Τα τροχαία ατυχήματα τείνουν πλέον να γίνουν κομμάτι της καθημερινότητας μας, αν και πρόκειται για μία πληγή που κοστίζει ζωές και έναν πακτωλό χρημάτων στην οικονομία. Η χώρα μας έχει θέσει ως στόχο να μη χάνεται έως το 2050 ούτε μία ανθρώπινη ζωή από τροχαία ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους, ωστόσο είναι προφανές ότι απέχουμε έτη φωτός από την υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου εγχειρήματος στην πράξη. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν οι εξής κατηγορίες οδηγών και οχημάτων, που ξεχωρίζουν αρνητικά στις στατιστικές της Τροχαίας.
Οι γυναίκες οδηγοί συντρίβουν τα στερεότυπα και αποδεικνύονται πιο υπεύθυνες από τους άντρες στο τιμόνι, καθώς οι τελευταίοι εμφανίζουν 4,6 φορές υψηλότερο δείκτη επικινδυνότητας.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 20 ετών εμπλέκονται περίπου τέσσερις φορές συχνότερα σε τροχαία ατυχήματα σε σχέση με Ι.Χ. νεότερης ηλικίας. Κάποιοι μπορεί να θεωρούν, ότι τα μοντέλα εικοσαετίας που εξακολουθούν να κυκλοφορούν ακόμη στην Ελλάδα, είναι λίγα, ωστόσο δεν ισχύει αυτό, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου των επιβατικών οχημάτων στην πατρίδα μας είναι 17 ετών και αποτελεί τον πιο γηρασμένο στην Ευρώπη.
Η ηλικία παίζει επίσης ρόλο, αφού οι νέοι και οι ηλικιωμένοι οδηγοί εμφανίζουν 1,3 και 1,6 φορές υψηλότερο δείκτη επικινδυνότητας σε σχέση με οδηγούς ηλικίας 35 έως 54 ετών. Τα αποτελέσματα θα χειροτερέψουν στο μέλλον λόγω της συνεχούς γήρανσης του πληθυσμού στην Ελλάδα.
Οι πιο συχνές παραβάσεις
Υπερβολική ταχύτητα
Δεν φτάνει που περιφρονούμε τα όρια ταχύτητας, αλλά στο αστικό δίκτυο τα τηρούμε σε ακόμη χαμηλότερο ποσοστό από ό,τι εκτός πόλης. Εκεί δηλαδή, όπου υπάρχουν πυκνή κυκλοφορία και πολλοί πεζοί και ποδηλάτες, επιλέγουμε να παραβιάσουμε ακόμη μαζικότερα τα όρια ταχύτητας.
Απόσπαση προσοχής
Το 8,3% των οδηγών στην Ελλάδα κάνει χρήση του κινητού τηλεφώνου του ενώ κινείται στο αστικό δίκτυο, ενώ το συγκεκριμένο ποσοστό μειώνεται σε 6,9% στους αυτοκινητοδρόμους και σε 5,9% στο υπεραστικό οδικό δίκτυο. Και εδώ ισχύει ό,τι και για την ταχύτητα, δηλαδή εμφανίζουμε υψηλότερη παραβατικότητα στις περιοχές, όπου πρέπει να οδηγούμε απόλυτα συγκεντρωμένοι και πιο προσεκτικά.
Ζώνες ασφαλείας
Δυστυχώς παραμένουμε αμετανόητα απείθαρχοι σε σχέση με την Ευρώπη, όσον αφορά στη χρήση της ζώνης ασφαλείας. Συγκεκριμένα οι πίσω επιβάτες δένονται στην Ελλάδα με ζώνη ασφαλείας σε ποσοστό μόνον 55,8%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. ανέρχεται σε 75,3%. Οι οδηγοί και οι συνοδηγοί είναι λίγο πιο συνεπείς, αφού χρησιμοποιούν στην Ελλάδα σε ποσοστό 65% ζώνες ασφαλείας όταν στην Ε.Ε. κάνει το ίδιο το 92%.
Κράνος μοτοσικλέτας
Ξεροκέφαλοι αποδεικνύονται και οι Έλληνες αναβάτες μοτοσικλέτας. Ίσως γι αυτό να φορά κράνος το 80,3% (ΕΕ. 96,9%), ενώ μόνο το 65,5% των συνεπιβατών κάνει το ίδιο (Ε.Ε. 94,7%).
Πηγή: ieidiseis.gr