Σε αίτημα της μουσουλμανικής κοινότητας της Μακεδονίας-Θράκης προκειμένου να ανοίξει τζαμί στη Θεσσαλονίκη αναφέρεται δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής τουρκικής εφημερίδας Daily Sabah, τονίζοντας πως αυτό απορρίφθηκε από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το δημοσίευμα, ο Μορφωτικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Μουσουλμάνων Μακεδονίας-Θράκης υπέβαλε επίσημη αίτηση για το άνοιγμα ενός χώρου λατρείας στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, «αφού ολοκλήρωσε τις απαραίτητες προκαταρκτικές προετοιμασίες σύμφωνα με τους νομικούς κανονισμούς», διαδικασία που όπως επισημαίνεται διήρκησε δύο χρόνια.
«Μετά από αυτό» προσθέτει η φιλοκυβερνητική εφημερίδα, «το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας άφησε εντελώς τη διαδικασία, ενώ απέρριψε την αίτηση λόγω έλλειψης πρόσθετων εγγράφων και τεχνικών λεπτομερειών».
Μέλη του Συλλόγου, τονίζει το δημοσίευμα, επέκριναν την απόφαση λέγοντας ότι «η Ελλάδα θέλει να υπονοήσει ότι οι μουσουλμάνοι της Θεσσαλονίκης και των γύρω περιοχών πρέπει να προσεύχονται στους δρόμους. Η Ελλάδα, η οποία δεν ανοίγει τα υπάρχοντα τζαμιά, επίσης δεν υποδεικνύει στους Μουσουλμάνους ένα άλλο μέρος για τη λατρεία τους. Οι αιτήσεις μας για τη διεξαγωγή της λατρείας μας στους συλλόγους μας έχουν επίσης απορριφθεί με δικαιολογίες εκτός των νομικών κανονισμών», ανέφεραν χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τη Daily Sabah.
«Η ανεπιθύμητη στάση της χώρας απέναντι στον μουσουλμανικό πληθυσμό της δεν είναι νέο φαινόμενο» σχολιάζει η εφημερίδα και συνεχίζει: «Για παράδειγμα, μέχρι πρόσφατα, η Αθήνα ήταν γνωστή ως η μόνη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς τζαμί, παρόλο που υπάρχουν περίπου 300.000 μουσουλμάνοι στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας. Τον Νοέμβριο του 2020, για πρώτη φορά από τον 19ο αιώνα, η Αθήνα έγινε μάρτυρας των εγκαινίων ενός επίσημου τζαμιού, καθώς τα χρόνια προσπαθειών της μουσουλμανικής κοινότητας τελικά απέδωσαν».
Το δημοσίευμα αναφέρεται ακόμη στην εποχή της Τουρκοκρατίας στη χώρα, λέγοντας πως εκείνη την εποχή «υπήρχαν πολλά τζαμιά και άλλη οθωμανική αρχιτεκτονική σε όλη την Ελλάδα, ωστόσο, οι ταραχές και η ανεξαρτησία πυροδότησαν ένα κύμα κατά το οποίο όλη αυτή η αρχιτεκτονική καταστράφηκε ή αφαιρέθηκε, αφήνοντας τελικά την Αθήνα χωρίς κανένα τζαμί. Στην πραγματικότητα, η έλλειψη τζαμιών της Αθήνας είναι κανόνας για την πλειονότητα των ελληνικών πόλεων, καθώς τα μόνα επίσημα επιβεβλημένα τζαμιά στη χώρα βρίσκονται στη βόρεια συνοριακή περιοχή με την Τουρκία, όπου ζουν μέχρι και 150.000 μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας» προσθέτει.
Παράλληλα, αναφέρεται σε «ελληνικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων της μουσουλμανικής και της τουρκικής μειονότητάς της, από το κλείσιμο τζαμιών και την κατάρρευση ιστορικών τζαμιών, έως την άρνηση αναγνώρισης της εκλογής των μουσουλμάνων από τους μουσουλμάνους τους» κάτι το οποίο, όπως τονίζεται, έχει καταδικάσει η Τουρκία.
«Αυτά τα μέτρα παραβιάζουν τη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923, καθώς και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ), καθιστώντας την Ελλάδα ένα κράτος που παραβιάζει τον νόμο», λένε Τούρκοι αξιωματούχοι σύμφωνα με την εφημερίδα.
Τέλος, η Daily Sabah αναφέρεται και στους μουφτήδες λέγοντας πως η εκλογή τους «έχει γίνει ένα ακόμη σημείο διαμάχης που προκάλεσε προβλήματα στους μουσουλμάνους της χώρας». «Παρόλο που ρυθμίζεται από τη Συνθήκη της Αθήνας του 1913, ένα σύμφωνο ελληνο-οθωμανικής αυτοκρατορίας που εφαρμόστηκε από την Αθήνα το 1920, ότι η κοινότητα θα μπορεί να εκλέξει τους δικούς τους μουφτήδες, το 1991» σημειώνει η εφημερίδα, «κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου η Ελλάδα ακύρωσε τη συνθήκη και άρχισε παράνομα να διορίζει τους ίδιους τους μουφτήδες. Οι μουφτήδες που διορίστηκαν από το ελληνικό κράτος έκτοτε σφετερίστηκαν το δικαίωμα δικαιοδοσίας των ντόπιων μουσουλμάνων σε θέματα οικογενειακής και κληρονομιάς. Η πλειονότητα των Μουσουλμάνων Τούρκων στη Δυτική Θράκη δεν αναγνωρίζει τους μουφτήδες που διορίζονται από το ελληνικό κράτος και αντ 'αυτού εκλέγουν το δικό τους» καταλήγει το δημοσίευμα