Το Υπουργείο Παιδείας εντός των επόμενων ημερών δρομολογεί την αυστηροποίηση του ποινολογίου αναφορικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων από μαθητές σε όλους τους χώρους των σχολείων και ταυτόχρονα επαναφέρει το μέτρο της 5ημερης αποβολής καθώς και τη διευκόλυνση της αλλαγής σχολικο΄ύ περιβάλλοντος για τους θύτες bullying.
Η συστηματική και ανεξέλεγκτη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία παρά το γεγονός ότι υπάρχει απαγορευτικό, οδηγεί στην καθιέρωση κλιμακωτού ποινολογίου για τους παραβάτες. Τα απανωτά περιστατικά ενδοσχολικού εκφοβισμού που έχουν πυροδοτηθεί από τη χρήση κινητών εντός των τάξεων και εν ώρα μαθήματος έχουν οδηγήσει την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αναλάβει δράση και να ενεργοποιήσει νέα μέτρα σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τέτοια φαινόμενα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Dnews, τα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου εξετάζουν διεξοδικά το πλαίσιο του ποινολογίου που θα συνοδεύει τους παραβάτες μαθητές που αγνοούν επιδεικτικά την απαγόρευση των κινητών. Τις τελευταίες μέρες γίνονται έντονες διεργασίες καθώς η ηγεσία του Υπουργείου θέλει να είναι σίγουρη ότι τα μέτρα που θα εφαρμοστούν στους παραβάτες ιδίως Γυμνασίων και Λυκείων ηχηρό μήνυμα ότι η ανοχή στη χρήση κινητών εντός σχολείων τελειώνει οριστικά και η συμμόρφωση είναι μονόδρομος.
Πιάστηκες με κινητό στην τάξη; Θα πέφτει αποβολή
Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές του Υπουργείου όταν βρεθεί στην κατοχή μαθητή είτε εν ώρα διαλείμματος είτε εν ώρα μαθήματος κινητό τηλέφωνο, ο εκπαιδευτικός καλείται να τον τιμωρήσει αυτόματα με ωριαία αποβολή. Αν πιαστεί για δεύτερη φορά τότε θα τιμωρηθεί με ημερήσια αποβολή. Το μέτρο της ημερήσιας αποβολής θα ενεργοποιείται και για όσους μαθητές ενώ έχουν τιμωρηθεί για την κατοχή κινητού, συνεχίζουν να αδιαφορούν για την απαγόρευση. Παράλληλα στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει και το ενδεχόμενο να προβλέπεται η εφαρμογή της υποχρεωτικής παράδοσης των κινητών τηλεφώνων καθημερινά στο σχολείο με την έναρξη του μαθήματος, προληπτικά, για να αποτραπεί η μη επιτρεπόμενη χρήση τους.
5ημερη αποβολή και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για θύτες bullying
Με 5ημερη αποβολή και αυτόματη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος θα τιμωρούνται όσοι μαθητές αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βίντεο με τα οποία εκθέτουν ή διακωμωδούν συμμαθητές τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. H επιβολή αυτής της αυστηρής ποινής επιστρατεύεται σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τα φαινόμενα bullying που δίχως υπερβολή αποτελούν μάστιγα για το ελληνικό σχολείο.
Θέλοντας να δούμε πώς υποδέχεται η εκπαιδευτική κοινότητα όλες αυτές τις αλλαγές που δρομολογεί το Υπουργείο επικοινωνήσαμε με τον πρόεδρο της ΟΛΜΕ, Νίκο Παπαχρήστου, που δήλωσε άγνοια για τα σχέδια Πιερρακάκη καθώς όπως τόνισε ουδέποτε οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν στο Υπουργείο να συζητήσουν το ζήτημα της χρήσης κινητών στα σχολεία αλλά και την αύξηση των περιστατικών bullying.
