Με απόλυτη επιτυχία διεξήχθη η 3η Διεθνής Διεπιστημονική Ημερίδα «Ο Αθλητικός Στοιχηματισμός Σήμερα: Προκλήσεις και προοπτικές για την ελληνική οικονομία και κοινωνία».
Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν το Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και το Ελληνικό Φόρουμ για το Ψηφιακό Μέλλον, την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020, στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Το παρών έδωσαν μέλη της κυβέρνησης όπως ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, Ευάγγελος Καραγρηγορίου.
Ένας από τους σημαντικότερους ομιλητές ήταν ο CEO της winmasters, Θωμάς Τζόκας.
Ο κ. Τζόκας επισήμανε ότι η μείωση του τιμήματος των αδειών και η καταβολή του σε δόσεις θα δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερες εταιρείες να επενδύσουν σοβαρά στην Ελλάδα, αυξάνοντας τις καλές θέσεις εργασίας.
Αναλυτικά η ομιλία του Θωμά Τζόκα:
«Kυρίες και Κύριοι, καλημέρα,
Κατ’ αρχάς θέλω να ευχαριστήσω το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου για τη διοργάνωση αυτής της σημαντικής ημερίδας – αλλά και την τιμητική πρόσκληση να είμαι ένας εκ των ομιλητών.
Έχουμε σήμερα εδώ μια σπάνια ευκαιρία να προσεγγίσουμε με τρόπο ολοκληρωμένο όλα τα θέματα που σχετίζονται με τον Online Στοιχηματισμό.
Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε τα:
• επιστημονικά
• θεσμικά
• κανονιστικά
• αλλά και εμπορικά ζητήματα που διέπουν την αγορά.
Οι προοπτικές, οι προκλήσεις αλλά και οι επιχειρηματικές ευκαιρίες είναι πολλές.
Πολλά όμως είναι και τα ανοικτά ζητήματα που είναι απαραίτητο να βελτιώσουμε προς όφελος της κοινωνίας, της οικονομίας αλλά και των επιχειρήσεων.
Στην Ελλάδα η αγορά του στοιχήματος λειτουργούσε σε καθεστώς «εκκρεμότητας» και ομηρίας για μια δεκαετία.
Αυτή η κατάσταση:
• υπονόμευε την αξιοπιστία του χώρου
• αποτελούσε αντικίνητρο για σοβαρές επενδύσεις και
• ευνοούσε την ανάπτυξη του παράνομου τζόγου
Χαιρετίζουμε λοιπόν τη σημαντική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να δημιουργήσει ένα νομοθετικό πλαίσιο για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Εχθρός όμως του καλού, είναι το καλύτερο.
Ο συγκεκριμένος νόμος εμπεριέχει σημεία που χαρακτηρίζονται προβληματικά, τα οποία και έχουμε ήδη επισημάνει στην Κυβέρνηση (λαμβάνοντας θετική ανταπόκριση).
Δυστυχώς τα προβλήματα εντάθηκαν περαιτέρω με τη δημοσίευση των Τεχνικών Προδιαγραφών.
Είμαι πεπεισμένος ότι η Κυβέρνηση και η αγορά επιθυμούν μία δίκαιη και σωστή αδειοδότηση, που θα αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα σε όλους τους stakeholders. Είναι απαραίτητο λοιπόν αυτά τα προβληματικά σημεία να θεραπευθούν άμεσα.
Χωρίς αυτές τις διορθώσεις, ελλοχεύει ο κίνδυνος το νέο πλαίσιο αντί να υπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο ψηφίστηκε:
• να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην αγορά
• να μην φέρει τα προσδοκώμενα έσοδα στην Πολιτεία
• να εντείνει τον παράνομο τζόγο
• να μειώσει τα έσοδα για τις συμπληρωματικές βιομηχανίες (όπως η τεχνολογία)
• να οδηγηθούμε σε ολιγοπωλιακές ή και μονοπωλιακές καταστάσεις του πρόσφατου παρελθόντος
• να χαθούν έσοδα χορηγιών σε αθλητικούς και πολιτιστικούς συλλόγους (θέλω να σας αναφέρω ότι σε όλες τις ανεπτυγμένες αγορές τα περισσότερα αθλητικά σωματεία χορηγούνται από στοιχηματικές εταιρείες)
Επιτρέψτε μου να αναφέρω τα προβληματικά σημεία – αλλά και τις λύσεις που θεωρούμε εφικτές και επιβεβλημένες.
