Νέα δεδομένα στον εξοπλιστικό σχεδιασμό της χώρας φέρνει το «συμμάζεμα» που επιχειρεί το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, με αρμόδιες πηγές να τονίζουν στην «Κ» ότι το επόμενο διάστημα θα δοθεί έμφαση στην ποιοτική αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία, όμως, θα πρέπει να συμβαδίζει με την οικονομική πραγματικότητα και τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η κάλυψη των εξοπλιστικών αναγκών δεν ακολουθεί απαραιτήτως κανόνες ισομερούς κατανομής ανάμεσα στους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων και τα προγράμματα που θα ενεργοποιηθούν το επόμενο διάστημα θα στοχεύουν στη συνολική αύξηση των στρατιωτικών ικανοτήτων της χώρας και την προστασία των πολιτών της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αποφάσεις δεν αναμένεται να ληφθούν πριν από τις επερχόμενες κρίσεις, από τις οποίες θα προκύψει το νέο σχήμα της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χαθούν αρκετοί μήνες για τη δρομολόγηση σημαντικών προγραμμάτων.
Σε προτεραιότητα
Μία από τις ανελαστικές ανάγκες, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, είναι η αναβάθμιση των μεταφορικών δυνατοτήτων της χώρας. Η προμήθεια νέων αεροσκαφών έχει τεθεί ως προτεραιότητα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μετά τα γεγονότα του περασμένου Φεβρουαρίου, όταν δεν υπήρχε διαθέσιμο C-130 για να μεταφέρει τους Ελληνες διασώστες στην Τουρκία.
Σχεδόν ένα χρόνο μετά, η Αθήνα έχει εξασφαλίσει την απόκτηση δύο μεταχειρισμένων C-130H από το πλεονάζον υλικό των ΗΠΑ, τα οποία, αν και θα δώσουν πολύτιμη ανάσα, δεν θα λύσουν το μεγάλο πρόβλημα διαθεσιμοτήτων που αντιμετωπίζει ο στόλος των μεταγωγικών. Τις προηγούμενες ημέρες, αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας και στελέχη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας είχαν διαδοχικές συναντήσεις με εκπροσώπους της Lockheed Martin για τα C-130J και της Embraer για τα C-390. Οι συζητήσεις ήταν κυρίως τεχνικού περιεχομένου, με την ελληνική πλευρά να ζητά αναλυτική ενημέρωση για τη διαμόρφωση των αεροσκαφών και για τα συστήματα που ενσωματώνουν.
Οι απαντήσεις αναμένεται να έρθουν με τη μορφή επιστολής μέσα στις επόμενες εβδομάδες, όμως, η ώρα των αποφάσεων φαίνεται να αργεί παρά τη μεγάλη πίεση που δέχεται ο στόλος και τις προσπάθειες των τεχνικών να κρατήσουν τα αεροπλάνα στον αέρα. Κι ενώ η Πολεμική Αεροπορία εξακολουθεί να διερευνά όλες τις διαθέσιμες επιλογές, αξιωματικοί με γνώση των διαδικασιών επισημαίνουν δεν έχει εγκαταλειφθεί ακόμη το ενδεχόμενο επαναφοράς μέρους του υφιστάμενου στόλου σε πτήσιμη κατάσταση αντί της αγοράς νέων αεροσκαφών. Είναι σαφές ότι το σενάριο αυτό προϋποθέτει ριζικές αλλαγές στην ΕΑΒ, τις οποίες έχει ήδη προαναγγείλει ο Νίκος Δένδιας.
Τα F-16
Στις προτεραιότητες που έθεσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του είναι η αναβάθμιση των F-16 Block 50, πρόγραμμα που παραμένει «παγωμένο» εδώ και σχεδόν μία δεκαετία. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το θέμα αναμένεται να συζητηθεί την Πέμπτη στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ). Σημειώνεται ότι η μετατροπή τους σε Block 50M, αν και είχε αποφασιστεί τον Οκτώβριο του 2022, δεν προχώρησε, με την Αθήνα να ζητά ενημέρωση για τιμές και διαθεσιμότητα, χωρίς όμως να στέλνει δεσμευτική επιστολή.
Ο λόγος είναι ότι εξετάζεται η αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών στην πιο εξελιγμένη εκδοχή «Viper», ώστε να επιτευχθεί ομοιοτυπία με τα 83 μαχητικά που ήδη εκσυγχρονίζονται. Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας ωστόσο τονίζουν ότι εξίσου επείγουσα είναι και η απόκτηση σύγχρονων όπλων για τα F-16, η απουσία των οποίων περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες κρούσης των μαχητικών.
πηγή: kathimerini.gr