Η αντίστροφη μέτρηση για τη ριζική ανανέωση του στόλου των Canadair που λειτουργούν στην Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει.
Πρόκειται για ένα ζήτημα που επανέρχεται στην επιφάνεια σχεδόν κάθε χρόνο, τις περιόδους που εκδηλώνονται μεγάλες πυρκαγιές ή συμβαίνουν δυστυχήματα, όπως η πρόσφατη τραγωδία με το Canadair CL-215 που έπεσε στην Κάρυστο, στερώντας τη ζωή στους δυο χειριστές.
Το iefimerida.gr άνοιξε τον «φάκελο» των Canadair, με στελέχη των ενόπλων δυνάμεων να δηλώνουν αφενός ότι είναι αξιόπλοα τα παλαιότερα πυροσβεστικά CL-215, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί, επενδύοντας στα νεότερου τύπου Canadair DHC-515, που έχουν σημαντικά μεγαλύτερες δυνατότητες.
«Φάκελος» Canadair
Εκπρόσωπος της De Havilland Canada που «τρέχει» το πρόγραμμα των Canadair μίλησε στο iefimerida.gr για τα νέου τύπου Canadair DHC-515, αλλά και το τι ισχύει για τα 215 και τα 415.
«Η παραγωγή των CL-415 σταμάτησε το 216. Σε αυτή τη φάση σχεδιάζουν την παραγωγή του νέου πυροσβεστικού αεροσκάφους DHC-515» λέει στο iefimerida.gr.
Στην ερώτηση αν η εταιρεία εξακολουθεί να υποστηρίζει τα πιο παλαιά CL-215, τα οποία εξακολουθούν να επιχειρούν στις μεγάλες πυρκαγιές που ξεσπούν στη χώρα, ο εκπρόσωπος της De Havilland Canada απαντά.
«Η De Havilland Canada υποστηρίζει τόσο τη συντήρηση όσο και τις εργασίες αναβάθμισης και για τα CL-215 καθώς και για τα CL-415. Αυτά τα αεροσκάφη είναι ενεργά στη “μάχη” κατά των πυρκαγιών εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα. Με τη διαρκή συντήρησή τους έχουν ακόμα πολλά χρόνια υπηρεσίας μπροστά τους»
Προ της αντιπυρικής του 2027 τα νέα Canadair DHC-515 στην Ελλάδα
Αναφορικά με το αν οι ελληνικές κυβερνήσεις των τελευταίων ετών έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανανέωση του στόλου των Canadair και έχουν επικοινωνήσει με τους αρμοδίους, η De Havilland Canada υποστηρίζει ότι «(η De Havilland Canada) είναι σε επαφή με Έλληνες αξιωματούχους για τα νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη DHC-515, στο πλαίσιο των συζητήσεων που έχουμε με τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είμαστε επίσης σε τακτική επαφή με την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία για το ζήτημα προμήθειας ανταλλακτικών και υπηρεσιών στον υφιστάμενο στόλο των Canadair».
Στο κρίσιμο ερώτημα για το πότε θα ενταχθούν στο δυναμικό της χώρας τα Canadair DHC-515, ο εκπρόσωπος της καναδικής εταιρείας αναφέρει ότι «αυτή την περίοδο εργαζόμαστε με τους συνεργάτες μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και την Ελλάδα, για να κλείσουν οι συμφωνίες προμήθειας».
Όπως λέει, «η παραγωγή θα ξεκινήσει μόλις υπογραφούν οι συμφωνίες» ενώ «οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται πριν την αντιπυρική περίοδο του 2027», δίχως να αποκλείεται να γίνουν και εντός του 2026.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αγορά τους θα γίνει με ένα σχήμα συγχρηματοδότησης από την ΕΕ.
Οι μοναδικές δυνατότητες του Canadair DHC-515
Στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και η Πολιτική Προστασία, εκτιμούν ότι τα νέα Canadair DHC-515 θα αναβαθμίσουν σημαντικά τις δυνατότητες πυρόσβεσης που έχει η χώρα.