Το «νούμερο 1» πρόβλημα είναι το κόστος της άδειας (για την αγορά το συγκεκριμένο κόστος είναι ένα “barrier to entry”).
Ο Νόμος προβλέπει:
• κόστος αδειοδότησης πέντε εκατομμυρίων ευρώ για διάρκεια 7 ετών
• αποπληρωμή σε δύο δόσεις
Μακράν το υψηλότερο στην Ευρώπη, όπου το τίμημα κυμαίνεται μεταξύ 30 και 200 χιλιάδων ευρώ ανά έτος. Δια του λόγου αληθές, ρίξτε μια ματιά στον πίνακα…
Η θέση μου την οποία συμμερίζεται και η πλειοψηφία της αγοράς είναι σαφής:
To κόστος της άδειας πρέπει να μειωθεί σ’ ένα ποσό κοντά στον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν παραμείνει σ’ αυτά τα παράλογα υψηλά επίπεδα, θα πρέπει να προβλεφθεί η τμηματική καταβολή του ποσού κατ’ έτος για τα 7 έτη της άδειας, όπως άλλωστε έγινε και για τις τηλεοπτικές άδειες πανελλαδικής εμβέλειας.
Αυτές οι διορθώσεις θα λειτουργήσουν ευεργετικά:
• θα πολλαπλασιάσουν τον αριθμό των εταιρειών που θα επενδύσουν στην Ελλάδα
• θα εντείνουν τον ανταγωνισμό προς όφελος του καταναλωτή
• θα αυξήσουν τα έσοδα του κράτους
• θα αυξήσουν σημαντικά τη διαφημιστική δαπάνη
• θα αυξήσουν σημαντικά τις θέσεις εργασίας καλά αμειβόμενων στελεχών και να ανακόψουμε το Brain drain. Εγώ για παράδειγμα προτίθεμαι να μεταφέρω τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Ελλάδα.
Εξίσου σημαντικό θέμα είναι η φορολογία.
Δυστυχώς, κι εδώ έχουμε αρνητικό ρεκόρ: Ο νόμος προβλέπει φόρο 35% επί των ακαθάριστων εσόδων, που είναι μακράν ο υψηλότερος στην Ευρώπη. Και πάλι, μια ματιά στον πίνακα πίσω μου είναι διαφωτιστική…
Η άποψη της αγοράς επί του θέματος είναι καθαρή:
Ιδανικά, πρέπει να μειώσουμε τη φορολογία στα επίπεδα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών μεταξύ 15-25% στο GGR.
Αν μη τί άλλο, θα μπορούσε να υιοθετηθεί το ποσοστό της φορολογίας που ισχύει γενικά για τις Ελληνικές επιχειρήσεις - δηλαδή στο 24% επί των ακαθάριστων εσόδων.
Σαν Έλληνας κατανοώ την ανάγκη συνεισφοράς του κλάδου μου στην ανάκαμψη της οικονομίας και θα μπορούσαμε να επανέλθουμε επί του θέματος και να εξετάσουμε μείωση της φορολογίας σε 2 χρόνια όταν και θα έχει βελτιωθεί σημαντικά η Ελληνική Οικονομία.
Σήμερα όμως θα μπορούσαμε να διαμορφώσουμε το πλαίσιο έτσι, ώστε μέρος της φορολογητέας ύλης, της τάξης του 10% από το σύνολο του 35% να επιστρέφει ανταποδοτικά στην κοινωνία μέσω χορηγιών σε αθλητικά ή πολιτιστικά σωματεία. Όλοι άλλωστε ξέρουμε αυτή τη στιγμή ότι ο αθλητισμός και ο πολιτισμός μαστίζεται από την έλλειψη πόρων και η προτεινόμενη συνεισφορά θα ήταν ευεργετική.