Σε αποκλειστικές του δηλώσεις στο Dnews ο κ. Παπαχρήστου αποκάλυψε τον εφιάλτη που βιώνουν οι μαθητές θύματα σχολικού εκφοβισμού επιβεβαιώνοντας ότι η κατάσταση όντως έχει ξεφύγει και χρειάζεται να μπει ένα φρένο. Βέβαια δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο γεγονός ότι η ψηφιακή πλατφόρμα για τη σχολική βία που θα λειτουργήσει το προσεχές διάστημα σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, δεν εστιάζει στην πρόληψη του φαινομένου, αλλά στην "πυροσβεστική" αντιμετώπισή του, φορτώνοντας επιπλέον αρμοδιότητες στο ήδη βεβαρυμμένο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών.
H χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία έχει ξεφύγει με τους μαθητές να αδιαφορούν προκλητικά για την απαγόρευση κατοχής και χρήσης κινητών τηλεφώνων και smartwatch. Σε δηλώσεις του ο υπουργός Παιδείας προανήγγειλε αυστηροποίηση του πλαισίου απαγόρευσης και όπως όλα δείχνουν θα ανακοινωθεί και αντίστοιχο ποινολόγιο σε μια προσπάθεια να συνετιστούν οι συστηματικοί παραβάτες. Πώς κρίνετε αυτές τις κινήσεις;
Γενικά παρατηρείται ότι οι μαθητές έχουν εθιστεί στη χρήση του κινητού τους τηλεφώνου. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι, όταν δεν το έχουν, νιώθουν ανασφάλεια και παρουσιάζουν στερητικό σύνδρομο. Όμως ο εθισμός στα κινητά τηλέφωνα αναμφίβολα εμποδίζει την κοινωνικοποίηση τους, κάτι που είναι το ζητούμενο στη σχολική κοινότητα. Επιπροσθέτως, ορισμένοι μαθητές χρησιμοποιούν τα «έξυπνα» κινητά ως μέσο άσκησης βίας και εκφοβισμού σε βάρος συμμαθητών τους, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, που καταγράφουν τους εκπαιδευτικούς εν αγνοία τους με σκοπό την διαπόμπευσή τους στα κοινωνικά δίκτυα. Επιβάλλεται λοιπόν, να ανοίξει ένας διάλογος και γι’ αυτό το ζήτημα.
Θεωρείτε ότι η επιβολή ωριαίας αλλά και ημερήσιας αποβολής θα αποδώσει καρπούς και οι μαθητές θα αφήσουν τα κινητά στο σπίτι ως οφείλουν; Ποια θα ήταν η δική σας εισήγηση ως ΟΛΜΕ για το εν λόγω ζήτημα; Έχετε καταθέσει σχετικές προτάσεις στην ηγεσία του Υπουργείου;
Σε πρώτη φάση θεωρώ ότι ο Διευθυντής του σχολείου θα πρέπει να νουθετήσει τους μαθητές και να τους καταστήσει σαφές το θεσμικό πλαίσιο. Η χρήση κινητού απαγορεύεται ούτως ή άλλως στα σχολεία. Από την άλλη πλευρά επιβάλλεται να ευαισθητοποιήσουμε και τους γονείς, έτσι ώστε να αντιληφθούν τα προβλήματα που προκύπτουν από τη λανθασμένη χρήση κινητών τηλεφώνων και να συνεργαστούν με το σχολείο.
Είναι προφανές ότι οι μαθητές που κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου, προκειμένου να ασκήσουν ψυχολογική βία σε βάρος συμμαθητών τους ή με σκοπό την διαπόμπευση μαθητών ή και εκπαιδευτικών πρέπει να τιμωρούνται. Ορισμένες δε ενέργειες των μαθητών ξεφεύγουν από τα πειθαρχικά μέτρα του σχολείου και αγγίζουν πτυχές του ποινικού κώδικα.
Σε αρκετές περιπτώσεις έχει ενεργοποιηθεί η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και έχουν ασκηθεί διώξεις σε βάρος μαθητών και γονέων για παραμέληση εποπτείας ανηλίκου. Μου κάνει τρομερή εντύπωση η αφέλεια με την οποία συμπεριφέρονται ορισμένοι μαθητές. Όσον αφορά τις θέσεις της ΟΛΜΕ, θέλω να σας ενημερώσω ότι δεν έχουμε κληθεί από τον Υπουργό να διατυπώσουμε τις απόψεις μας. Πιστεύω ότι επιβάλλεται να υπάρχει συνεργασία της πολιτικής ηγεσίας και της Ομοσπονδίας σε αυτό το επίπεδο.
