Ιδιαίτερα αποκαλυπτική για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες βρήκαν φρικτό θάνατο αρκετοί από τους επιβάτες της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023 αποτελεί η έκθεση του ειδικού πραγματογνώμονα Βασίλη Κοκοτσάκη.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία κατατέθηκε στον ειδικό ανακριτή, ο οποίος διερευνά την υπόθεση, τουλάχιστον 30 από τους επιβάτες του τρένου επιβίωσαν του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, ωστόσο, λίγο αργότερα κάηκαν ζωντανοί από τη φωτιά που ξέσπασε αμέσως μετά τη σύγκρουση.
Μάλιστα, σύμφωνα με την έκθεση η έκρηξη και η φωτιά δεν προήλθε από το έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά από άλλα αταυτοποίητα, μέχρι σήμερα, εύφλεκτα υγρά.
Κατά τα ίδια στοιχεία, ο θάνατος αυτός των θυμάτων -από τους 57 ταυτοποιημένους νεκρούς στο σύνολο- ήταν «αρκετά χρονοβόρος, επώδυνος και εν πλήρη συνείδηση».
«Ο θάνατός τους δεν προήλθε από τη φυσιολογική καύση οχημάτων (τραίνων) μετά τη σύγκρουση, ούτε όμως από αυτή καθαυτή την πυρόσφαιρα, αλλά από το είδος της καύσης που προκλήθηκε από συγκεκριμένα μεταφερόμενα υλικά. Δηλαδή χημικούς διαλύτες – υδρογονάνθρακες. Μόνο αυτά τα υλικά θα μπορούσαν λόγο της φυσιολογίας και των συστατικών τους να προκαλέσουν τέτοια φαινόμενα, δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία, ότι αν στο χώρο δεν υπήρχαν τα εύφλεκτα υγρά που διέρρευσαν και ανεφλέγησαν, οι επιβάτες αυτοί θα είχαν διασωθεί» αναφέρει η έκθεση.