«Λόγω συστημικού κενού στην επικοινωνία μεταξύ συστημάτων της Τράπεζας με την ηλεκτρονική πλατφόρμα, δεν ενημερώθηκε εγκαίρως (σσ: ενν. “η πλατφόρμα”) για την απρόσκοπτη τήρηση των πληρωμών τόσο από την πλευρά του πελάτη, όσο και από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου».
Με φράσεις όπως αυτή, πιστωτικά ιδρύματα απολογούνται προς στο υπουργείο Οικονομικών επειδή δανειολήπτες – δικαιούχοι της επιδότησης των δανείων τους από το Κράτος, ψάχνουν και δεν βρίσκουν την 3μηνη παράταση στο Πρόγραμμα Γέφυρα, παρότι τηρούν όλους τους όρους και τις πληρωμές τους κανονικά, όπως και στο αρχικό 9μηνο ισχύος της επιδότησης.
Αναγκάζονται έτσι επί ένα, δύο ή και τρεις μήνες ενδεχομένως να πληρώνουν στο ακέραιο ολόκληρες τις δόσεις από μόνοι τους, αλλά το σύστημα να μην ενεργοποιεί την επιδότηση. Καταφεύγουν τότε στην ομάδα υποστήριξης της πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Δημοσίου Χρέους που –με ευγένεια αλλά και τεκμηριωμένα- απαντά και ενημερώσει τι ισχύει, στις πιο ιδιαίτερες περιπτώσεις αυτές.
Αν και φαίνεται σπάνιο, το πρόβλημα είναι υπαρκτό και ανέκυψε από Οκτώβριο και μετά. Και ενώ ο οφειλέτης τα έχει όλα πληρωμένα (από Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο) το σύστημα δεν τον εμφανίζει δικαιούχο για ένα επιπλέον τρίμηνο ακόμα.
Πόσα και για ποιους
Η παράταση της κρατικής επιδότησης για 3 μήνες του προγράμματος κρατικής επιδότησης δόσεων δανείων «ΓΕΦΥΡΑ 1» (ΦΕΚ Α’/190/13.10.2021) αφορά σε δανειολήπτες που πλήττονται από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού και έχουν δάνεια με υποθήκη στην α΄ κατοικία.
Η τριών μηνών επιδότηση, αφορά υφιστάμενους δικαιούχους οι οποίοι είτε λαμβάνουν είτε ήδη έλαβαν την επιδότηση για 9 μήνες και έτσι πλέον έχουν την οικονομική στήριξη συνολικά για 12 μήνες.
Η κρατική επιδότηση περιλαμβάνει τόσο το κεφάλαιο όσο και τους τόκους του δανείου.
· Για τους 3 αυτούς μήνες, η συνεισφορά του Δημοσίου για την υποστήριξη των πληγέντων συμπολιτών μας που έχουν ενήμερα δάνεια ανέρχεται στο 40% της μηνιαίας δόσης.
· Για όσους έχουν ρυθμίσει δάνεια που είχαν καθυστέρηση μικρότερη των 90 ημερών, η συνεισφορά ανέρχεται στο 35% της μηνιαίας δόσης.
· Στα δάνεια που είχαν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών και έχουν πλέον ρυθμιστεί, η επιδότηση ανέρχεται στο 20% της μηνιαίας δόσης.
Πιθανές αιτίες μη χορήγησης της παράτασης στις περιπτώσεις αυτές ήταν:
1. να είναι ασυνεπής ο οφειλέτης
2. να έληγε η δόση πληρωμής πριν τεθεί σε ισχύ η παράταση: μέχρι την ψήφιση του νόμου που θέσπισε την 3μηνη παράταση (προς τα μέσα Οκτωβρίου 2021), ίσχυε ο προηγούμενος (αρχικός) Νόμος που όριζε ότι μετά τη λήξη των 9 μηνών επιδότησης, ο οφειλέτης θα πρέπει να πληρώνει το 100% της μηνιαίας δόσης του δανείου. Επί τούτου μάλιστα, η πλατφόρμα έστειλε στους οφειλέτες και ειδικό αυτοματοποιημένο μήνυμα τον Σεπτέμβριο.
