάγεται από περιφερειακές οδούς. Η ίδια τόνισε πως η παράνομη στάθμευση παίρνει το 25% της χωρητικότητας των δρόμων και οι πολίτες δίνουν μόνοι τους λύσεις τροποποιώντας τα ωράρια που κυκλοφορούν στον περιφερειακό με το αυτοκίνητό τους.
Ο γενικός διευθυντής του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας αναφέρθηκε στις νέες γραμμές που εισήγαγε ο οργανισμός στο πλαίσιο τόνωσης της αστικής συγκοινωνίας, ενώ ο Χρήστος Χατζηγεωργίου από τον ΟΑΣΘ στα νέα λεωφορεία που έρχονται και τις προσλήψεις οδηγών.
Ο Απόστολος Πρόιος, μέλος του ΔΣ του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονιας τόνισε πως δεν υπάρχει έργο χωρίς επιπτώσεις. Ο ίδιος κατηγόρησε εκπροσώπους των πολιτών που έκαναν λόγο για έλλειψη κυκλοφοριακής μελέτης πως “πιπιλίζουν όρους που δεν ξέρουν”. “Το Υπουργείο καλώς ή κακώς επέλεξε τη συγκεκριμένη τεχνική λύση γιατί η άλλη ήταν ο ΕΞΟΔ (Εξωτερική Περιφερειακή) και ξεμείναμε από λεφτά το 2010 και είχε και άλλα προβλήματα γιατί οι συμπολίτες βρήκαν περιβαλλοντικά και άλλαξαν δέκα φορές τις χαράξεις“, είπε χαρακτηριστικά.
“Το έργο αυτό μπορεί να σταματήσει από μόνο του εξαιτίας των τρομερών προβλημάτων τα οποία θα συνεχίσει να συσσωρεύσει στην πόλη αν αφήσει κανείς την πόλη έρμαιο των επιπτώσεων του Flyover“, δήλωσε ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και Συγκοινωνιολόγος Σπύρος Βούγιας. “Αν ακολουθήσουμε έναν δρόμο πιέσεων για ανταποδοτικά μέτρα (…) περισσότερα λεωφορεία, περισσότερη αστυνόμευση, λεωφορειόδρομοι που να κινούνται, ωράριο φορτωεκφόρτωσης σε χρόνους που θα τους βρούμε, νυχτερινή αποκομιδή των σκουπιδιών, κυνήγι του διπλοπαρκαρίσματος (…) ας επωφεληθούμε από αυτή την ιστορία για να κατακτήσουμε αυτά, και την επόμενη μέρα είτε τελειώσει είτε σταματήσει ο flyover (…) Πρέπει να κερδίσουμε καλές συνήθειες και πρακτικές τόνισε.
Στην επικινδυνότητα των αιωρούμενων μικροσωματιδίων στην υγεία που έχουν αυξηθεί δραματικά λόγω των εργασιών του flyover αναφέρθηκε ο περιβαλλοντολόγος Κώστας Νικολάου.
Ταχιάος: “Η επόμενη μέρα μετά τον Flyover θα είναι καλύτερη”
Ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος αποδόμησε μεγάλο μέρος των επιχειρημάτων των διαφωνούντων με το έργο, ενώ η φράση του “Εκπλήσσομαι όταν ανακαλύπτω ότι ο παλαιοχριστιανισμός δεν κατοικεί μόνο σε λαγούμια της Κορινθίας“, προκάλεσε αντιδράσεις. Σε κόντρα ήρθε και με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης λέγοντάς του πως “Η εικόνα της αγοράς που παρουσιάζετε είναι του ’60”. “Δεν εφαρμόζεται κανένα μέτρο, εφαρμόζεται ο νόμος και αυτό δεν αρέσει”, είπε σχετικά με τις φορτοεκφορτώσεις αλλά και την αστυνόμευση.
“Το έργο θα προχωρήσει. Η κυβέρνηση δεν έχει καμία πρόθεση να προβεί σε αναστολή του flyover. Προφανώς υπάρχουν άνθρωποι που το επιδιώκουν δικαστικά. Εμείς θα υπερασπιστούμε αυτή την επιλογή που θεωρούμε ότι είναι υπέρ της”, είπε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος τόνισε πως οι ίδιοι άνθρωποι ήταν αυτοί που διαμαρτύρονταν και για τον περιφερειακό ενώ κάλεσε τους ανθρώπους της πόλης να συνταχθούν σε ένα έργο που πρέπει να γίνει.
Τα εύσημα στην Τροχαία
Τα εύσημα όλων αποκόμισε η Τροχαία Θεσσαλονίκης και η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης. Η επικεφαλής της Τροχαίας Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου ζήτησε ωστόσο τη συνεργασία των πολιτών για την αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης.
Από βουλευτές παρών ήταν μόνο ο ανεξάρτητος βουλευτής Μιχάλης Χουρδάκης ο οποίος τάχθηκε υπέρ της μείωσης των αυτοκινήτων και χαρακτήρισε το έργο ως 80% υπερκοστολογημένο.