Σε αναβρασμό βρίσκεται η εκπαιδευτική κοινότητα της Θεσσαλονίκης, εξαιτίας των προτεινόμενων συγχωνεύσεων σχολείων σε διάφορους δήμους της πόλης.
Γονείς και εκπαιδευτικοί αντιδρούν στον σχεδιασμό των διευθύνσεων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι οι -χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους- προτάσεις έχουν ως αποκλειστικό στόχο τη μείωση του κόστους και δεν λαμβάνουν υπόψη τα προβλήματα που θα προκαλέσουν προβλήματα σε εκατοντάδες μαθητές.
Σήμερα πραγματοποιείται η πρώτη κινητοποίηση διαμαρτυρίας ενάντια στο σχέδιο συγχώνευσης του 13ου Γυμνάσιου και του 17ου Λυκείου που συστεγάζονται στο κτήριο της οδού Χριστοπούλου, με το 4ο Γυμνάσιο και το 4ο Λύκειο αντίστοιχα, τα οποία επίσης βρίσκονται κάτω από την ίδια στέγη στην οδό Συγγρού, σε απόσταση περίπου 850 μέτρων. Σύμφωνα με τους γονείς των σχολείων, η κίνηση αυτή όχι μόνο δεν θα έχει κανένα παιδαγωγικό όφελος, αλλά θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τη δημιουργία τμημάτων με 25, 27 και 30 μαθητές, ενώ θα φέρει αναστάτωση στους μαθητές που θα κληθούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, με ορισμένους μάλιστα να χρειαστεί να διανύουν καθημερινά απόσταση μεγαλύτερη του ενός χιλιομέτρου. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτός ο σχεδιασμός στοχεύει στη μείωση του “κόστους” με τη διαμόρφωση τεχνητού πλεονάσματος εκπαιδευτικών, μέσα από τη δημιουργία μεγάλων τμημάτων στα ανώτατα όρια που οδηγεί σε υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Οι δύο αυτές προτάσεις συγχώνευσης δεν είναι οι μοναδικές που αφορούν τον δήμο Θεσσαλονίκης. Υπάρχει και μία τρίτη, την οποία οι εκπαιδευτικοί χαρακτηρίζουν πιο ακραία. Πρόκειται για την κατάργηση του 30ού Γυμνασίου που βρίσκεται στην οδό Μαζαράκη, στην περιοχή Ξυλάδικα και τη μετακίνηση των μαθητών στο 12ο Γυμνάσιο επί της οδού Γρ. Κολωνιάρη στην Ξηροκρήνη, το οποίο απέχει 1,9 χιλιόμετρα!
«Στο 30ό Γυμνάσιο πηγαίνουν κυρίως παιδιά μεταναστών και Ρομά. Είναι σε μία γειτονιά απίστευτα υποβαθμισμένη με παιδιά που με το ζόρι πάνε γυμνάσιο και γονείς που καλά – καλά δεν ξέρουν ελληνικά. Τώρα τους λες ότι θα το κλείσουμε και θα πάμε τα παιδιά 2 χιλιόμετρα μακριά, έχοντας να διασχίζουν κεντρικούς δρόμους, όπως η Γιαννιτσών, η Μοναστηρίου και η Αγίων Πάντων. Αυτό θα αποτρέψει πολλά παιδιά από το να πηγαίνουν στο σχολείο. Αντίστοιχα, το 12ο είναι ένα σχολείο που επίσης έχει θέματα με παιδιά κυρίως μεταναστευτικής καταγωγής και τα τμήματα άνω των 20-24 μαθητών», είπε στη Voria.gr ο γραμματέας της Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, Αντώνης Γαζάκης, σημειώνοντας πως δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής αντιδράσεις, γιατί κανένα από τα σχολεία δεν έχει σύλλογο γονέων.
Ο γραμματέας της Α’ ΕΛΜΕ τόνισε επίσης ότι η ένωση πληροφορήθηκε τις προτεινόμενες αλλαγές τυχαία, όταν απευθύνθηκε στον δήμο Θεσσαλονίκης μετά την ενημέρωση που είχε για αντίστοιχη πρόταση στον δήμο Καλαμαριάς. «Έτσι πήραμε στα χέρια μας το έγγραφο της διεύθυνσης εκπαίδευσης, που έχει ως σκεπτικό τη μείωση του κόστους, ενώ αναφέρει ότι η απόσταση δεν είναι μεγάλη για τα παιδιά του 30ού», πρόσθεσε.
Για το ζήτημα η Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία σημειώνει ότι «κυβέρνηση, υπουργείο Παιδείας και Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντί να λύσουν τα υπαρκτά προβλήματα (σχολική στέγη, διορισμούς εκπαιδευτικών, χρηματοδότηση των σχολείων) προχωρούν σε παραπέρα υποβάθμιση των σχολείων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με αρνητικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών. Μάλιστα, η ένωση προκήρυξε και τρίωρη στάση εργασίας για σήμερα, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να συμμετάσχουν μαζί με τους γονείς στην κινητοποίηση.
Αντίθετος ο δήμος
Η διαδικασία προβλέπει ότι οι προτάσεις των διευθύνσεων εκπαίδευσης κατατίθενται για έγκριση στις κατά τόπους δημοτικές επιτροπές παιδείας και τα δημοτικά συμβούλια των δήμων. Ωστόσο, οι αποφάσεις των οργάνων αυτών είναι γνωμοδοτικές και τελικά οι συγχωνεύσεις να περιληφθούν στην τελική έκθεση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης που θα αποσταλεί στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο θα λάβει και την τελική απόφαση που έχει ισχύ από την επόμενη σχολική χρονιά.
