Το Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, τη διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας, το ζήτημα του ΟΑΣΘ, του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, του αεροδρομίου «Μακεδονία» και του οδικού δικτύου της Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και τα εθνικά θέματα, σχολίασε σε σημερινές ραδιοφωνικές συνεντεύξεις του στο «Πρακτορείο FM» και στο «FM100» ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.
Αναλυτικά οι απαντήσεις του κ. Τζιτζικώστα:
-Για το Γραφείο Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη: «Ελπίζω ο νέος θεσμός να μην είναι ένα επιπλέον γρανάζι σε ένα γραφειοκρατικό κράτος και μια επικοινωνιακή προσπάθεια της Κυβέρνησης»
Θα κριθεί εκ του αποτελέσματος. Αν έχει, τελικά, ουσία ή αν είναι μια καθαρά επικοινωνιακή προσπάθεια. Ο διάλογος που έγινε στη χτεσινή σύσκεψη των τοπικών φορέων με την Κυβέρνηση ήταν σαφώς σε θετική κατεύθυνση. Περιμένουμε να δούμε την υλοποίηση της δέσμευσης του Πρωθυπουργού ότι θα βρίσκεται δυο φορές το μήνα στη Θεσσαλονίκη για να βλέπει τους φορείς και να συζητά, θεματικά πια, τα προβλήματα. Χτες έγινε μια πρώτη σύσκεψη. Περιμένουμε να δούμε πώς θα προχωρήσει ο νέος θεσμός, που ελπίζω να μην είναι ένα επιπλέον γρανάζι σε ένα γραφειοκρατικό κράτος και μια επικοινωνιακή προσπάθεια της Κυβέρνησης.
Για τη διοικητική αναδιάρθρωση: «Ο νέος εκλογικός νόμος αντί συναίνεσης στο προσκήνιο οδηγεί σε αλισβερίσι στο παρασκήνιο»
Προτείνουμε να λειτουργήσει η χώρα στο πλαίσιο που λειτουργεί όλη η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου γίνεται πράξη η Ευρώπη των Περιφερειών κι όχι των Κρατών. Αυτό προϋποθέτει οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Περιφερειών, ώστε να μην εξαρτώνται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Χρειάζεται και στην Ελλάδα να κάνουμε το επόμενο βήμα μετά τον ‘Καλλικράτη’ και να περάσουμε από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση, με Περιφέρειες διοικητικά και οικονομικά αυτοτελείς και ανεξάρτητες από την κεντρική διοίκηση. Οι Περιφέρειες έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να διαχειριστούμε πολύ καλύτερα τα ζητήματα του τόπου μας, διότι τα γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα. Οι Περιφέρειες πρέπει να ανεξαρτητοποιηθούν και να λειτουργούν ως Τοπικές Κυβερνήσεις. Δεν μπορεί για παράδειγμα το θέμα του ΟΑΣΘ να το διαχειρίζεται η Αθήνα. Γιατί να μην έχουμε την ευθύνη του αεροδρομίου ‘Μακεδονία’ ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και να ελλοχεύει σήμερα ο κίνδυνος να τιναχτεί στον αέρα η τουριστική περίοδος επειδή σχεδιάστηκε να κλείσει λόγω έργων; Για το θέμα μάλιστα ζήτησα να αρχίσουν οι εργασίες το Νοέμβριο του 2017 για να μην επηρεαστεί η θερινή τουριστική περίοδος και η Κυβέρνηση μου απάντησε ότι θα το εξετάσει. Δεν δεσμεύτηκαν όμως. Αντικειμενικά έχει ωριμάσει το αίτημα της Περιφερειακής Διακυβέρνησης. Πολιτικά δεν έχει ωριμάσει. Δυστυχώς, το κεντρικό πολιτικό σύστημα αντιλαμβάνεται τέτοιες λογικές ως αφαίμαξη εξουσίας από τα υπουργικά γραφεία. Η Κυβέρνηση σχεδιάζει να αλλάξει τον εκλογικό νόμο για τις Περιφέρειες και τους Δήμους και να εφαρμόσει ένα σύστημα, που θα οδηγήσει σε απόλυτη ακυβερνησία και αντί της συναίνεσης και της συνεννόησης στο προσκήνιο, θα ενισχύσει το αλισβερίσι στο παρασκήνιο. Η Αυτοδιοίκηση επί έξι χρόνια είναι παράγοντας σταθερότητας, όταν η χώρα άλλαξε έξι κυβερνήσεις. Αντί να δώσει μεγαλύτερη δύναμη στην Αυτοδιοίκηση, αντί να προχωρήσει στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση, για να πάει η Ελλάδα μπροστά, η Κυβέρνηση δημιουργεί ένα εκλογικό σύστημα για να μην μπορεί να διοικηθεί η Αυτοδιοίκηση.