Είναι κοινό μυστικό ότι επικρατεί «ανοχή» τόσο καιρό στη χρήση κινητών από μαθητές με αποτέλεσμα η κατάσταση να έχει εκτραχυνθεί σε πολλές περιπτώσεις και να έχουν δημιουργηθεί ακραία περιστατικά σχολικού εκφοβισμού απόρροια καταγραφής συμβάντων με μαθητές εντός όσο και εκτός σχολικής αίθουσας. Ποιο είναι το πιο ακραίο περιστατικό που έχει πέσει στην αντίληψή σας;
Δυστυχώς, υπάρχουν πολλά περιστατικά παράνομης καταγραφής μαθητών. Έχουμε πολλές καταγραφές άγριων επιθέσεων σε βάρος μαθητών, αλλά υπάρχει και καταγραφή ερωτικής συνεύρεσης μαθητών στις τουαλέτες του σχολείου. Τα τελευταία κρούσματα αφορούν αλλοίωση φωτογραφιών μαθητών/τριών με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, έτσι ώστε να φαίνεται ότι οι μαθητές/τριες μετέχουν σε ερωτικές πράξεις, χωρίς αυτό να ισχύει στην πραγματικότητα. Για τα τελευταία κρούσματα ενεργοποιήθηκε η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και οι μαθητές με τους κηδεμόνες τους παραπέμφθηκαν στον Εισαγγελέα.
Θεωρείτε ότι οι γονείς των μαθητών θα χαιρετίσουν το ποινολόγιο για τη χρήση των κινητών ή με τις πρώτες επιβολές ποινών θα έρθουν παράπονα και προσπάθεια να δικαιολογήσουν τα παιδιά τους;
Δεν μπορώ να προκαταβάλω την αντίδραση των γονέων στην περίπτωση αυστηροποίησης του θεσμικού πλαισίου για τα κινητά. Πιστεύω ότι μία μερίδα γονέων θα επικροτήσει τα μέτρα ενώ μία άλλη μερίδα θα εκφράσει τη διαφωνία της. Οι γονείς που επιθυμούν να έχουν τα παιδιά τους κινητά τηλέφωνα στο σχολείο εκφράζουν την επιθυμία να μπορούν να βρίσκονται σε επικοινωνία μαζί τους, δεδομένου ότι πολλά παιδιά πηγαινοέρχονται στο σχολείο ασυνόδευτα, λόγω της εργασίας των γονέων τους. Όμως αυτό ισχύει περισσότερο για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο.
Ένα σημαντικό κεφάλαιο είναι η μάστιγα του bullying που αποτελεί καθημερινότητα στις τάξεις Γυμνασίων και Λυκείων με ακραίες καταστάσεις. Θεωρείτε ότι η επαναφορά της 5ημερης αποβολής και το μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τους θύτες που αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περιεχόμενο που εκθέτει ή διακωμωδεί τους συμμαθητές τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου θα φέρει αποτέλεσμα;
Το Δ.Σ της ΟΛΜΕ δεν έχει συνεδριάσει, για να τοποθετηθεί στο ζήτημα της αυστηροποίησης των ποινών, αφού δεν έχουμε επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Παιδείας. Ό, τι γνωρίζουμε, προέρχεται από δημοσιογραφικές πληροφορίες. Ένα είναι όμως βέβαιο, είμαστε αντίθετοι στην πρακτική ορισμένων μαθητών να ασκούν ακραία βία σε βάρος συμμαθητών τους, πόσο μάλλον όταν η ακραία αυτή συμπεριφορά συνοδεύεται από καταγραφή του γεγονότος με σκοπό τη διακωμώδηση του θύματος. Οι δράστες τέτοιων πράξεων είναι δεδομένο ότι πρέπει να τιμωρούνται.
