Η ιστορία της Tesla είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα βιομηχανικά σενάρια στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η εταιρία που ξεπετάχτηκε από το πουθενά, που έπιασε νωρίς το μήνυμα της ηλεκτροκίνησης και που εδώ και πολλά χρόνια κυριαρχεί σε όλες τις αγορές.
Αυτή η κυριαρχία όμως τίθεται υπό αμφισβήτηση. Και όπως όλα δείχνουν, το ποσοστό της θα μειωθεί δραματικά μέσα στα επόμενα χρόνια αν δεν παρθούν σύντομα αποφάσεις που θα αλλάξουν την εικόνα της γκάμας της. Ως ένδειξη του τι πρόκειται να συμβεί είναι η αγορά των ΗΠΑ, όπου η Tesla έχει συντριπτικά ποσοστά κυριαρχίας απέναντι στους μεγάλους παραδοσιακούς κατασκευαστές.
Η Tesla είχε ποσοστά πάνω από 80% πριν δυο χρόνια, όμως πλέον βρίσκεται στο 65% ενώ οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι μπορεί να πέσει και κάτω από το 20% μετά το 2025. Η κυριαρχία της στην κατηγορία πολυτελών μοντέλων είναι καταλυτική, με 86% έχοντας πίσω της την Audi με μόλις 3%. Το συνολικό ποσοστό είναι στο 65%, με την Ford δεύτερη στο 7% και την Kia τρίτη στο 5%.
Όμως η πίεση προς την εταιρία αυξάνεται διαρκώς. Όχι μόνο στην κατηγορία πολυτελείας, αλλά και στα πιο προσιτά μοντέλα, στα οποία η Tesla δεν έχει σημαντική παρουσία, μιας και το φθηνότερο Model 3 είναι ήδη ακριβό για τα δεδομένα των ΗΠΑ.
Ένα ακόμα σημαντικό θέμα στο οποίο πρέπει να απαντήσει και άμεσα η Tesla είναι η μεγάλη ηλικία των μοντέλων της, κάποιοι εκ των οποίων, όπως το Model S συμπληρώνει πάνω από δέκα χρόνια στην αγορά.
Στην ουσία πάντως αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι η Tesla δεν είναι πια μόνη της στο παιχνίδι. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η αγορά θα μεγαλώσει σημαντικά μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, καθώς από τα 48 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα που πωλούνται στις ΗΠΑ σήμερα, θα φθάσουν τα 159 μέχρι το 2025.
Εξίσου δύσκολη είναι και η κατάσταση στην αγορά της Κίνας, όπου πλέον οι εγχώριοι κατασκευαστές έχουν πάρει το πάνω χέρι, προσφέροντας αρκετά εξελιγμένα αυτοκίνητα και μάλιστα στις μικρές κατηγορίες, εκεί όπου η Tesla δεν έχει παρουσία.
Από την άλλη, το τέλος της αυτοκρατορίας της Tesla έχει προβλεφθεί εδώ και πολλά χρόνια, χωρίς όμως να έχει γίνει κάτι δραματικό προς αυτή την κατεύθυνση. Οι παραδοσιακοί ευρωπαίοι κατασκευαστές χτυπήθηκαν άσχημα από την έλλειψη σε ημιαγωγούς και διάφορα εξαρτήματα, την στιγμή που η Tesla, παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε και η ίδια, έχει σταθεροποιήσει καλύτερα την δική της παραγωγική διαδικασία.
Το παράδοξο είναι ότι μπορεί να πέφτουν τα μερίδια αγοράς της, όμως οι πωλήσεις της αυξάνονται διαρκώς. Κάτι που συμβαίνει και με τα κέρδη της, τα οποία τα τελευταία δύο χρόνια είναι σημαντικά αυξημένα, έστω και αν η μετοχή της -για διάφορους λόγους- έχει πέσει αισθητά τους τελευταίους μήνες.
Σε κάθε περίπτωση η Tesla δείχνει πολύ σκληρή για να πεθάνει. Αυτό που σίγουρα θα γίνει είναι ότι η αγορά των ηλεκτρικών θα αποκτήσει ένα πιο ισορροπημένο τοπίο, με τις άλλες μεγάλες εταιρίες να παίρνουν και αυτές το μερίδιο που τους αναλογεί.
Πηγή: newsauto.gr