Με τις τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ να έχουν πάρει φωτιά, προκαλεί εντύπωση ότι κάποια από αυτά πωλούνται φθηνότερα σε σούπερ μάρκετ της Γερμανίας.
Όπως προκύπτει από έρευνα του OPEN χαλβάς, της ίδιας εταιρείας και στην ίδια ποσότητα στην Ελλάδα πωλείται 6 ευρώ και 54 λεπτά, ενώ στη Γερμανία μόλις 4,60€. Αντίστοιχα γιαούρτι, η ίδια ακριβώς συσκευασία στην Ελλάδα κοστίζει 4,38€ με προσφορά ενώ στη Γερμανία μόλις 3,99€.
«Τόσο μεγάλες διαφορές δε δικαιολογούνται»
Το OPEN ζήτησε μία εξήγηση από ιδιοκτήτη σούπερ μάρκετ με ελληνικά προϊόντα στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας. Όπως σημείωσε, ο κ. Σωτήρης Πούλος, «Κάποιες εταιρίες δίνουν αγώνα και βοηθούν πολύ το εξαγωγικό κομμάτι, προσφέρουν κάποιες καλές τιμές αγοράς, αλλά σίγουρα τόσο μεγάλες διαφορές δε δικαιολογούνται».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα φασόλια, πάντα ακριβώς ίδιας εταιρείας και ποσότητας, στην Ελλάδα πωλούνται προς 2,53€, όταν στη Γερμανία δεν ξεπερνούν τα 2,49€. Ακόμη πιο ακριβό είναι το ρύζι γλασέ των 500 γραμμαρίων, το οποίο στην Ελλάδα πωλείται προς 2,06€ ενώ στη Γερμανία μόλις 1,80€. Και όλα αυτά όταν το μέσο μισθολογικό κόστος στη Γερμανία είναι πολύ υψηλότερο από την Ελλάδα. Όπως εξηγεί ο κ. Πούλος, «εδώ μέσος όρος μισθού είναι περίπου στα 1.800, μπορεί 2.000 ή και 2.200 και μιλάω για καθαρό ποσό που παίρνει ο υπάλληλος στα χέρια του».
Πώς είναι δυνατόν να συμβαίνει κάτι τέτοιο; Λίγες εταιρείες ελέγχουν την προσφορά από τη μία και αναποτελεσματικοί έλεγχοι από την άλλη λένε οι ειδικοί.
«Κλειδί» η δράση των καταναλωτικών ενώσεων στη Γερμανία - Τι λένε οι ειδικοί
Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, Μιχάλης Γκλεζάκος, τονίζει ότι, «η ευχέρεια των πολυεθνικών να πωλούν ακριβότερα στην Ελλάδα οφείλεται στην έλλειψη ουσιαστικού ελεύθερου ανταγωνισμού. Αυτό συμβαίνει γιατί στους περισσότερους τομείς η αγορά στην Ελλάδα ελέγχεται από λίγες εταιρείες, αναποτελεσματικοί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί», με τον καθηγητή μάρκετινγκ, Γιώργο Πανηγυράκη, να προσθέτει πως, «είναι κερδοσκοπία. Αυτό που λέμε στα σούπερ μάρκετ εδώ, τα τρία στην τιμή των δύο και μετά να κοιτάξω το ένα και να δω ότι αν πάρω τρία είναι ίδια τιμή και δεν είναι προσφορά, αυτό δε γίνεται. Του έχει κλείσει το μαγαζί».
Μία ακόμη παράμετρος για τους ειδικούς είναι η καταναλωτική συνείδηση των Γερμανών και η δράση των καταναλωτικών ενώσεων εκεί.