Εκτινάχθηκε ο τζίρος των σουπερ μάρκετ το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023 την ώρα που οι καταναλωτές σφίγουν ολοένα και περισσότερο το «ζων΄άρι».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI) στο δεκάμηνο η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 7,446 δισεκ. ευρώ έναντι 6,821 δισεκ. ευρώ της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, αυξημένη κατά 9,5%, εκ των οποίων 5,689 δισ. ευρώ αφορούν την κατηγορία των τροφίμων.
Την ίδια χρονική περίοδο ο όγκος των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 1,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή. Ενώ, την δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των PL σε αξία το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,2% από 25,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2022 με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 11,9%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 8,7%.
Στα τρόφιμα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 26,7% από 26,3% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι 20,9% ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,7%.
Επίσης, αυξημένη είναι η ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σουπερμάρκετ, η οποία εντοπίζεται κυρίως στις δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών τα τρόφιμα και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού. Στην πρώτη κατηγορία λόγω της μείωσης τιμών το ποσοστό τού τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε από 21,3% σε 24,9% και στη δεύτερη από 21,7% σε 25,6%. Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς, αυξήθηκε από 21,9% που ήταν το 2022 σε 25,1% το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2023.
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,5%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 9,1% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 9,1%. Την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκε κατά 1,8%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 1,3% ενώ στα απορρυπαντικά/καθαριστικά μειώθηκε κατά 0,2%.
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το δεκάμηνο Ιανουαρίου Οκτωβρίου 2023 καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε έξι και συγκεκριμένα στα
μη αλκοολούχα ποτά (4,4%),
αλκοολούχα ποτά (4,3%),
είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (1,1%),
είδη ατομικής υγιεινής (1,6%),
σνακς (4,4%),
γαλακτοκομικά (2,2%) και
άλλα είδη νοικοκυριού (0,1%).
Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα συσκευασμένα τρόφιμα (0,1%),
στα κατεψυγμένα τρόφιμα (0,9%), στα υλικά μαγειρικής (2,5%) και στα απορρυπαντικά και καθαριστικά (0,5%).
Οι «πρωταθλητές 9μήνου
Πρωταθλητές των ανατιμήσεων στο εννεάμηνο αναδεικνύονται τα απορρυπαντικά και καθαριστικά με τις αυξήσεις τιμών να φτάνουν το 12%. Ακολουθούν τα
υλικά μαγειρικής με αυξήσεις τιμών 10%,
γαλακτοκομικά με αυξήσεις τιμών 9%,
σνακς με αυξήσεις τιμών 8,9% και
κατεψυγμένα τρόφιμα με αυξήσεις τιμών 8,7%.
Οι μικρότερες αυξήσεις τιμών στη διάρκεια του δεκαμήνου σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά (3,6%).
Αυξητικές και οι τιμές 10μήνου
Τα στοιχεία του δεκαμήνου δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται αύξηση τζίρου (14,8%) ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται 11,6%.
Στα σούπερ μάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ) καταγράφεται αύξηση τζίρου 13,6% με το μερίδιο να διαμορφώνεται στο 11,4% ενώ στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) αύξηση τζίρου 9,9% με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 33,5%.
Αύξηση 6,8% καταγράφεται στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 43,5% του συνολικού τζίρου.
πηγή: dnews