Μετά όμως την ψήφιση του Νόμου που θέσπισε την 3μηνη παράταση, εστάλη από την πλατφόρμα ένα νέο ειδικό αυτοματοποιημένο μήνυμα που ενημερώνει ότι η επιδότηση (δηλ. του Νοέμβριου 2021) θα είναι μειωμένη και ότι ο οφειλέτης θα πρέπει να πληρώσει το υπόλοιπο ποσόν.
Σε όσους ήρθε το μήνυμα, η επιδότηση καταβάλλεται από το Κράτος την τελευταία εργάσιμη κάθε μήνα (και έτσι φαίνεται στο σύστημα της τράπεζας, μετά από 2-3 εργάσιμες ημέρες). Και αν η δόση έπρεπε να πληρωθεί πριν τα μισά του μηνός και πριν ισχύσει η παράταση, τότε η πληρωμή από το κράτος μπορεί να μην έγινε εγκαίρως. Και όσοι αναγκάστηκαν να πληρώσουν από μόνοι τους πάντως, η κρατική επιδότηση θα έπρεπε να φανεί αργότερα τον Νοέμβριο.
Σε κάποιους όμως η πληρωμή του δημοσίου δεν φάνηκε ούτε Οκτώβριο, ούτε Νοέμβριο, ούτε και Δεκέμβριο όμως. Κάποιοι επίσης δεν εύρισκαν καν το email της παράτασης.
Οι πιθανές εξηγήσεις και εδώ είναι οι εξής:
· για το email που δεν βρίσκει ο δικαιούχους, η πλατφόρμα στέλνει αυτοματοποιημένα μηνύματα στο email που είχε δηλωθεί κατά την υποβολή της αίτησης. Και αυτός συνήθως είναι του λογιστή ή δικηγόρου που ετοίμασε την αίτηση. Αν δηλαδή αυτός δεν ενημερώσει ατομικά τον καθένα δικαιούχο, ο οφειλέτης ίσως δεν γνωρίζει αν δικαιούται ή όχι την παράταση.
· για πληρωμές που δεν φάνηκαν αν και έγιναν: η πλατφόρμα κάνει έλεγχο των κριτηρίων επιλεξιμότητος και εφόσον πληρούνται, τότε εκδίδεται Απόφαση Εγκρισης Επιδότησης.
Εάν όμως φαίνεται στο σύστημα να υπάρχει οφειλή, η επιδότηση «παγώνει». Και τότε το επόμενο βήμα είναι η ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Αμέσως μετά, ξεκινάει η καταβολή της επιδότησης.
Όλα αυτά ισχύουν γενικά. Ωστόσο δανειολήπτες απευθύνθηκαν στην πλατφόρμα του υπουργείου Οικονομικών για να ρωτήσουν γιατί δεν έλαβαν την 10η ή 11η δόση (μετά τις 9 αρχικές) ενώ συνεχίζουν να πληρώνουν κανονικά!
Το υπουργείο Οικονομικών απηύθυνε τότε εξειδικευμένο ερώτημα στον Πιστωτή για να δει αν υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή. Και η απάντηση της τράπεζας αναφέρει: «σε απάντηση του ερωτήματος του πελάτου μας, θα θέλαμε να επιβεβαιώσουμε ότι λόγω συστημικού κενού μεταξύ συστημάτων της Τράπεζας με την ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν ενημερώθηκε εγκαίρως» για τις πληρωμές.
Με εξαίρεση περιπτώσεις που οι πιστωτές στέλνουν λάθος στοιχεία, οι δικαιούχοι δεν χρειάζονται να προβούν σε κάποια ενέργεια καθώς η διαδικασία είναι πλήρως αυτοματοποιημένη.
Για όσους έχει ολοκληρωθεί η 9 μηνών επιδότηση, συνεχίζουν να καταβάλουν όλη τη δόση του δανείου τους έως ότου λάβουν σχετικό μήνυμα περί επέκτασης της επιδότησης. Αφού λάβουν το μήνυμα, τότε καταβάλουν μόνον το μέρος της δόσης που τους αναλογεί για τους επόμενους 3 μήνες.
Πηγή: newmoney.gr