Σε πλήρη κινητοποίηση παρέμειναν οι Αρχές όλη τη νύχτα στην Καβάλα, μετά τη συντριβή του αεροσκάφους Antonov.
Η είδηση της συντριβής, η οποία καταγράφηκε σε βίντεο, προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στην περιοχή, ιδίως από τη στιγμή που έγινε γνωστό ότι το αεροσκάφος μετέφερε περί τους 12 τόνους επικίνδυνου υλικού.
Επιτόπου, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, βρίσκονται ήδη εμπειρογνώμονες της Πολιτικής Αεροπορίας, της Πυροσβεστικής και του Στρατού για να ελέγξουν το είδος του εμπορέυματος, την τυχόν τοξικότητα στην περιοχή μετά την πτώση του αεροσκάφους και να αναζητήσουν το “μαύρο κουτί”, που θα δώσει πληροφορίες για το τραγικό γεγονός. Θα προηγηθεί, πτήση drone που θα καθοδηγήσει τα συνεργεία.
Να σημειωθεί ότι δυο πυροσβέστες διακομίστηκαν στο νοσοκομείο με αναπνευστικά προβλήματα. Στην περιοχή, παραμένει έντονη η μυρωδιά καμένου καυσίμου και ο καπνός, ωστόσο οι εστίες φωτιάς, είναι πολύ μικρές και δεν εμπνέουν ανησυχία για αναζωπύρωση.
Έχασε απότομα ύψος και τυλίχθηκε στις φλόγες
Μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει καμία επίσημη ανακοίνωση από τις Αρχές στη Σερβία όσον αφορά το μεταγωγικό αεροσκάφος Antonov στο οποίο, κατά πληροφορίες, επέβαιναν 8 άνθρωποι που έχασαν τις ζωές τους. Το βέβαιο, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι ότι το αεροσκάφος απογειώθηκε χθες βράδυ από το αεροδρόμιο «Μέγας Κωνσταντίνος» της πόλης Νις, στη νότια Σερβία.
Σύμφωνα με ιστότοπους σερβικών ΜΜΕ, αυτόπτες μάρτυρες που ζουν κοντά στο αεροδρόμιο της Νις ανέφεραν ότι είδαν το αεροσκάφος να απογειώνεται χθες βράδυ. Κάποιοι είπαν ότι τους έκανε εντύπωση το γεγονός ότι «είχε κάπως ανώμαλη πορεία». Η εφημερίδα Πολίτικα αναφέρει ότι «το αεροπλάνο ανήκε σε ιδιωτική αμερικανική εταιρεία και ήταν καταχωρημένο στην Ουκρανία».
«Όταν ήταν στα 21.000 πόδια εμφανίζεται να κάνει μια στροφή 180 μοιρών. Επικοινώνησε και ανέφερε πρόβλημα στους κινητήρες, ζητώντας προσγείωση στο κοντινότερο αεροδρόμιο, που ήταν αυτό της Καβάλας» τόνισε, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, στρατιωτικός αναλυτής.
«Τα τελευταία τρία λεπτά το αεροσκάφος φαίνεται να χάνει πολύ απότομα ύψος. Το πρόβλημα που είχε αναφέρει επιδεινώθηκε και αποστέρησε από τον πιλότο τη δυνατότητα να διατηρήσει ύψος. Το πρόβλημα του κινητήρα, ή των κινητήρων, εξελίχθηκε σε φωτιά» προσέθεσε ο κ. Ιωσηφίδης.
Η «ταυτότητα» του αεροσκάφους
Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης επισήμανε ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος ξεκίνησε την καριέρα του το 1971 και ήταν ενταγμένο σε σοβιετικό σύνταγμα μεταφορών. Τις τελευταίες δεκαετίες αποχαρακτηρίστηκε από στρατιωτικό και πέρασε στον έλεγχο της Aeroflot και 10 ακόμη ιδιοκτητών.
