Οι νέες προδιαγραφές ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ από το 2025 ίσως και να «τελειώσουν» τους κινητήρες εσωτερικής καύσης μετασχηματίζοντας για τα καλά την μελλοντική κινητικότητα.
Από τη μία έχουμε τις ανακοινώσεις από διάφορες χώρες του κόσμου σχετικά με την απαγόρευση συμβατικών ρυπογόνων αυτοκινήτων και από την άλλη τους κατασκευαστές που είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν τον μονόδρομο που λέγεται ηλεκτροκίνηση.
Ειδικότερα στην ΕΕ αυτή η μετάβαση ακούγεται βίαιη, αλλά στην πραγματικότητα η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία γνώριζε πολύ καιρό τώρα για το τι έπεται. Ακόμη και πριν το περιβόητο dieselgate που κατά μία έννοια αποτέλεσε το εφαλτήριο για τη νέα εποχή της κινητικότητας.
Ήδη από φέτος που έχει τεθεί σε ισχύ και ο στόχος του αυστηρού ορίου για το μέσο όρο των 95 g CO2/km η θηλιά για τους κατασκευαστές σφίγγει. Και θα σφίξει για τα καλά από το 2025 και μετά στην περίπτωση που δεν αναθεωρηθούν κάποιες πολύ αυστηρές νόρμες για το Euro 7. Το ζήτημα δεν αφορά πλέον μόνο τους κινητήρες πετρελαίου, αλλά και τους βενζίνης συμπεριλαμβάνοντας και όλα τα υβριδικά.
Για να καταλάβετε πόσο αυστηρές θα είναι, πρακτικά το καταλυτικό σύστημα των diesel θα είναι τόσο πολύπλοκο και ακριβό που θα περιορίσει τους πετρελαιοκινητήρες στα μεγάλα SUV και στα επαγγελματικά οχήματα.
Αλλά ακόμη και οι κινητήρες βενζίνης θα πρέπει ακόμη και από την κρύα εκκίνηση να παράγουν τους μικρότερους δυνατούς ρύπους, να έχουν εξελιγμένους και ακριβότερους καταλύτες, φίλτρα… μέχρι και ειδικό λογισμικό που θα ελέγχει την εκπομπή ρύπων και θα βαράει καμπανάκι σε περίπτωση απόκλισης για τα «πρώτα» 250.000 χλμ.
Όσο δηλαδή ο μέσος κύκλος ζωής ενός συμβατικού επιβατικού. Όπως και να το κάνουμε, όλα αυτά ακούγονται υπερβολικά, κινητήρες είναι και καίνε ορυκτά καύσιμα, επόμενο είναι να έχουν εκπομπές…
Τι έπεται; Αν δεν αλλάξει κάτι στο Euro 7 (που δεν θα αλλάξει), τότε τα μικρότερα αυτοκίνητα θα γίνουν ασύμφορα (π.χ. ένα VW Polo μπορεί και να κοστίζει πάνω από 20 χιλιάρικα) θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά.
Γενικότερα τα συμβατικά αυτοκίνητα θα ακριβαίνουν συνεχώς, ενώ ταυτόχρονα οι τιμές των ηλεκτρικών θα πέφτουν λόγω του χαμηλότερου κόστους παραγωγής των μπαταριών. Μέχρι να συγκλίνουν (αυτός δεν είναι και ο στόχος;).
Ήδη αρκετοί κατασκευαστές (Hyundai, PSA, Renault κ.α.) έχουν ανακοινώσει το πάγωμα/ διακοπή της εξέλιξης των κινητήρων καύσης, ενώ κάποιοι άλλοι (Volvo, Ford κ.α.) θα πωλούν μόνο ηλεκτρικά μετά το 2030. Βέβαια, υπάρχουν και εταιρίες που φωνάζουν πως η όλη υπόθεση είναι βίαιη (δεν είναι;) και πως θα πρέπει να προστατευτούν οι κινητήρες (π.χ. η Toyota που έχει επενδύσει στα υβριδικά).
Τελικά τι θα γίνει; Εύχομαι να διαψευστώ. Αλλά μία εκτίμηση που μπορώ να κάνω είναι πως στα επόμενα χρόνια θα είναι η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών και κάπου από το 2026 αυτή θα κορυφωθεί, πιθανότατα σε συνδυασμό με την εμφάνιση των νέας γενιάς solid-state μπαταριών.
Οι κινητήρες καύσης θα περιοριστούν στα μεγαλύτερα αυτοκίνητα που σταδιακά θα αρχίσουν και αυτά να γίνονται ηλεκτρικά. Το diesel θα πέσει σε ένα ποσοστό κάτω του 10%. Και ειδικότερα στην Ευρώπη, το κυνήγι των κινητήρων καύσης αναμένεται από το 2030 να γίνεται όλο και πιο έντονο φτάνοντας στο σημείο να γίνει ένα είδος υπό εξαφάνιση με οριστικό τέλος κάπου στα μέσα του αιώνα.
πηγή: newsauto