Τι φταίει και οι μαθητές εσχάτως εμφανίζουν τέτοιες ακραίες συμπεριφορές και εξευτελίζουν τους συμμαθητές τους σε ακραίο βαθμό; Πού αποδίδετε αυτή την ανεξέλεγκτη συμπεριφορά των ανηλίκων τα τελευταία δύο χρόνια;
Είναι πάρα πολλά τα αίτια που οδηγούν κάποιους μαθητές σε ακραίες συμπεριφορές. Πρώτιστα θέλω να επισημάνω την κρίση αξιών που μαστίζει την ελληνική κοινωνία και συνακόλουθα και την ελληνική οικογένεια. Η οικογένεια είναι το πρώτο «σχολείο» για τον νέο. Εάν οι προσλαμβάνουσες είναι αρνητικές, τότε ο μαθητής προσέρχεται στο σχολείο με λανθασμένη νοοτροπία και το έργο των εκπαιδευτικών είναι δύσκολο. Δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε την αποθέωση της βίας στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο αλλά και στα βιντεοπαιχνίδια, που επηρεάζουν τους νέους. Σίγουρα σημαντικό ρόλο έχει παίξει η οικονομική κρίση που έπληξε και τις ελληνικές οικογένειες, συνεπεία των μνημονιακών πολιτικών αλλά και ο μακρόχρονιος εγκλεισμός λόγω Covid.
Από πλευράς ΟΛΜΕ ποια είναι τα αιτήματά σας ώστε να εξομαλυνθεί η έκρυθμη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σε πολλά σχολεία και συνεχώς βλέπουν το φως της δημοσιότητας πρωτοφανή περιστατικά ξυλοδαρμών εντός σχολικών μονάδων; Σας ικανοποιούν οι πρωτοβουλίες που διαφημίζει το Υπουργείο Παιδείας θέλοντας να περιορίσει τέτοια συμβάντα;
Το Δ.Σ της ΟΛΜΕ δεν έχει σαφή εικόνα για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας, γιατί δεν έχει αρχίσει ο διάλογος μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και της Ομοσπονδίας. Οι θέσεις μας γενικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι οι εξής:
• Πρόσληψη φυλάκων και επιστατών για να εξασφαλίσουμε συνθήκες ασφαλείας στα σχολεία μας
• Πρόσληψη Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών οι οποίοι θα λειτουργήσουν επικουρικά στην πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας
• Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στα σχολεία μας
• Ο Σύλλογος Διδασκόντων να είναι το μοναδικό κυρίαρχο όργανο που θα αποφασίζει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας
• Ο Σύλλογος Διδασκόντων να έχει το δικαίωμα να αποκλείσει μαθητές με συνεχή παραβατική συμπεριφορά από εκδρομές και πάσης φύσης δράσεις για την ασφάλεια των υπολοίπων μαθητών αλλά και των ιδίων
• Διάλογος με το Υπουργείο Παιδείας για το ζήτημα των ποινών
• Δράσεις εντός και εκτός σχολείου με στόχο την προβολή των ανθρωπιστικών αξιών όπως τον σεβασμό στην προσωπικότητα του άλλου.
• Συνεργασία του σχολείου με εξειδικευμένους φορείς
• Ουσιαστική στήριξη και προστασία των εκπαιδευτικών από το Υπουργείο Παιδείας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους
Η πλατφόρμα καταγγελίας περιστατικών bullying που αναμένεται να ενεργοποιηθεί προσεχώς ώστε οι μαθητές να καταγγέλλουν το bullying που υφίστανται και κατ΄επέκταση να αναλαμβάνουν δράση οι εκπαιδευτικοί που έχουν επωμιστεί την αντίστοιχη αρμοδιότητα διερεύνησης του συμβάντος θεωρείτε ότι θα αποδώσει καρπούς; Συμφωνείτε με τις νέες αρμοδιότητες που σας δίνονται για την διερεύνηση και επίλυση περιστατικών εκφοβισμού;
H πλατφόρμα καταγγελίας δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί, οπότε δεν γνωρίζουμε ακόμη ακριβώς πώς θα λειτουργήσει στην πράξη. Είμαστε όμως, αντίθετοι στις ανώνυμες καταγγελίες, γιατί μπορεί να είναι κακόβουλες και να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Επίσης, πρέπει να επισημάνουμε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν επωμιστεί σωρεία πρόσθετων αρμοδιοτήτων χωρίς καμία μείωση ωραρίου ή αύξηση των αποδοχών τους. Αυτό οδηγεί στην εργασιακή τους εξουθένωση.
Πηγή: dnews.gr