Από τις αρχές του 2022 το σούπερ γιοτ “Alfa Nero” παραμένει αγκυροβολημένο στο λιμάνι Φάλμαουθ της Αντίγκουα στην Καραϊβική καθώς το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και οι δυτικές κυρώσεις σε Ρώσους ολιγάρχες έπληξαν και τον ιδιοκτήτη του πολυτελέστατου σκάφους, Αντρέι Γκουρίεφ, φίλο του Βλαντίμιρ Πούτιν.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του τοπικού Loop Carribean News το μήκους 82 μέτρων σούπερ γιοτ, εκτιμώμενης αξίας περίπου 120 εκατ. δολαρίων, πιθανώς θα έχει την τύχη του Royal Romance του Βίκτορ Μέντβεντσουκ και θα αλλάξει σύντομα χέρια, αφού η κυβέρνηση της νήσου της Καραϊβικής θεωρεί ότι το σκάφος είναι «εγκαταλελειμμένο» και ως εκ τούτου συνιστά «κίνδυνο για τη ναυσιπλοϊα στο λιμάνι». Και γι’ αυτό ετοιμάζεται σε συνεννόηση με την κυβέρνηση των ΗΠΑ να βγάλει το Alfa Nero στο σφυρί.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για τέτοιες περιπτώσεις οι τοπικές Αρχές οφείλουν να ενημερώσουν επί δέκα ημέρες με ανακοινώσεις σε εφημερίδες και ρεπορτάζ σε άλλα ΜΜΕ ότι θα πρέπει να φροντίσει για το σκάφος του. Αν δεν γίνει τίποτε, τότε η ιδιοκτησία του σούπερ γιοτ περιέρχεται στην κυβέρνηση, η οποία μπορεί στη συνέχεια να το πουλήσει. Όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός της Αντίγκουα, Μέλφορντ Νίκολας, τα έσοδα απλό την δημοπράτηση του πολυτελούς γιοτ ανήκουν μεν στην τοπική κυβέρνηση, αλλά μπορούν να τα διεκδικήσουν και οι ΗΠΑ.
Η ιστορία του σούπερ γιοτ των 82 μέτρων
Η ναυπήγηση του Alfa Nero ολοκληρώθηκε από τα ναυπηγεία Oceanco το 2007 και με μήκος 82 μέτρων συγκαταλέγεται στα μεγαλύτερα ιδιωτικά σούπερ γιοτ στον πλανήτη. Από την έναρξη του πολέμου που εξαπέλυσε η Ρωσία στην Ουκρανία το σκάφος έχει γίνει πολλές φορές πρωτοσέλιδο. Τον περασμένο Αύγουστο υπάλληλοι της τοπικής κυβέρνησης, αλλά και μέλη της Interpol και πράκτορες του FBI έκαναν έφοδο στο Alfa Nero προς αναζήτηση εγγράφων, που θα αποδεικνύουν αναντίρρητα ως ιδιοκτήτη του τον Αντρέι Γκουρίεφ, ένας από τους ολιγάρχες στους οποίους επέβαλαν κυρώσεις η ΕΕ και οι ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το “Esysman Superyachts οι λογαριασμοί για τη λειτουργία του σκάφους προφανώς συσσωρεύονται, αφού μέχρι στιγμής δεν έχουν πληρωθεί ούτε τα μέλη του πληρώματος που παραμένουν ακόμη στις θέσεις τους, ούτε τα καύσιμα που κατανάλωσε το σούπερ γιοτ. Το "Alfa Nero" μετακινήθηκε για τελευταία φορά τον Σεπτέμβριο του 2022, όταν πλέοντας κατά μήκος της ακτής κατέφυγε σε έναν δυτικό κόλπο της Αντίγκουα για σύντομο χρονικό διάστημα, πιθανότατα για να αποφύγει μια καταιγίδα. Το πώς χρηματοδοτήθηκε το σύντομο ταξίδι του δεν έχει διευκρινιστεί.
Αν θελήσει ο ιδιοκτήτης του να σώσει το σούπερ γιοτ πριν τη δημοπρασία θα αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες καθώς ο ολιγάρχης Γκουρίεφ φέρεται να συνδέεται με τον Πούτιν και τον Μάιο του 2022 περιλήφθηκε στη λίστα τω δυτικών κυρώσεων, πράγμα που σημαίνει επίσης ότι αποθαρρύνονται οι πάροχοι υπηρεσιών και οι επιχειρήσεις στην Αντίγκουα και Μπαρμπούντα να συναλλάσσονται μαζί του.
Το δεύτερο σούπερ γιοτ του ολιγάρχη Γκουριέφ, που σκουριάζει σε λιμάνι
Ο Γκουρίεφ είναι ο πρώην επικεφαλής της Phosagro, ενός εκ των τεσσάρων μεγαλύτερων παραγωγών φωσφορικών λιπασμάτων στον κόσμο. Σύμφωνα με το New Yorker, ο Ρώσος ολιγάρχης έχτισε την περιουσία του μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης αγοράζοντας σε χαμηλές τιμές κρατική περιουσία, συμπεριλαμβανομένων ορυχείων.
Όπως αναφέρει το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για τον ιδιοκτήτη του σούπερ γιοτ: «Ο Γκουρίεφ είναι γνωστός στενός συνεργάτης του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βλαντιμίρ Πούτιν και στο παρελθόν υπηρέτησε στην κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας· το 2001 διορίστηκε στο Συμβούλιο της Ομοσπονδιακής Συνέλευσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας, όπου υπηρέτησε μέχρι το 2013».
Αν το «Alfa Nero» βγει τελικά στο σφυρί, μάλλον δεν θα είναι το μοναδικό σούπερ γιοτ που παρατά στη μοίρα του ο Γκουρίεφ. Λίγο πριν το ξέσπασμα του πολέμου φέρεται να αγόρασε το 108 μέτρων σούπερ γιοτ “Luminosity”. Το σκάφος αυτό, εκτιμώμενης αξίας 275 εκατ. δολαρίων ταξίδεψε μόνον μία φορά, από το Λιβόρνο της Ιταλίας στο Τιβάτ του Μαυροβουνίου, όπου αγκυροβόλησε στις 10 Μαρτίου 2022 και έκτοτε δεν έχει μετακινηθεί.