Το ναυάγιο του ναρκαλιευτικού «ΣΠΕΡΧΕΙΟΣ», που βυθίστηκε Μεγάλη Τετάρτη του 1945, εντόπισε σε βάθος 153 μέτρων βορειοανατολικά της Ύδρας η ομάδα υποβρυχίων ερευνών του Κώστα Θωκταρίδη.
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης τόνισε ότι το ναυάγιο βρίσκεται στον βυθό με κλήση 2 μοιρών αριστερά και σε βάθος 153 μέτρων βορειοανατολικά της ΥΔΡΑΣ σε διεθνή χωρικά ύδατα, αποκαλύπτοντας ότι τα συντρίμμια στο κατάστρωμα και οι στρεβλώσεις βοηθητικών υποστυλώσεων στις υπερκατασκευές δείχνουν μετακίνηση προς τα αριστερά.
«Το ναυάγιο βρίσκεται στο βυθό με κλήση 2 μοιρών αριστερά και σε βάθος 153 μέτρων βορειοανατολικά της ΥΔΡΑΣ σε διεθνή χωρικά ύδατα. Στην πλώρη διακρίνεται η βάση πυροβόλου 20mm που έφερε το πλοίο προ της μετατροπής του από ναρκαλιευτικό σε βοηθητικό στόλου. Η αριστερή αγκυροκαδένα απουσιάζει ενώ αντίθετα η δεξιά βρίσκεται στη θέση της.
Εντοπίστηκε μικρό κάθετο ρήγμα στην αριστερή πλευρά. Διακρίνονται εγκάρσιοι και διαμήκεις νομείς, που φέρουν τρύπες καρφώματος της λαμαρίνας. Στην κάτω πλευρά της πρύμνης ένα δίχτυ ανεμότρατας έχει καλύψει το πηδάλιο και την προπέλα. Στην αριστερή πλευρά των υπερκατασκευών διακρίνεται η μοναδική ανοιχτή πόρτα του ναυαγίου στο μεσοστέγο (περί το μέσον του πλοίου). Τα συντρίμμια στο κατάστρωμα και οι στρεβλώσεις βοηθητικών υποστυλώσεων στις υπερκατασκευές δείχνουν μετακίνηση προς τα αριστερά», εξήγησε.
Πώς σημειώθηκε το τραγικό ναυάγιο που οδήγησε στο θάνατο 98 άτομα
Το τραγικό ναυάγιο σημειώθηκε στις 2 Μαΐου του 1945, αφού το ναρκαλιευτικό, που χρησιμοποιήθηκε για την εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, απέπλευσε από τον Πειραιά με προορισμό τα νησιά του Αιγαίου Σύρο, Σάμο, Χίο και Λέσβο.
Ο αριθμός των επιβατών ήταν μεγαλύτερος από τον επιτρεπόμενο, ενώ ακόμη και στο πρυμναίο κατάστρωμα είχε στοιβαχτεί μεγάλος αριθμός αποσκευών, ακόμη και οικοσκευών παρουσιάζοντας μόνιμη αριστερή κλίση στο σκάφος.
Σχεδόν μετά από 3 ώρες ταξιδιού, οι επιβάτες που δεν ήταν σε στεγασμένους χώρους άρχισαν να μετακινούνται αριστερά, παρά τις συστάσεις του πληρώματος, με κανέναν να μην αντιλαμβάνεται ότι ο πηδαλιούχος, που είχε οδηγήσει το πλοίο κοντά σε ένα θαλάσσιο ναρκοπέδιο, προσπαθούσε να αποφύγει τον θανάσιμο κίνδυνο στρίβντας δεξία.
Αμέσως, το πλοίο έχασε την ευστάθειά του και ανατράπηκε, με μεγάλο αριθμό επιβατών να χάνεται στον βυθό της θάλασσας και 37 άτομα να διασώζονται.
Η τελευταία έρευνα επιτυχημένη έρευνα διάσωσης ολοκληρώθηκε στις 3 Μαΐου, όταν εντοπίστηκε ζωντανή σε βραχώδη ακτή του ακρωτηρίου Ζούρβας η Μαρία Ρούση, η οποία κολυμπούσε επί εννέα ώρες μέχρι να καταφέρει να βγει στη στεριά.
Μετά από έρευνα, στη δίκη που ακολούθησε, το Ναυτοδικείο Πειραιά καταδίκασε τον κυβερνήτη του πλοίου σε εξάμηνη φυλάκιση με τριετή αναστολή, ενώ οι υπόλοιποι κατηγορούμενοι απαλλάχθηκαν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο «ΣΠΕΡΧΕΙΟΣ» ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Smith's Dock στο Middlesbrough της Αγγλίας ως φαλαινοθηρικό και τον Ιούνιο του 1917 επιτάχθηκε από το βρετανικό Πολεμικό Ναυτικό και εξοπλίστηκε ως περιπολικό, ενώ ον Σεπτέμβριο του 1943 παραχωρήθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό από τους Βρετανούς.