Βασικός στόχος είναι η ενδυνάμωση του αγροτικού τομέα και κατ΄επέκταση της Μακεδονίας σύμφωνα με όσα είπε στο metrosport.gr ο Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο Περιφερειάρχης υποστήριξε ότι στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια των παραγωγών και στοχεύει στην σωστή αξιοποίηση των εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων ώστε να αναδειχθεί ο τόπος.
Επιπλέον, αναφέρθηκε στα επιτεύγματα της δράσης της Περιφέρειας στον αγροδιατροφικό τομέα δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στηδιαμόρφωση του καλαθιού αγροτικών προϊόντων, τη θωράκιση αυτών με το Μακεδονικό Σήμα Ποιότητας και την καθιέρωση ενός νέου και ισχυρού brand name, τη Μακεδονική Κουζίνα.
Τέλος, τόνισε ότι στα επόμενα σχέδια είναι η ισχυροποίηση του αγροδιατροφικού τομέα, η αύξηση των εξαγωγών, η εισαγωγή της καινοτομίας και ο εκσυγχρονισμός σε κάθε στάδιο με σκοπό την αύξηση των εσόδων και κατά συνέπεια και της τοπικής οικονομίας.
Ποιος ο ρόλος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στο τομέα της Αγροδιατροφής;
«Ο πρωτογενής τομέας είναι η παραγωγική και αναπτυξιακή βάση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Εδώ παράγεται το 26% του αγροτικού ΑΕΠ της χώρας. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει άλλωστε, το πιο πλούσιο καλάθι αγροτικών προϊόντων της χώρας, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, φρούτα, κηπευτικά, σιτηρά, κτηνοτροφικά και βιομηχανικά αγαθά, καθώς και αρωματικά φυτά.
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καλλιεργείται το 75% του ρυζιού, το 70% των οπωροφόρων, το 30% του βαμβακιού και των σιτηρών, το 25% του μελιού, ενώ και το 29% των αλιευμάτων προέρχεται από την Κεντρική Μακεδονία. Αντίστοιχα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι και η μεγαλύτερη κτηνοτροφική Περιφέρεια της χώρας. Εδώ παράγεται το 35% του βόειου κρέατος, το 48% του αγελαδινού και το 20% του αιγοπρόβειου γάλακτος.
Όλα αυτά τα χρόνια σταθήκαμε δίπλα στους αγρότες, στους παραγωγούς και στις επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα. Διαμορφώσαμε το Καλάθι Αγροτικών Προϊόντων Κεντρικής Μακεδονίας, θωρακίσαμε τα προϊόντα μας με το «Μακεδονικό Σήμα Ποιότητας» και καθιερώσαμε ένα νέο, ισχυρό brand name, τη «Μακεδονική Κουζίνα», με εξαιρετικές παραδοσιακές και σύγχρονες συνταγές στις οποίες χρησιμοποιούμε τα εκλεκτά τοπικά προϊόντα.
Χρηματοδοτούμε επίσης, 28 έργα αγροτικής οδοποιίας σε 19 Δήμους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας εξασφαλίζοντας καλύτερη πρόσβαση στους αγρότες και τους παραγωγούς. Παράλληλα, υλοποιήσαμε δυο μεγάλες μεταρρυθμίσεις. Λειτουργήσαμε για πρώτη φορά το ειδικό Τμήμα για την Προβολή των Αγροτικών Προϊόντων και παράλληλα δημιουργήσαμε την Αγροδιατροφική Σύμπραξη Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας»
Πώς προέκυψε η ανάγκη της δημιουργίας μιας σύμπραξης για την Αγροδιατροφή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ποιο είναι οι στόχοι αυτής της προσπάθειας;
«Για δύο βασικούς λόγους: Πρώτον, για να δημιουργήσουμε μια σταθερή βάση συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων της αγροδιατροφής. Ουσιαστικά, για πρώτη φορά φέραμε κάτω από την ίδια στέγη το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και δουλεύουμε μεθοδικά και συντονισμένα όλοι μαζί για την προώθηση και την προβολή των προϊόντων της μακεδονικής γης σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο δεύτερος λόγος είναι η σύνδεση του αγροτικού τομέα με τους άλλους κλάδους της οικονομίας μας και κυρίως με τον τουρισμό. Ο στόχος εδώ είναι διττός, αφενός να γίνουν ακόμα πιο γνωστά τα προϊόντα μας και να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο στις αγορές και αφετέρου να ενισχυθεί το τουριστικό προϊόν της Κεντρικής Μακεδονίας και να εμπλουτιστεί με εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός και ο γαστρονομικός τουρισμός, που παρουσιάζουν τεράστια δυναμική ανάπτυξης και δημιουργούν νέες προοπτικές».