-Για τον ΟΑΣΘ: «Με τσαμπουκάδες δεν λύνεται το θέμα – Δώστε την ευθύνη στην Αυτοδιοίκηση»
Ευτυχώς εισακούστηκε η προτροπή μου για άμεση λύση στον ΟΑΣΘ στη σύσκεψη με τον Πρωθυπουργό και σήμερα κυκλοφορούν τα αστικά λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη. Ως Περιφερειάρχη, με ενδιέφερε να μην τελειώσει η χτεσινή σύσκεψη χωρίς να έχει δοθεί λύση και να έχουν λυθεί τα χειρόφρενα. Έτσι κι έγινε. Λύση πέραν του ΟΑΣΘ σήμερα δεν υπάρχει για τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη. Για να υπάρξει, χρειάζεται σοβαρή προετοιμασία. Μέχρι να γίνει αυτή, δεν μπορεί ένας Υπουργός να έρχεται και να λέει ‘δεν πληρώνω’. Αυτά που χρωστάς ως Κράτος και τα αναγνωρίζεις πρέπει να τα αποπληρώσεις για να πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Αν θέλουμε μια άλλη λύση για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, πρέπει να γίνει σοβαρός και εμπεριστατωμένος διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες. Με τσαμπουκάδες δεν λύνεται το πρόβλημα του ΟΑΣΘ. Να ανοίξει το κεφάλαιο των αστικών συγκοινωνιών. Εμείς πιστεύουμε ότι μετρό, αστικές συγκοινωνίες, θαλάσσια συγκοινωνία κτλ. πρέπει να μπουν σε έναν ενιαίο φορέα, να καταργηθεί το ΣΑΣΘ, και να δημιουργηθεί ένας φορέας με τη συμμετοχή της Περιφέρειας και των Δήμων, που να θέσει υπό τον έλεγχό του και την αρμοδιότητά του όλα τα συγκοινωνιακά ζητήματα, που θα έχει συγκεκριμένο σχέδιο για τις συγκοινωνίες. Ας δώσουν στην Περιφέρεια την ευθύνη κι εμείς, μαζί με τους Δήμους, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε διαμορφώσει ένα απόλυτα λειτουργικό, αποτελεσματικό και εφαρμόσιμο σύστημα συγκοινωνιών. Αυτά που κάνουν τα Υπουργεία με τις ατέρμονες συζητήσεις, για να κερδίζουν χρόνο και να γίνεται πολιτική διαχείριση, έχουν τελειώσει.
-Για τον πρώτο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης: «Ελεύθερος χώρος για τους πολίτες, με την ευθύνη συντήρησης και αναβάθμισης στον ιδιώτη»
Άποψή μου είναι ότι το Κράτος δεν μπορεί να κάνει τον επιχειρηματία. Απέτυχε όλα αυτά τα χρόνια να το κάνει και μάλιστα είναι ένας από τους λόγους που η χώρα έφτασε στη σημερινή κατάσταση. Όταν η χώρα έχει περισσότερη ανάγκη από ποτέ τις αποκρατικοποιήσεις, δεν μπορούμε οι φορείς να ζητούμε –ειδικά σε μια εποχή που δεν έχουμε τις οικονομικές δυνατότητες- νέες ευθύνες. Πως μπορεί να αναλάβει ένας Δήμος, που δεν μπορεί να συντηρήσει τις υπάρχουσες υποδομές του, την ευθύνη συντηρήσεων τμημάτων όπως ο πρώτος προβλήτας του λιμανιού; Με το Δήμο Θεσσαλονίκης συμφωνούμε απόλυτα ότι ο πρώτος προβλήτας πρέπει να εξαιρεθεί από εμπορική χρήση, αλλά να παραμείνει ένας χώρος για τους πολίτες και για ήπια χρήση πολιτισμού, αθλητισμού, ψυχαγωγίας κλπ. Όμως την ευθύνη πρέπει να την έχει ο ιδιώτης, διότι έχει τα κεφάλαια για να τον συντηρήσει και να τον αναβαθμίσει. Έτσι θα γίνει ακόμη πιο ελκυστικός ο χώρος.
-Για το οδικό δίκτυο: «Για πρώτη φορά επί δεκαετίες συντηρούμε τις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Κεντρικής Μακεδονίας»
Για τη βελτίωση του οδικού δικτύου, είμαστε πολύ υπερήφανοι, καθώς διεκδικήσαμε και πήραμε κονδύλια περίπου 12 εκ. ευρώ και πλέον εκτελούμε για πρώτη φορά τόσο εκτεταμένες επεμβάσεις συντηρήσεων στις σημαντικότερες οδικές αρτηρίες της Κεντρικής Μακεδονίας, εν μέσω μάλιστα οικονομικής κρίσης. Συντηρήσεις στην περιφερειακή οδό, στους δρόμους που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με όλα τα αστικά κέντρα της περιοχής, που δεν είχαν γίνει επί δέκα και 15 χρόνια. Σε ορισμένους δρόμους δεν είχαν γίνει συντηρήσεις από την κατασκευή τους… Θα ολοκληρώσουμε τις επεμβάσεις σε όλες τις μεγάλες οδικές αρτηρίες, με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών.
Για τα εθνικά θέματα: «Ελλοχεύουν κίνδυνοι και δυστυχώς έχουμε μια κυβέρνηση που αποδεικνύει πως δεν μπορεί να τους διαχειριστεί»
Έχουμε πολλά ανοιχτά εθνικά θέματα, με τεράστια προβλήματα και κινδύνους. Φοβάμαι πολύ την αντίδραση της Τουρκίας στο προσφυγικό, στο θέμα της Θράκης, στη Συνθήκη της Λωζάνης και γενικότερα τα εθνικά θέματα. Έρχεται μεγάλη κρίση στο προσφυγικό και η Κυβέρνηση δεν είναι πάλι έτοιμη. Ενώ ο Ερντογάν θέτει μια σειρά από ζητήματα, έχουμε μια κυβέρνηση, που αποδεικνύει ότι θέματα εξωτερικής πολιτικής δεν μπορεί να τα διαχειριστεί.