Νέα εποχή το 2021 στη Formula 1 αφού παράλληλα με τους νέους αθλητικούς και τεχνικούς κανονισμούς μπαίνει και το salary cap.
Όπως ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, ο στόχος του νέου ορίου στα μπάτζετ των ομάδων είναι να προσφέρει ένα πιο ανταγωνιστικό πρωτάθλημα, να προωθήσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού και να εξασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη οικονομική σταθερότητα και βιωσιμότητα των 10 ομάδων της Formula 1.
Η πανδημία του κορωνοϊού είχε τεράστιο αντίκτυπο σε ολόκληρο τον κόσμο, ωθώντας τους επικεφαλής της F1 να κάνουν περαιτέρω αλλαγές στους οικονομικούς κανονισμούς ενόψει του νέου πρωταθλήματος.
Δείτε πώς θα λειτουργούν όλα.
Ποιο είναι το όριο κόστους;
Το salary cap δημιουργήθηκε για να περιορίσει το χρηματικό ποσό που μπορεί να ξοδέψει μια ομάδα της Formula 1 κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους. Αφορά τις δαπάνες μιας ομάδας που επηρεάζουν την απόδοση ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου.
Τι άλλαξε από τότε που ανακοινώθηκε τελευταία;
Αρχικά, το νούμερο ορίστηκε στα 175 εκατομμύρια δολάρια για το 2021, και τοποθετήθηκε στους νέους οικονομικούς κανονισμούς, οι οποίοι τώρα βρίσκονται δίπλα στους αθλητικούς και τεχνικούς κανονισμούς.
Μετά από περαιτέρω συζητήσεις, αυτό το ανώτατο όριο θα εξακολουθεί να ισχύει για το 2021 - ωστόσο, έχει μειωθεί στα 145 εκατομμύρια δολάρια.
Γιατί χαμήλωσε το όριο του salary cap;
Η πανδημία του κορωνοϊού καθυστέρησε την έναρξη του πρωταθλήματος της Formula 1, κάτι που άσκησε τεράστια οικονομική πίεση στις 10 ομάδες της F1.
Ως αποτέλεσμα, όλες οι ομάδες, μαζί με την F1 και τη FIA επέστρεψαν στο τραπέζι και συνεργάστηκαν για να βρουν τρόπους μείωσης του κόστους μιας ομάδας, ιδίως του βραχυπρόθεσμου λειτουργικού κόστους τους, για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητάς τους.
Μια τέτοια κίνηση ήταν να καθυστερήσει το νέο πρωτότυπο αυτοκίνητο για το 2021 κατά ένα χρόνο. Έτσι οι ομάδες μεταφέρουν τα αυτοκίνητά τους για το 2020 και στο 2021. Οι μεγαλύτερες ομάδες, με μεγαλύτερους προϋπολογισμούς, πιθανότατα να έχουν ξοδέψει μέχρι το παλιό όριο προϋπολογισμού των 175 εκατομμυρίων, επειδή ήταν εντός των κανόνων. Έτσι η απόφαση ελήφθη για περαιτέρω μείωση του ανώτατου ορίου στο salary cap, προκειμένου να μειωθεί αποτελεσματικά το λειτουργικό κόστος.
Ενώ οι μεγαλύτερες ομάδες της F1, χρηματοδοτούμενες από παγκόσμιους κατασκευαστές, ενδέχεται να χρειαστεί να επανεκτιμήσουν τη συμμετοχή τους στο F1 και το μηχανοκίνητο αθλητισμό στο σύνολό τους ως απάντηση στην πανδημία κορωνοϊού, ελπίζεται ότι η μόνιμη μείωση του ορίου κόστους θα βοηθήσει τις ομάδες να λάβουν βιώσιμες αποφάσεις στη F1.
Τα 145 εκατομμύρια δολάρια είναι το τελικό ποσό του salary cap;
Όχι. Για το 2021, το ανώτατο όριο θα οριστεί στα 145 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό θα μειωθεί στα 140 εκατομμύρια δολάρια το 2022 και στα 135 εκατομμύρια δολάρια από το 2023 και μετά.
Η τριετής σταδιακή πτώση έχει εισαχθεί για να δώσει επιπλέον χρόνο στις μεγαλύτερες ομάδες να προσαρμόσουν το μέγεθος και την κλίμακα των λειτουργιών τους για να διασφαλίσουν ότι τηρούν το salary cap.
Οι Mercedes, Ferrari και Red Bull έχουν εργατικό δυναμικό που είναι σημαντικά μεγαλύτερο από εκείνο των μικρότερων ανεξάρτητων ομάδων. Η εύρεση του τρόπου παραμονής στο ανώτατο όριο κόστους και κατά πόσον μια ομάδα μπορεί να απαιτήσει αναδιάρθρωση και πιθανή αναδιάταξη του προσωπικού, θα χρειαστεί χρόνο και δεν είναι καθόλου εύκολο έργο.
Υπήρχε ένας μηχανισμός στους κανονισμούς που επιτρέπει αύξηση του ανώτατου ορίου για να ληφθεί υπόψη ο γενικός πληθωρισμός κόστους από το 2024 και μετά. Αυτό έχει προωθηθεί για εφαρμογή στην τριετία 2021-23, εάν ο πληθωρισμός κυμαίνεται σε πάνω από 3%.