Τι έχετε πετύχει μέχρι στιγμής και ποιά είναι τα επόμενα βήματα;
«Για πρώτη φορά, συνδέσαμε τον αγροτικό τομέα, με τον τουρισμό και τον πολιτισμό και πλέον προβάλουμε αυτούς τους τρεις τομείς αιχμής της Κεντρικής Μακεδονίας συμπληρωματικά και συνδυαστικά στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχει σε περισσότερες από 70 μεγάλες, διεθνείς και εγχώριες τουριστικές και αγροτικές εκθέσεις και σε κάθε συμμετοχή μας, φιλοξενούμε στον εκθεσιακό μας χώρο επιχειρήσεις και παραγωγούς της Κεντρικής Μακεδονίας.
Με αυτό τον τρόπο προβάλλονται τα επώνυμα και ποιοτικά προϊόντων της Μακεδονίας και δημιουργούνται δυνατότητες επιχειρηματικών συνεργασιών και συμφωνιών με μεγάλες, διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και εμπορικές επιχειρήσεις με παρουσία αγορές της Ευρώπης, της Αμερικής και της Κίνας».
Ο αγροδιατροφικός τομέας μπορεί να αποτελέσει την ναυαρχίδα των εξαγωγών και της ανάπτυξης για την Μακεδονία και γενικότερα για την Ελλάδα;
«Ο αγροδιατροφικός τομέας είναι η ναυαρχίδα των εξαγωγών της Κεντρικής Μακεδονίας. Είμαστε η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα σε εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Καταφέραμε μάλιστα να αυξήσουμε κατά 50% τις εξαγωγές της Κεντρικής Μακεδονίας μέσα στα χρόνια της κρίσης και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ήρθαν περισσότερα χρήματα στην πραγματική μας οικονομία».
Ποιες είναι οι προτεραιότητες στην στρατηγική για την αγροδιατροφή;
«Η ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη και ισχυροποίηση του αγροδιατροφικού τομέα, η αύξηση των εξαγωγών, η σύνδεση της έρευνας που παράγεται στα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα με τον πρωτογενή τομέα, η εισαγωγή της καινοτομίας και ο εκσυγχρονισμός σε όλα τα στάδια, από την παραγωγή μέχρι την καλλιέργεια, την συσκευασία και το τελικό προϊόν που φτάνει στον καταναλωτή. Γιατί έτσι θα αυξήσουμε τα έσοδα, θα τονώσουμε την τοπική μας οικονομία, θα προσελκύσουμε νέες επενδύσεις και θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας».
Υπάρχουν παραδείγματα χωρών που θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε και εμείς;
«Υπάρχουν πολλά παραδείγματα, θέλω όμως να σταθώ σε δύο χώρες που τα αγροτικά τους καλάθια διαθέτουν παρόμοια χαρακτηριστικά με το δικό μας και αναφέρομαι στην Ισπανία και την Ιταλία. Και οι δύο αυτές χώρες, σε σύγκριση με την Ελλάδα που έχασε πολύτιμο χρόνο τις προηγούμενες δεκαετίες, πέτυχαν πολύ νωρίτερα να τυποποιήσουν τα προϊόντα τους, να τα προβάλλουν και να κατακτήσουν διεθνείς αγορές όπως η ευρωπαϊκή, η αμερικανική και η κινεζική.