Η De Havilland επισημαίνει στο iefimerida.gr ότι το νέο Canadair DHC-515 είναι το πλέον άρτιο αεροσκάφος που μπορεί να ανταποκριθεί στις μεγάλες φωτιές που φέρνει η κλιματική αλλαγή. Όπως εξηγεί ο εκπρόσωπος της εταιρείας, το 515 μπορεί να κάνει πολλαπλές ρίψεις, διαδοχικά και με μεγάλη ταχύτητα, κάτι που σημαίνει πιο γρήγορη καταστολή της πυρκαγιάς.
Μια από τις πιο σημαντικές αναβαθμίσεις που έχουν γίνει στο «σκαρί» του αφορά το φορτίο του. «Το 515 μπορεί να μεταφέρει τη μεγαλύτερη ποσότητα νερού στη ζώνη της φωτιάς ανά ημέρα. Πρόκειται για 700.000 λίτρα (την ημέρα), τουλάχιστον διπλάσια δυνατότητα από τον αμέσως επόμενο ανταγωνιστή» προσθέτει.
«Φορτώνει» νερό σε 12 δεύτερα και με κύματα 2 μέτρων
Το DHC-515 μπορεί να γεμίζει τις δεξαμενές του σε μόλις 12 δευτερόλεπτα, από θάλασσα, λίμνη ή και ποτάμι, ενώ οι turbo-prop κινητήρες του προσφέρουν ευελιξία ώστε να επιχειρεί με μεγάλη ακρίβεια και ασφάλεια σε πλαγιές και άλλα δύσβατα σημεία.
Σύμφωνα με τη De Havilland Canada, το νέο 515 μπορεί να επιχειρεί σε ισχυρούς ανέμους, κάτι σύνηθες σε mega-πυρκαγιές, και να εφοδιάζεται με νερό σε άγρια θάλασσα, ακόμα και με κύματα ύψους 2 μέτρων.
Ταυτόχρονα, οι κινητήρες του παράγουν 50% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ είναι ιδιαίτερα οικονομικοί καθώς καίνε 25% έως και 40% λιγότερο καύσιμο από τους τυπικούς jet κινητήρες.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Καναδικής εταιρείας, το DHC-515 είναι εξοπλισμένο με τα πλέον σύγχρονα όργανα πλοήγησης και συνοδεύεται από δια βίου υποστήριξη -όπως συμβαίνει και με τα παλαιότερα Canadair 215 και 415.
Παρότι έχει γραφτεί -και στον ελληνικό Τύπο- ότι το νέο Canadair θα μπορεί να επιχειρεί τη νύχτα, η εταιρεία διαψεύδει κατηγορηματικά τον ισχυρισμό.
«Τα DHC-515 θα είναι πράγματι εξοπλισμένα με ανεπτυγμένα συστήματα που θα βελτιώνουν την πλοήγηση σε δύσκολες συνθήκες. Παρά ταύτα, δεν είναι σχεδιασμένα για να επιχειρούν τη νύχτα. Ούτως ή άλλως, τις νυχτερινές ώρες γίνεται η συντήρηση αυτών των αεροσκαφών, προκειμένου να είναι ασφαλή και έτοιμα ώστε να πετάξουν το πρωί» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
«Τρομακτικές οι δυνατότητες των νέων Canadair»
Μιλώντας στο iefimerida.gr, ο Αντισμήναρχος Δημήτρης Ρώτας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΜΕΝΣ), υποστήριξε ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει στην ανανέωση του στόλου των Canadair.
«Τα 415 όντως είναι καινούρια αεροπλάνα, καλύπτουν τις προδιαγραφές. Τα 215 θέλουν αλλαγή. Και σίγουρα με κάποιες κινήσεις που μπορούν να γίνουν μέσω της ΕΕ, με χρηματοδοτήσεις, το κόστος μπορεί να επιμεριστεί. Όπως γνωρίζουμε, έχουν ήδη γίνει οι κινήσεις και για τα 515, ώστε να είμαστε από τους πρώτους που θα τα παραλάβουν. Τα 515 έχουν τεράστιες, τρομακτικές δυνατότητες, καμία σχέση με τα 215. Και λόγω της εμπειρίας του προσωπικού μας θα ενταχθούν άμεσα στο δυναμικό» προσέθεσε, καταλήγοντας, ο πρόεδρος της ΠΟΜΕΝΣ.