Υπήρξαν αλλαγές στο τι περιλαμβάνεται και τι όχι στο salary cap;
Το αρχικό όριο κάλυπτε δαπάνες που σχετίζονται με την απόδοση του αυτοκινήτου. Εξαιρούνται όλα τα έξοδα μάρκετινγκ, οι μισθοί των οδηγού αγώνων και το κόστος των τριών υψηλότερα αμειβόμενων υπαλλήλων της ομάδας.
Έχουν γίνει περαιτέρω αλλαγές από τότε, όπως η εξαίρεση των μισθών για το προσωπικό σε άδεια μητρότητας και πατρότητας, καθώς και για την αναρρωτική άδεια, καθώς και το κόστος των ιατρικών παροχών προς τους υπαλλήλους της ομάδας. Αυτό γίνεται για να διασφαλιστεί ότι οι ομάδες δεν έχουν κίνητρα να μειώσουν το κόστος σε αυτούς τους τομείς για να παραμείνουν εντός του ανώτατου ορίου.
Επιτρέποντας στις ομάδες να μεταφέρουν ορισμένα βασικά εξαρτήματα αυτοκινήτων, όπως το σασί, από το 2020 έως το 2021, η εξοικονόμηση που πραγματοποιείται σε αυτές τις περιοχές θα αντικατοπτρίζεται το 2021 στο πλαίσιο των δαπανών τους έναντι του ορίου κόστους.
Οι νομοθέτες έχουν επίσης διευρύνει τις μεταβατικές εξαιρέσεις σχετικά με τις απολύσεις. Οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν εδώ το 2021 και το 2022 είχαν ήδη εξαιρεθεί, αλλά το πεδίο αυτής της εξαίρεσης έχει πλέον διευρυνθεί καθώς αναγνωρίζουν ότι η πανδημία του κορωνοϊού θα έχει αντίκτυπο στα σχέδια αναδιάρθρωσης των ομάδων.
Κάτω από το αρχικό ανώτατο όριο, οι ομάδες είχαν τη δυνατότητα να επιβαρυνθούν συνολικά με 36 εκατομμύρια στερλίνες για εγκαταστάσεις και μηχανήματα στα εργοστάσια των ομάδων για ένα τετραετές χρονικό διάστημα από το 2021-2024. Αυτό αυξήθηκε στα 45 εκατομμύρια δολάρια για αυτήν την περίοδο, καθώς ορισμένες ομάδες έπρεπε να αναβάλουν το κόστος που είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2020 έως το 2021 λόγω της πανδημίας. Το επίδομα επιστρέφει σε 36 εκατομμύρια δολάρια για την τετραετή περίοδο 2022-2025 και όλες τις επόμενες τετραετείς περιόδους.
Πώς θα ρυθμιστεί το salary cap;
Θα δημιουργηθεί μια επιτροπή για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των ομάδων στους οικονομικούς κανονισμούς.
Αρκετές ομάδες έχουν δηλώσει ότι θα ήθελαν να συμμετάσχουν σε μια μαλακή περίοδο εφαρμογής - ή εικονική εκτέλεση – των μέτρων φέτος για να βοηθήσουν στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων με τα οικονομικά τους.
Από τότε οι νομοθέτες έχουν ενισχύσει τους μηχανισμούς παρακολούθησης της συμμόρφωσης και επιβολής των κανονισμών. Αυτό επιτρέπει στη FIA να πραγματοποιεί επισκέψεις στο εργοστάσιο μιας ομάδας της F1 κατά τη διάρκεια της σεζόν, για να διασφαλίσει ότι οι ομάδες έχουν τις κατάλληλες διαδικασίες για να πληρούν τους οικονομικούς κανονισμούς.
Τι συμβαίνει εάν οι ομάδες υπερβούν το salary cap;
Θα τιμωρηθούν. Υπάρχουν τρεις κατηγορίες παραβιάσεων.
Η πρώτη είναι μια διαδικαστική παραβίαση, όπως μια ομάδα που υποβάλλει τις οικονομικές της εκθέσεις εκπρόθεσμα ή ανακριβώς. Η δεύτερη είναι μια μικρή υπέρβαση δαπανών, όταν η έκθεση μιας ομάδας δείχνει ή η επιτροπή διαπιστώσει ότι έχουν ξεπεράσει το salary cap κατά λιγότερο από 5%. Το τρίτο είναι μια σημαντική υπέρβαση δαπανών περισσότερο του 5% του salary cap.
Μόλις εντοπιστεί παράβαση, είναι δυνατές τρεις κατηγορίες ποινής. Η πρώτη είναι χρηματικό πρόστιμο. Η αξία του προστίμου θα καθοριστεί κατά περίπτωση. Η δεύτερη θα μπορούσε να είναι ένας συνδυασμός μιας επίπληξης, αφαίρεσης πόντων από το πρωτάθλημα κατασκευαστών ή και οδηγών, αποκλεισμό από ορισμένο αριθμό αγώνων, περιορισμοί στις δοκιμές – τόσο των CFD όσο και εντός πίστας – και μείωση του salary cap τους.
H τρίτη κατηγορία είναι η πιο σοβαρή καθώς μπορεί να περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω συν τον αποκλεισμό από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.