Στη… λάσπη φαίνεται ότι κόλλησε το «Ασημένιο βέλος» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το οποίο παρά το γεγονός ότι αναμένεται με αγωνία από τους μετακινούμενους, καθυστερεί αδικαιολόγητα. Η άφιξη των τριών πρώτων συρμών, που θα εκτελούν το πολυαναμενόμενο ταχύτατο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το οποίο θα διαρκεί 3 ώρες και 15 λεπτά, έχει ολοκληρωθεί από τις αρχές του έτους, ωστόσο η δρομολόγησή τους φαίνεται ότι κόλλησε στην… άμμο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Οι συρμοί διαθέτουν όλα τα απαιτούμενα τεχνικά χαρακτηριστικά προκειμένου να ενταχθούν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, με εξαίρεση ένα. Πρόκειται για συσκευές αμμοδιασποράς, οι οποίες ενεργοποιούνται σε έκτακτες συνθήκες όταν απαιτείται η διασπορά άμμου στις ράγες προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή κυκλοφορία του συρμού. Η εν λόγω συσκευή τοποθετείται στο κάτω μέρος του τρένου και ελευθερώνεται προκειμένου το τρένο να μπορεί να κινηθεί σε συνθήκες υγρασίας, παγετού ή έντονης χιονόπτωσης και κυρίως σε σημεία του δικτύου που βρίσκονται υπό κλίση. Το γεγονός ότι τα τρένα δεν διαθέτουν τις συσκευές αυτές δεν επιτρέπει στη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) να δώσει την πολυπόθητη πιστοποίηση στους τρεις ανασκευασμένους συρμούς των ιταλικών σιδηροδρόμων.
Η ΡΑΣ έχει δώσει παράταση (έως τα μέσα Νοεμβρίου), όπως προβλέπει ο σχετικός κανονισμός, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να εντάξει στον φάκελό της είτε κάποιο αίτημα εξαίρεσης (από την υποχρέωση διάθεσης της συσκευής αμμοδιασποράς) είτε τα σχετικά έγγραφα που θα πιστοποιούν την έναρξη των εργασιών εγκατάστασης του συγκεκριμένου συστήματος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μπορεί το κόστος τοποθέτησης του συστήματος αμμοδιασποράς να μην είναι μεγάλο, ωστόσο σε περίπτωση που προκριθεί αυτή η λύση, η μετασκευή που θα απαιτηθεί θα διαρκέσει μερικούς μήνες, μεταθέτοντας ακόμα περισσότερο την έναρξη των γρήγορων δρομολογίων. Ωστόσο υπάρχουν ενδείξεις ότι οι συγκεκριμένοι συρμοί δεν μπορούν λόγω της γεωμετρίας τους να υποδεχθούν το εν λόγω σύστημα. Σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι παραπάνω ενδείξεις, οι έως τώρα σκέψεις θέλουν την ανάθεση για τον επανέλεγχο των συρμών σε ανεξάρτητο ευρωπαϊκό, ενδεχομένως, οργανισμό πιστοποίησης.
Ο έλεγχος αυτός θα περιλαμβάνει δοκιμές στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ασφάλεια κυκλοφορίας τους υπό ειδικές συνθήκες (κυρίως καιρικές, όπως υπερβολικό ψύχος και υγρασία), χωρίς τη χρήση του συστήματος αμμοδιασποράς.
Ενήμερη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Πληροφορίες από τη ΡΑΣ επισημαίνουν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν ενήμερη από την πρώτη στιγμή για το ελληνικό κανονιστικό πλαίσιο και είχε διαβεβαιώσει ότι γνωρίζει όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά που πρέπει να πληρούν τα τρένα της. Ωστόσο, με την κατάθεση του σχετικού φακέλου στη ΡΑΣ (30 Απριλίου 2021) διαπιστώθηκε από τη ρυθμιστική αρχή ότι το εν λόγω σύστημα απουσιάζει. Για την έναρξη των δρομολογίων των μετασκευασμένων ETR 470, η Trenitalia, ως μητρική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατέθεσε τη σχετική αίτηση –όπως οφείλει κάθε εταιρεία λειτουργίας για την ένταξη νέων συρμών στο εθνικό δίκτυο– παραλείποντας το σύστημα αμμοδιασποράς.
Δυσαρέσκεια
Η δυσαρέσκεια ωστόσο είναι διάχυτη, καθώς η ευθύνη επιρρίπτεται στην ολιγωρία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ αναζητείται η βέλτιστη δυνατή λύση που θα οδηγήσει σε δρομολόγηση των συρμών με απόλυτη ασφάλεια. Οι δύσπιστοι κάνουν λόγο για καθυστέρηση η οποία ευνοεί θεωρητικώς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς τα προβλήματα στο δίκτυο παραμένουν και η έναρξη των δρομολογίων με υψηλές ταχύτητες καθίσταται απίθανη υπό τα σημερινά δεδομένα.
Πηγή: Καθημερινή