Μπορεί τις τελευταίες ημέρες όλα τα φώτα να έπεσαν στην Πολεμική Αεροπορία έπειτα από την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από τις ΗΠΑ για την είσοδο της Ελλάδας στο πρόγραμμα του «αόρατου» μαχητικού F-35 όμως ραγδαίες είναι οι εξελίξεις και στο πρόγραμμα εξοπλιστικής ενίσχυσης του Στόλου το οποίο προχωρά δυναμικά.
Με τη «ναυμαχία» των «μνηστήρων» να μαίνεται ταυτόχρονα σε δύο «μέτωπα». Αυτό των προσφορών για τις καινούργιες κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού αλλά στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ το οποίο ήδη αποτελεί ειλημμένη απόφαση.
«Επί του πεδίου» η διαδικασία αξιολόγησης όλων των προτάσεων για τις καινούργιες κορβέτες του Στόλου βρίσκεται σε ιδιαίτερα προχωρημένο επίπεδο ενώ ταυτόχρονα στο «τραπέζι» του Ναυτικού Επιτελείο βρίσκεται και το ζήτημα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO όπου η «σύγκρουση» μεταξύ των διεκδικητών του προγράμματος έχει χτυπήσει «κόκκινο».
Με την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού να προετοιμάζεται για τις τελικές της εισηγήσεις προς την πολιτική ηγεσία εντός των επόμενων εβδομάδων. Και τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι έως τα τέλη Ιουνίου οι Ναύαρχοι θα έχουν κάνει τις επιλογές τους με βασικό κριτήριο τις επιχειρησιακές ανάγκες του Στόλου ενώ σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις θα έχουν και μια σειρά από άλλα κριτήρια όπως το οικονομικό σκέλος, οι χρόνοι παράδοσης και η ομοιογένεια. Ενώ πάντα προαπαιτούμενο παραμένει η εμπλοκή και στα δύο προγράμματα των Ελληνικών ναυπηγείων
Όσον αφορά τις κορβέτες η εξονυχιστική αξιολόγηση στον φάκελο κάθε υποψήφιου πλοίου φέρει ως επικρατέστερες προτάσεις να είναι αυτές των Γάλλων της Naval Group με την Gowind-ποτέ δεν έπαψαν να είναι το φαβορί- των Ολλανδών της Damen με την Sigma 10514 όπως και των Ιταλών της Fincantieri με την Doha. Eπιπλέον προτάσεις έχουν υποβάλει οι Βρετανοί της Babcock για την Arrowhead 140-φρεγάτα με οπλισμό κορβέτας- αλλά και του κοινού φακέλου Γερμανών-Ισραηλινών των TKMS-IAI με την Sa’ar 6.
Πρόταση για κορβέτα δεν έχει υποβληθεί από τους Αμερικανούς. Το Ναυτικό Επιτελείο είναι διατεθειμένο σε όσο χρόνο απομένει να παραλάβει και να εξετάσει τόσο βελτιωμένες προτάσεις των ήδη γνωστών «μνηστήρων» όσο και καινούργιες, όμως αυτό που ξεκαθαρίζεται είναι ότι δεν τίθεται θέμα καθυστέρησης στην τελική απόφαση με τους Ναυάρχους να επαναλαμβάνουν εμφατικά ότι όπως έγινε με τις φρεγάτες έτσι και με τις κορβέτες βασικό κριτήριο παραμένουν οι επιχειρησιακές ανάγκες του Στόλου.
Στην άλλη μεγάλη «ναυμαχία» για την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ ήδη το Ναυτικό Επιτελείο έχει στα χέρια φακέλους με προτάσεις από την Γερμανική TKMS(OEM/Original Equipment Manufacturer σε συνεργασία με την Thales, την Ιταλική Fincantieri, την Βρετανική Babcock και την Αμερικανική Lockheed Martin μέσω του γνωστού FMS.Η αξιολόγηση και εδώ προχωρά ταχύτατα ενώ το Πολεμικό Ναυτικό παραμένει ανοιχτό τόσο σε νέες προτάσεις όσο και σε επικαιροποίηση των υφιστάμενων εντός όμως του χρονοδιαγράμματος.
Πληροφορίες όσον αφορά τις Αμερικανικές LCS και το ενδεχόμενο παραχώρησης στο Πολεμικό μας Ναυτικό αναφέρουν ότι ουδέποτε υπήρξε σχετικό αίτημα από την Ελληνική πλευρά αλλά ούτε πρόταση προς το ΓΕΝ από τους Αμερικανούς. Με τους Επιτελείς σε κάθε περίπτωση να εμφανίζονται αρνητικοί εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων στην πρόωση των πλοίων και όχι μόνο, του μεγάλου κόστους λειτουργίας και συντήρησης -δυσανάλογο των δυνατοτήτων του πλοίου-αλλά και του ελλιπέστατου οπλισμού σε αντιαεροπορικά και ανθυποβρυχιακά συστήματα. Με το Ναυτικό Επιτελείο να αναζητά αξιόπιστες λύσεις αφού μπροστά του τα επόμενα χρόνια έχει να διανύσει έναν «μαραθώνιο» που περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό και ενδεχομένως την αντικατάσταση Μονάδων Ταχέων Σκαφών, την απόκτηση υποβρυχίων που θα αντικαταστήσουν όσα ήδη έχουν συμπληρώσει πολλές δεκαετίες υπηρεσίας αλλά και την αντικατάσταση των αρματαγωγών.
Enoplos.gr