Το παράδειγμα αυτό δείχνει ότι δεν αρκεί μόνο να παράγεις εξαιρετικά προϊόντα, πρέπει να βρεις μεθόδους να τα προβάλλεις και να τα προωθήσεις, ώστε να αναδειχθεί η ανταγωνιστικότητά τους και η διατροφική τους αξία. Για αυτό το λόγο σας είπα ότι ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάδειξη και προβολή των μακεδονικών προϊόντων, στην προτυποποίηση και την πιστοποίησή τους με σήμα ποιότητας και στη συνδυασμένη προβολή του αγροδιατροφικού τομέα με τον τουρισμό.
Δυστυχώς, στην τεράστια προσπάθεια που κάνουν οι παραγωγοί και οι τοπικές μας επιχειρήσεις το κεντρικό κράτος δεν φρόντισε να αφαιρέσει κανένα από τα εμπόδια που αντιμετωπίζει ο πρωτογενής τομέας.
Άδικοι φόροι, πολύ υψηλές εισφορές, μεγάλο κόστος ενέργειας, αδυναμία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό, έλλειψη δομών οργανωμένης προβολής και μάρκετινγκ, περιορισμένη ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας στην παραγωγική διαδικασία, συνθέτουν ένα μείγμα που πλήττει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια των τοπικών μας επιχειρήσεων.
Σε αυτό το περιβάλλον προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις και απαντήσεις στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με έργα, δράσεις και παρεμβάσεις που τονώνουν και εκσυγχρονίζουν την αγροτική παραγωγή και ταυτόχρονα προβάλλουν και αναδεικνύουν τα προϊόντα μας σε όλο τον κόσμο».
Υπάρχει η δυνατότητα εκμετάλλευσης ευρωπαϊκών κονδυλίων για να αναπτυχθεί η αγροδιατροφή στη χώρα μας; Ποιές δυνατότητες δίνονται στους Έλληνες Αγρότες και σε αυτούς που σκέφτονται να επενδύσουν το μέλλον τους στην Αγροδιατροφή;
«Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχει ήδη αξιοποιήσει ευρωπαϊκούς πόρους που ξεπέρασαν τα 50 εκατομμύρια ευρώ ενισχύοντας στο ξεκίνημά τους, περισσότερους από 2200 νέους γεωργούς.
Ταυτόχρονα ενεργοποιήσαμε τα προγράμματα Leader και στις επτά Περιφερειακές Ενότητες, που δίνουν σημαντικές δυνατότητες για νέες επενδύσεις. Στο Μέτρο 16 για τις συμπράξεις καινοτομίας είμαστε ήδη στη φάση αξιολόγησης των προτάσεων που έχουν κατατεθεί, ενώ ταυτόχρονα ολοκληρώνουμε την αξιολόγηση 4.500 σχεδίων βελτίωσης που κατατέθηκαν και είναι σχεδόν υπερδιπλάσια στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε σύγκριση με άλλες Περιφέρειες της χώρας.
Παράλληλα, εξασφαλίσαμε ευρωπαϊκούς πόρους και χρηματοδοτούμε το έργο σύνδεσης του Λιμένα Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας, που θα δώσει ώθηση στις εξαγωγές, την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Επίσης, χρηματοδοτούμε τη σύνδεση των μεγάλων πόλεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με το Δίκτυο Φυσικού Αερίου, μειώνοντας το κόστος ενέργειας για τους παραγωγούς και τις τοπικές επιχειρήσεις, όπως και το κόστος θέρμανσης για τους συμπολίτες μας και τις οικογένειές τους.
Η Κεντρική Μακεδονία έχει σε κάθε γωνιά της χαρακτηριστικά που αποδεικνύουν τις δυνατότητες και τη μοναδικότητα του τόπου μας. Ως διοίκηση της Περιφέρειας είμαστε δίπλα σε κάθε πολίτη, αγωνιζόμαστε μαζί με τους παραγωγούς, παλεύουμε μαζί με κάθε τοπική μας επιχείρηση και αξιοποιούμε αποτελεσματικά όλους τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους μετατρέποντάς τους σε μετρήσιμο έργο για τον τόπο και τους συμπολίτες μας. Με λόγια λίγα και έργα πολλά, δυναμώνουμε τον αγροτικό τομέα και με αυτό τον τρόπο δυναμώνουμε τη Μακεδονία».