Τι κι αν η Black Friday είναι υποτίθεται µια ηµέρα και δη φέτος την Παρασκευή 24 Νοεµβρίου; Τι κι αν οι ενδιάµεσες εκπτώσεις, οι οποίες γίνονταν το πρώτο δεκαπενθήµερο του Νοεµβρίου και του Μαΐου, καταργήθηκαν διά νόµου πέρυσι; Το λιανεµπόριο ήδη από τις αρχές Νοεµβρίου έχει προχωρήσει σε προσφορές στο πλαίσιο της Black Friday, ενώ ταυτόχρονα δεν λείπουν οι αλυσίδες και τα εµπορικά κέντρα που διαφηµίζουν «ενδιάµεσες εκπτώσεις».
Το ζήτηµα, βεβαίως, είναι κατά πόσον οι καταναλωτές που βιώνουν ένα ακόµη έτος πληθωρισµού µπορούν να ξοδέψουν χρήµατα στο πλαίσιο αυτής της αρκετά εκτεταµένης εκπτωτικής περιόδου. Από την άλλη, βεβαίως, η αγορά υποστηρίζει ότι αυτή είναι η ευκαιρία για τους καταναλωτές να αποκτήσουν προϊόντα που επιθυµούν –κυρίως είδη µόδας και ηλεκτρικές ηλεκτρονικές συσκευές–, καθώς µπορούν να τα βρουν σε αρκετά χαµηλότερες τιµές.
Εκπτώσεις τύπου Black Friday έχουν ήδη ξεκινήσει όλες οι µεγάλες αλυσίδες οικιακών συσκευών («Κωτσόβολος», Public, Πλαίσιο), ενώ σε ανάλογες κινήσεις έχουν προβεί και αλυσίδες αθλητικών ειδών, όπως η Intersport, που διαφηµίζει όχι τη «Μαύρη Παρασκευή», αλλά προσφορές για έναν ολόκληρο «Μαύρο Μήνα» (Black Month), η Cosmos Sport, η Zakcret Sports, η Sportvision µε εκπτώσεις έως 50%, ενώ σε εµπορικά κέντρα διενεργούνται οργανωµένα ενδιάµεσες εκπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά ειδικά την κατηγορία των οικιακών συσκευών, αναλυτές της αγοράς εκτιµούν ότι ο τζίρος, εξαιρουµένων των κλιµατιστικών µηχανηµάτων και των ψυγείων, θα είναι αυξηµένος σε σύγκριση µε πέρυσι, ενώ βαρύτητα από τους λιανεµπόρους αναµένεται να δοθεί κυρίως στις τηλεοράσεις και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κατηγορίες που δεν έχουν σηµειώσει καλές επιδόσεις τους προηγούµενους µήνες. Με άλλα λόγια, καθώς υπάρχει απόθεµα σε αυτά τα προϊόντα, εκτιµάται ότι αλυσίδες θα εστιάσουν σε προσφορές στις εν λόγω κατηγορίες προκειµένου να ξεστοκάρουν. Διευκρινίζεται ότι η εξαίρεση των κλιµατιστικών µηχανηµάτων και των ψυγείων γίνεται για λόγους συγκρισιµότητας της φετινής περιόδου µε την αντίστοιχη περυσινή, καθώς πέρυσι βρισκόταν σε εξέλιξη το πρόγραµµα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», το οποίο πλέον έχει ολοκληρωθεί. Υπενθυµίζεται ότι και πέρυσι, σύµφωνα µε έρευνα που πραγµατοποίησε η Public Group για τις προτιµήσεις κατά την Black Friday, οι καταναλωτές αγόρασαν κυρίως ηλεκτρικές σκούπες (58%), τηλεοράσεις (34%) και κινητά τηλέφωνα (25%).
Αυτό, πάντως, που απασχολεί τους εµπόρους είναι αφενός εάν οι πωλήσεις θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες τους και αφετέρου εάν θα γλιτώσουν τα πρόστιµα του υπουργείου Ανάπτυξης, δεδοµένου ότι πλέον ισχύει νέο πλαίσιο για τις εκπτώσεις και ειδικά σε ό,τι αφορά το τι πρέπει να αναγράφεται στα ταµπελάκια που συνοδεύουν τα προϊόντα και στα οποία αναγγέλλονται εκπτώσεις ή προσφορές. Γι’ αυτό, άλλωστε, την ερχόµενη Τρίτη το υπουργείο Ανάπτυξης, ο Σύνδεσµος Επιχειρήσεων και Βιοµηχανιών (ΣΕΒ), το Εµπορικό και Βιοµηχανικό Επιµελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) και ο Εµπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) διοργανώνουν ενηµερωτική εκδήλωση για τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές – εκπτώσεις.
Υπενθυµίζεται ότι βάσει του νέου πλαισίου η τιµή αναφοράς επί της οποίας ανακοινώνεται η έκπτωση πρέπει να είναι η χαµηλότερη τιµή των τελευταίων 30 ηµερών. Στην περίπτωση σταδιακής µείωσης τιµής, χωρίς διακοπές, κατά τη διάρκεια της ίδιας καµπάνιας, ως τιµή αναφοράς θεωρείται η χαµηλότερη τιµή κατά τη διάρκεια των 30 ηµερών πριν από την εφαρµογή της πρώτης ανακοίνωσης για τη µείωση των τιµών.