Όμως οι Ιταλοί, οι οποίοι έχασαν το συμβόλαιο με την Ελλάδα για τις νέες ελληνικές φρεγάτες, σύμφωνα με πληροφορίες της Real News, επανήλθαν δυναμικά και για τις κορβέτες. Όπως αναφέρεται στο παρακάτω ρεπορτάζ του Χρήστου Μαζανίτη οι Ιταλοί ήρθαν με ένα πρόγραμμα που βασίζεται στην ιταλική κορβέτα DOHA. H DOHA πλησιάζει το εκτόπισμα της φρεγάτας «S» και φέρει οπλισμό παρεμφερή με αυτόν των Belharra. Αυτός είναι και ο λόγος που αρκετοί παρομοιάζουν τις ιταλικές φρεγάτες με «μίνι Belharra».
Νέα δεδομένα φέρνει η πρόταση από τη Ρώμη για την προμήθεια του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού με κορβέτες τύπου DOHA, οι οποίες θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα
Η διαδικασία επιλογής των νέων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, που θα αντικαταστήσουν άμεσα και με το μικρότερο δυνατό κόστος τις παλαιές φρεγάτες «S», όχι μόνο δεν έχει κλείσει αλλά, όπως φαίνεται, κρύβει και εκπλήξεις. Οι Ιταλοί κινήθηκαν εντελώς αθόρυβα το προηγούμενο χρονικό διάστημα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για απόλυτη ανατροπή στην άτυπη διαγωνιστική διαδικασία.
Η επιβεβαίωση των παραπάνω έρχεται από τις πρόσφατες δηλώσεις του ίδιου του υπουργού Εθνικής Άμυνας. «Μην προτρέχετε. Αυτές οι αποφάσεις προϋποθέτουν μήνες εντατικών διαβουλεύσεων και διαπραγματεύσεων, μεταξύ διαφορετικών παραγόντων», έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, «θα περιμένετε, δεν θα προεξοφλείτε τίποτα και δεν θα σπεκουλάρετε. Έχουμε πολλές και ανανεούμενες προτάσεις», έλεγε ο υπουργός στις 24 Σεπτεμβρίου, απαντώντας στη Βουλή σε σχετικό ερώτημα του αναπληρωτή τομεάρχη Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Τσίπρα.
«Μίνι Belharra»
Η ιταλική πρόταση κάθε άλλο παρά ως... κεραυνός εν αιθρία έπεσε. Ήταν αρχές του 2020 όταν το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωνε την ένταξη της χώρας μας στον συνασπισμό του προγράμματος PESCO για τη ναυπήγηση της ευρω-κορβέτας με χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια. Η μόνιμη διαρθρωμένη συνεργασία PESCO (Permanent Structured) είναι ένα πρόγραμμα με έμφαση στον τομέα της ασφάλειας και της αμυντικής πολιτικής το οποίο εισήχθη με τη Συνθήκη της Λισσαβώνας στην οποία προβλέπεται η δυνατότητα περισσότερων κρατών-μελών της Ε.Ε. να συνεργάζονται στενότερα στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας. Στο πρόγραμμα της ευρω-κορβέτας συμμετέχουν η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, οι Ιταλοί δεν ήρθαν να προωθήσουν το κοινό πρόγραμμα, αλλά συγκεκριμένη δική τους πρόταση, την οποία απεργάζονται με αρκετούς εμπλεκόμενους φορείς εν γνώσει του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Τι σχέση έχει η νέα ιταλική πρόταση με την PESCO; «Άμεση», είναι η απάντηση που δίνει στην «R» γνώστης των συζητήσεων. Το πρόγραμμα βασίζεται στην ιταλική κορβέτα DOHA, η οποία πλησιάζει το εκτόπισμα μιας φρεγάτας «S» και φέρει οπλισμό παρεμφερή με την Belharra, κάνοντας έτσι αρκετούς να τη χαρακτηρίζουν -όχι άδικα- ως «μίνι Belharra».
Η DOHA έχει μήκος 107 μέτρα και εκτόπισμα 3.250 τόνους. Η «S» έχει μήκος 130 μέτρα και εκτόπισμα 3.500 τόνους, ενώ η Belharra 121 μέτρα και εκτόπισμα 4.500 τόνους. Παράλληλα , η DOHA μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 28 κόμβων και χρειάζεται 110 άτομα πλήρωμα. Ο εξοπλισμός της είναι παρεμφερής με αυτόν της Belharra, με πολλά κοινά συστήματα, κάτι που θα εξασφαλίσει και την ομοιοτυπία που χρειάζεται στο Πολεμικό Ναυτικό.
Αντί, λοιπόν, των 32 κελιών για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 που διαθέτει η Belharra, η DOHA φέρει 16 κελιά, ενώ είναι εξοπλισμένη επίσης με 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους Exocet και αντιαεροπορικό σύστημα RAM, τα οποία, αμφότερα, χρησιμοποιούνται σε μονάδες του Ελληνικού Στόλου. Επιπλέον, φέρει πυροβόλο των 76 mm και δύο πυροβόλα των 30 mm. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι μιλάμε για πλοία που μοιράζονται κοινή τεχνολογία με τις γαλλικές φρεγάτες.
Μεσογειακός συνασπισμός
Αυτό που αποτελεί πλεονέκτημα όσον αφορά τη νέα πρόταση είναι το γεγονός ότι οι Ιταλοί φέρονται αποφασισμένοι να προτείνουν τη ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα, κάτι που ανοίγει διάπλατα τον δρόμο για την αναγέννηση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας. Παράλληλα, ενδεχόμενη επιλογή της ιταλικής πρότασης θα σηματοδοτήσει και νέα αλλαγή των στρατηγικών συσχετισμών στη Μεσόγειο. Και αυτό διότι, μετά τις νέες συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας με ρήτρες μεταξύ Ελλάδας - Γαλλίας και Ελλάδας - ΗΠΑ, η Ιταλία θα είναι η πέμπτη χώρα που θα μπει στο κλαμπ του «μεσογειακού συνασπισμού». Οι άλλες δύο είναι η Αίγυπτος και το Ισραήλ, χώρες με τις οποίες ήδη η Ελλάδα έχει συνάψει ισχυρές διμερείς συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ιταλία ήταν η πρώτη χώρα με την οποία η Ελλάδα υπέγραψε τη συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ, ανοίγοντας τον δρόμο για την υπογραφή της αντίστοιχης συμφωνίας με την Αίγυπτο και την έναρξη των συζητήσεων με την Αλβανία. Παράλληλα, ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει άριστη σχέση με τον Ιταλό ομόλογό του, Μάριο Ντράγκι, ενώ άριστες είναι και οι σχέσεις του Νίκου Δένδια με τον Ιταλό ομόλογό του Λουίτζι Ντι Μάιο. Στα παραπάνω να προσθέσουμε και τη συμμετοχή της Ιταλίας στο εγχείρημα του αγωγού EastMed.
Επιπλέον, μόλις πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο η άσκηση «Ευνομία», με τη συμμετοχή ναυτικών δυνάμεων της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ελλάδας. Πρόκειται για την άσκηση που προώθησε ως ιδέα ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η κρίση με το «Oruc Reis» στην Ελληνική ΑΟΖ. Μια άσκηση που έγινε θεσμός με τις τρεις χώρες να έχουν έρθει στρατηγικά πιο κοντά.
Πηγή: staratalogia.gr