Οι χιμπατζήδες απολαμβάνουν τις ταινίες με σκηνές βίας και μάλιστα συγκρατούν την πλοκή όπως οι άνθρωπο, αποκαλύπτει πείραμα στην Ιαπωνία.
Προηγούμενες μελέτες σε ανθρώπους έχουν δείξει πως, όταν ένας θεατής παρακολουθεί μια ταινία που έχει ξαναδεί, τα μάτια του κινούνται ασυναίσθητα στα αντικείμενα που πρόκειται να παίξουν ρόλο στην πλοκή -για παράδειγμα, την κουρτίνα πίσω από την οποία θα ξεπηδήσει ο δολοφόνος.
Η νέα έρευνα, η οποία δημοσιεύεται στην έγκριτη επιθεώρηση Current Biology, αποκαλύπτει ότι οι χιμπατζήδες κάνουν ακριβώς τις ίδιες κινήσεις με το βλέμμα τους όταν ανακαλούν κάτι που τους αναστάτωσε.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κιότο γύρισαν δύο μικρές ταινίες με τους ίδιους πρωταγωνιστές: στην πρώτη ταινία, ένας άνθρωπος ντυμένος χιμπατζής χτυπάει έναν ερευνητή, ο οποίος στη συνέχεια αντεπιτίθεται με ένα σφυρί. Στη δεύτερη ταινία εμφανίζεται ένα δωμάτιο με δύο πόρτες, και ο «πιθηκάνθρωπος» ξεπροβάλλει ξαφνικά από τη μία πόρτα.
Στο πείραμα συμμετείχαν έξι χιμπατζήδες και έξι μπονόμπο, οι οποίοι παρακολούθησαν την ταινία ο καθένας ξεχωριστά. Την επόμενη ημέρα, οι δύο ταινίες προβλήθηκαν εκ νέου με μια κάμερα να παρακολουθεί τις κινήσεις των ματιών.
Τα δεδομένα της κάμερας έδειξαν ότι οι χιμπατζήδες γνώριζαν τι επρόκειτο να συμβεί σε κάθε ταινία και περίμεναν τη δράση να εξελιχθεί: στο πρώτο βίντεο, κοιτούσαν το σφυρί πριν χρησιμοποιηθεί ως όπλο, ακόμα και αν είχε αλλάξει θέση στην εικόνα· στη δεύτερη ταινία, κοιτούσαν προς την πόρτα από την οποία θα πεταγόταν ο πιθηκάνθρωπος και όχι τη δεύτερη, πανομοιότυπη πρώτα.
Τα ευρήματα, λένε οι ερευνητές, δείχνουν ότι οι χιμπατζήδες συγκρατούν γεγονότα στη μακροπρόθεσμη μνήμη και χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες για να προβλέπουν γεγονότα που πρόκειται να συμβούν.
Η μελέτη πηγαίνει έτσι ένα βήμα παραπέρα σε σχέση με προηγούμενες έρευνες για τη μνήμη των χιμπατζήδων, οι οποίες συνήθως περιορίζονταν σε παιχνίδια με κρυμμένο φαγητό.
Αυτό όμως που εξέπληξε περισσότερο τους ερευνητές ήταν το πόσο έδειχναν να απολαμβάνουν οι χιμπατζήδες το σινεμά. «Τους είχαμε δώσει να πίνουν χυμό την ώρα που έβλεπαν τις ταινίες» λέει ο Φουμιχίρο Κάνο, μέλος της ερευνητικής ομάδας.
«Μερικοί χιμπατζήδες όμως ξέχασαν το χυμό και απλά καρφώθηκαν στην οθόνη».