Σε άλυτη εξίσωση έχει εξελιχθεί η υπόθεση της στάθμευσης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου η ζήτηση για πάρκινγκ είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τις προσφερόμενες θέσεις.
Με τις μετακινήσεις να έχουν αυξηθεί σημαντικά στη μετα-covid εποχή, η εύρεση μίας θέσης στάθμευσης είναι εφιάλτης για τους οδηγούς των ΙΧ. Ταυτόχρονα, επιβαρύνει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο, καθώς η διαδικασία της αναζήτησης -συχνά για αρκετή ώρα- αυξάνει την κίνηση στο κέντρο, ενώ αποτελεί και εύκολο άλλοθι για όσους παρκάρουν σε μη νόμιμες θέσεις ή σε διπλή σειρά.
Η δε δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης όχι μόνο δεν είναι ικανή να λύσει το πρόβλημα, αλλά ενδεχομένως να το επιδεινώνει, καθώς ουσιαστικά ενθαρρύνει τη χρήση του ΙΧ. Τη δυσεπίλυτη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ανέλυσε ο διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΑΠΘ, αναπληρωτής καθηγητής Γιάννης Πολίτης, σε εκδήλωση με θέμα «Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης/Ιδέες & Προτάσεις για μια ολοκληρωτική λύση!», την οποία οργάνωσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) με την υποστήριξη της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και του ενημερωτικού blog ΚΤΙΡΙΟforTHESS.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε, η δυνατότητα της πόλης να εξυπηρετήσει τα οχήματα που πηγαίνουν στο κέντρο καθημερινά είναι πολύ μικρή. Όπως είπε, από τα δυτικά και προς το κέντρο κατευθύνονται το πρωί περίπου 5.200 οχήματα. Εάν υπολογίσει κανείς ότι το 40% της κυκλοφορίας αυτής είναι διαμπερής κίνηση, οι ανάγκες στάθμευσης είναι για 3.100 οχήματα.
Αντίστοιχα, από τα ανατολικά εισέρχονται στο κέντρο 4.250 οχήματα και με το ίδιο ποσοστό διαμπερούς κυκλοφορίας απαιτούνται επιπλέον 2.550 θέσεις στάθμευσης. «Το πρωί -με συντηρητικές εκτιμήσεις- έχουμε το 7,5% της κυκλοφορίας, δεδομένου ότι η διαμπερής κυκλοφορία πέφτει στη διάρκεια της ημέρας. Συνεπώς, μέχρι το τέλος της ημέρας, υπολογίζουμε ότι χρειαζόμαστε 95.000 διατιθέμενες θέσεις στάθμευσης», ανέφερε.
Υποπολλαπλάσια η προσφορά
Σε ό,τι αφορά την προσφορά, ο καθηγητής ανέφερε πως οι θέσεις παρά την οδό είναι περίπου 5.500, εκ των οποίων το 65% με 70% διατίθεται για τους κατοίκους, άρα απομένουν 1.700 για τους επισκέπτες, ενώ 3.600 είναι οι προσφερόμενες θέσεις στους περίπου 40 χώρους στάθμευσης. «Άρα προσπαθούμε αυτήν την ημερήσια ζήτηση να την εξυπηρετήσουμε με μία προσφορά 5.300 θέσεις.
Αυτό σημαίνει ότι αυτές οι νόμιμες θέσεις θα πρέπει να αλλάζουν αυτοκίνητα 18 φορές την ημέρα! Αν εξαιρέσουμε το διάστημα 12 τα μεσάνυχτα με 6 το πρωί που είναι μία νεκρή περίοδος, έχουμε 18 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουμε μέση διάρκεια στάθμευσης 1 ώρα, όταν σήμερα έχουμε περίπου τέσσερις ώρες. Αν θέλουμε να λύσουμε το συγκοινωνιακό θα πρέπει να πολλαπλασιάσουμε τις θέσεις στάθμευσης και από τις 5.300 να τις πάμε στις 21.000.
Για να έχουμε αυτές τις επιπλέον 16.000 θέσεις θα πρέπει να δημιουργηθούν 16 με 17 πολυώροφοι χώροι στάθμευσης. Οι επιπλέον 100 ή 200 θέσεις που εγκαινιάζονται κατά καιρούς, όχι μόνο δεν λύνουν το πρόβλημα αλλά το ουσιαστικά επιτείνουν, γιατί δημιουργούν λάθος εικόνα, γιατί λένε στον πολίτη “έλα να παρκάρεις, λύσαμε το πρόβλημα”», εξήγησε. Ο κ. Πολίτης τόνισε επίσης ότι το μετρό δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αν συνεχίσουμε να σταθμεύουμε κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες την ημέρα, το μετρό θα πρέπει να απορροφήσει το 65% με 70% της σημερινής ζήτησης, κάτι που δεν πρόκειται να γίνει».
πηγή: voria