Αρνητική, πάντως, είναι και η αντιδημαρχία του δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία όμως έχει παραπέμψει την απόφαση επί του θέματος στην επόμενη διοίκηση. «Η προσωπική μου άποψή προς τη δημοτική επιτροπή παιδείας και το δημοτικό συμβούλιο είναι να λάβουν αρνητική απόφαση. Δεν μπορώ όμως να δεσμεύσω την επόμενη διοίκηση με τέτοιες αποφάσεις», εξήγησε στη Voria.gr ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Αλέξανδρος Μπαρμπουνάκης.
Αντιδράσεις στην Καλαμαριά
Αντιδράσεις υπάρχουν και στον δήμο Καλαμαριάς, όπου προτείνεται η συγχώνευση του 4ου και του 5ου ΓΕΛ, τα οποία στεγάζονται σε δύο διαφορετικά κτήρια που μοιράζονται την ίδια αυλή στην περιοχή του Βότση. Οι γονείς εκτιμούν ότι δεν συντρέχουν λόγοι να προχωρήσει η πρόταση, αφού ο αριθμός των μαθητών θα μείνει ίδιος και την επόμενη χρονιά. «Έχουμε δει πόσα παιδιά είναι στην ΣΤ’ δημοτικού και στην Γ’ Γυμνασίου για τα επόμενα χρόνια στα όμορα σχολεία που τροφοδοτούν τα δύο ΓΕΛ και είναι ακριβώς ο ίδιος αριθμός. Δηλαδή και τα δύο σχολεία θα φτάσουν περίπου τους 550 μαθητές που είναι πολύ μεγάλος αριθμός. Άλλωστε, ο νόμος λέει ότι από 18 τμήματα και πάνω το σχολείο πρέπει να σπάει κι εδώ θα έχουμε 19 τμήματα. Επικαλούνται το πρόσχημα ότι μετακινούνται παιδιά από μακριά κι αυτό είναι πράγματι ένα ζήτημα, το οποίο όμως λύνεται με το ιδρυμένο από το 2005 8ο ΓΕΛ, το οποίο κάθε χρόνο αναστέλλει τη λειτουργία του, όπως και το ειδικό σχολείο», εξήγησε στη Voria.gr η πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Καλαμαριάς, Ελένη Μαυροπούλου.
Η ένωση εκτιμά ότι μόνος λόγος είναι ο περιορισμός των δαπανών και τονίζει σε ανακοίνωσή της ότι «η λειτουργία των σχολείων δεν μπορεί να μπαίνει στο ζύγι του κόστους». Αρνητική και μάλιστα ομόφωνα είναι η σχετική απόφαση της δημοτικής επιτροπής παιδείας, η οποία αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου για το θέμα σήμερα το μεσημέρι.
Συγχώνευση, κατάργηση και υποβιβασμοί σχολείων στη Θέρμη
Μία συγχώνευση και αρκετούς υποβιβασμούς σχολικών μονάδων περιλαμβάνει η πρόταση της αρμόδιας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Υπό συγχώνευση είναι το 1ο και το 2ο νηπιαγωγείο Βασιλικών, γεγονός που βρίσκει αντίθετους γονείς και εκπαιδευτικούς. «Το καθένα από τα δύο νηπιαγωγεία που λειτουργούν στην ίδια αυλή έχει από 34 παιδιά και από δύο τμήματα. Η απόφαση της διεύθυνσης λέει για συγχώνευση των δύο για να δημιουργηθεί τριθέσιο νηπιαγωγείο. Άρα από τα τέσσερα θα πάμε στα τρία τμήματα, που θα έχουν από 23 – 24 παιδιά. Παρά την αρνητική εισήγηση της δημοτικής επιτροπής παιδείας και τις αντιδράσεις γονέων και εκπαιδευτικών, στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο η διοίκηση του δήμου ενέκρινε τη συγχώνευση, ζητώντας όμως να μείνουν τέσσερα τα τμήματα», είπε στη Voria.gr o Φάνης Καρκατζούνης, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Θέρμης, επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης στο δημοτικό συμβούλιο και μέλος επιτροπής παιδείας.
Στο σχέδιο προτείνεται επίσης η κατάργηση του 2ου δημοτικού σχολείου
Βασιλικών, το οποίο είναι στα χαρτιά εδώ και 10 χρόνια δεν έχει
λειτουργήσει ποτέ, με το δημοτικό συμβούλιο να λαμβάνει ομόφωνη απόφαση
ενάντια στην πρόταση. Αρνητική ήταν η γνωμοδότηση του δήμου και για τον
υποβιβασμό από 3θέσια σε 2θέσια του 1ου νηπιαγωγείου Νέας Ραιδεστού και
του 1ου νηπιαγωγείο Καρδίας, τα οποία μάλιστα, όπως εξήγησε ο πρόεδρος
της ένωσης είχαν προκύψει από συγχώνευση δύο διθέσιων σχολικών μονάδων.
Επίσης, προτείνεται ο υποβιβασμός του 2ο Δημοτικού Νέας Ραιδεστού και
του Δημοτικού Ταγαράδων από 10θέσια σε 6θέσια, με τη διοίκηση του δήμου
να προτείνει να γίνουν 8θέσια.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων Κεντρικής
Μακεδονίας, Θανάση Κοκονά, οι λόγοι όλων των προτάσεων είναι
δημοσιονομικοί. «Λιγότεροι εκπαιδευτικοί, λιγότερα λειτουργικά έξοδα,
λιγότερο κόστος. Δεν είναι τίποτε άλλο», είπε χαρακτηριστικά.
Πηγή: voria.gr