«Το τελευταίο δεκάμηνο ήταν σε ουκρανική εταιρεία που το χρησιμοποιούσε εντατικά» είπε ο κ. Καραϊωσηφίδης, προσθέτοντας ότι «τα μεταγωγικά αεροπλάνα κάνουν αυτή τη δουλειά».
Το μυστήριο με το φορτίο
Πολλά ερωτήματα περιβάλλουν, σύμφωνα με το ΑΠΕ, το φορτίο που μετέφερε το αεροσκάφος. Δεν αποκλείεται να μετέφερε στρατιωτικό υλικό: η Σερβία εξάγει κυρίως πυρομαχικά σε διάφορες χώρες της Μέσης Ανατολής.
Οι ένοπλες δυνάμεις της Σερβίας δεν διαθέτουν μεταγωγικά Antonov An-12.
Η άλλοτε Γιουγκοσλαβία είχε αγοράσει δύο An-12, ωστόσο ένα συνετρίβη έξω από τη Γερεβάν (Αρμενία) τη 12η Δεκεμβρίου 1988, ενώ το δεύτερο πουλήθηκε επίσης το 1998 σε βουλγαρική ιδιωτική εταιρία αερομεταφορών.
Ο κ. Καραϊωσηφίδης σημείωσε ότι το φορτίο «μπορεί να είναι οτιδήποτε. Ένα σύστημα, ένα πυροβόλο, αλλά μπορεί να είναι και πυρομαχικά διαφόρων τύπων. Μη ξεχνάμε ότι η Σερβία παράγει πυρομαχικά και συστήματα και τα εξάγει και στη Μέση Ανατολή έχει πολλούς πελάτες» είπε ο κ. Καραϊωσηφίδης.
«Αποφύγαμε μια μεγάλη καταστροφή»
Ο αναλυτής προσέθεσε ότι «ο κρατικός μηχανισμός ενήργησε και σήμερα έχει ένα πολύ δύσκολο έργο. Οι πυροτεχνουργοί του Στρατού θα αποκλείσουν την περιοχή. Η Ελλάδα είναι υπεύθυνη για τη διερεύνηση του περιστατικού. Έχουμε ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων. Βρίσκεται εκεί κλιμάκιο».
Καταλήγοντας, ο κ. Καραϊωσηφίδης τόνισε ότι «αποφύγαμε μια καταστροφή για κάποια μέτρα. Αν έπεφτε πάνω σε έναν οικισμό θα ήταν καταστροφή. Θα μπορούσε να είναι πολύ χειρότερα».
H πορεία προς την πτώση
Στο flightradar24.com καταγράφηκε η πορεία του Antonov, το οποίο μετά από φωτιά που ξέσπασε στον δεξί κινητήρα του, συνετρίβη έξω από την Καβάλα.
Οπως έχει καταγραφεί το αεροσκάφος με 8 μέλη πληρώματος, κάνει στροφή 180 μοιρών ενώ πετούσε πάνω από τη θάλασσα κοντά στο όρος Αθως με κατεύθυνση προς τη Χρυσούπολη.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά στις 22:48 ο πιλότος του Antonov εξέπεμψε σήμα κινδύνου στον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Χρυσούπολης.
Τελικά το αεροσκάφος δεν έφτασε έως το αεροδρόμιο και το σήμα του χάθηκε από το ραντάρ πριν καταφέρει να φτάσει στο αεροδρόμιο, καθώς κατέπεσε φλεγόμενο πέριξ του οικισμού Παλαιοχωρίου Καβάλας.
Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες του ΣΚΑΪ ανέφεραν ότι ο πιλότος ζήτησε να προσγειωθεί με την κοιλιά κάτι που δείχνει, αν επιβεβαιωθεί η πληροφορία, ότι το αεροπλάνο αντιμετώπιζε και άλλα προβλήματα, ενδεχομένως στα υδραυλικά συστήματα.
Πηγή: iefimerida.gr