Εννοείται ότι η απόδοση αυτών των ποσών θα εποπτεύεται και θα ρυθμίζεται από την Πολιτεία και την ΕΕΕΠ.
Ένα τρίτο σημείο που απαιτεί άμεση παρέμβαση είναι αυτό του μεταβατικού καθεστώτος {ενδεχομένως εδώ να γίνομαι και λίγο τεχνικός}
Η νομοθεσία προβλέπει:
• μια αδικαιολόγητα «σφιχτή» μεταβατική περίοδο ενός μήνα για την αίτηση αδειοδότησης. Σε αυτές τις 30 ημέρες θα πρέπει να ολοκληρωθεί μία σειρά από πολύπλοκες και τεχνικές διαδικασίες από τις εταιρείες
• Επί πλέον, δεν υπάρχει πρόνοια για τις εταιρείες “white-label” οι οποίες λειτουργούν νόμιμα στην Ελληνική αγορά με τις προσωρινές άδειες εδώ και 10 χρόνια.
Θέλω να τονίσω εδώ ότι οι προτάσεις που ακολουθούν δεν έχουν κανένα κόστος από άποψη εσόδων για το Ελληνικό κράτος. Διευκολύνουν όμως τις εταιρείες να προσαρμόσουν τα τεχνικά τους συστήματα και τις δομές τους στην Ελληνική Νομοθεσία:
• 1ο: να επεκταθεί η μεταβατική περίοδος κατά έξι μήνες πέραν του προβλεπόμενου, έτσι ώστε να προετοιμαστούν τεχνικά οι εταιρείες.
Σημειωτέον στο διάστημα αυτό οι εταιρείες θα συνεχίσουν να αποδίδουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις
• 2ο: να δοθεί άμεσα μία λύση ώστε τα domain-εταιρείες που λειτουργούν υπό το καθεστώς της προσωρινής άδειας να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους (going concern) και να αποφευχθεί μία κατ’ επιλογή black-out period που θα ευνοούσε μόνο συγκεκριμένες εταιρείες
Σημαντικές βελτιώσεις πρέπει να επέλθουν και στο κεφαλαιώδες ζήτημα του υγιούς ανταγωνισμού. Πρόκειται για επιμέρους ζητήματα τα οποία η αγορά τα γνωρίζει και στα οποία, για την οικονομία του χρόνου, θα αναφερθώ επιγραμματικά:
• Ισοτιμία μεταξύ επίγειων και online εταιρειών σε ότι αφορά τον Κώδικα εμπορικής επικοινωνίας για την προστασία του καταναλωτή – θα πρέπει να αποτρέπονται τα προτρεπτικά μηνύματα (π.χ. υποσχέσεις πλουτισμού) για όλους τους παρόχους
• Τήρηση ίδιων φορολογικών συντελεστών, ανεξαρτήτως προϊόντος και κλάδου (online vs. offline)
Άφησα για το τέλος την ΕΕΕΠ. Για να έχουμε σωστά ρυθμισμένη αγορά απαιτείται άμεση και ειλικρινή επικοινωνία με τον Ρυθμιστή και την Κυβέρνηση. Τον τελευταίο χρόνο, αυτή η επικοινωνία έχει δυστυχώς διακοπεί (ενδεχομένως και λόγω των εκλογών).
Ως αποτέλεσμα, έχουμε ένα Νόμο και Τεχνικές προδιαγραφές με σημαντικές δυσλειτουργίες. Είναι βέβαιο ότι αυτό θα είχε αποφευχθεί αν ο διάλογος ήταν ανοιχτός και συνεχής και καλούμε την ΕΕΕΠ να ανοίξει πάλι το δίαυλο επικοινωνίας - όπως συνέβαινε στο παρελθόν - και να συνδράμει στη βελτίωση των συνθηκών.
Κυρίες και Κύριοι,
Κλείνοντας είμαι πεπεισμένος ότι όλα τα παραπάνω είναι εφικτά και μπορούμε να τα υλοποιήσουμε άμεσα με την προϋπόθεση ότι η Κυβέρνηση θα επιδείξει την απαραίτητη βούληση και διάθεση για την ισόνομη και εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας».