Στις αντιδράσεις του Δήμου Καλαμαριάς, κατοίκων αλλά και φορέων της περιοχής σχετικά με τη μαρίνα Αρετσούς απαντά το ΤΑΙΠΕΔ, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως “η Μαρίνα Καλαμαριάς ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο” αλλά και πως “το Ελληνικό Κράτος έχει αναγνωρίσει τον υπερ-τοπικό χαρακτήρα της μαρίνας Καλαμαριάς ως τουριστικού προορισμού και χώρου αναψυχής για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, ήδη από το 1993”.
Σφοδρές αντιδράσεις
Σημειώνεται πως στις αρχές του μήνα το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Καλαμαριάς απέρριψε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του σχεδίου του ΤΑΙΠΕΔ για τη μαρίνα της Αρετσούς ενώ λίγες μέρες αργότερα η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης είπε “όχι” στη μελέτη αυτή.
“Ζητούμε την αναστολή της διαδικασίας διαβούλευσης μέχρι την απόφαση του ΣτΕ και απορρίπτουμε το περιεχόμενο της ΜΠΕ που αφορά στο έργο της αξιοποίησης μαρίνας Αρετσούς. Ζητάμε συνολικό σχεδιασμό της ακτής και απορρίπτουμε τη συγκεκριμένη πρόταση που δεν αφορά την αξιοποίηση της μαρίνας αλλά ένα αδιανόητο real estate, κυριολεκτικά μέσα στη θάλασσα“, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά η δήμαρχος Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Επιπλέον ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας, τόνισε πως “ο προβλεπόμενος σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ δεν δίνει την έμφαση που θα ήθελαν η Περιφέρεια και ο Δήμος Καλαμαριάς, στη διασφάλιση του δημόσιου χώρου”.
Η απάντηση του ΤΑΙΠΕΔ
Από την πλευρά τους, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν μεταξύ άλλων πως ενώ αρχικά προβλεπόταν συντελεστής δόμησης για τη Μαρίνα Αρετσούς 0,40, δηλαδή επέτρεπε την δόμηση 30.484 τετραγωνικών μέτρων. Σύμφωνα με το Ταμείο, ο συντελεστής πλέον έχει μειωθεί στο μισό, δηλαδή στο 0,20. Επιπλέον, τονίζεται πως η Μαρίνα παραμένει στο δημόσιο ενώ συμπληρώνουν πως η περίφραξη που θα τοποθετεί είναι για λόγους ασφαλείας.
Αναφορικά με τα κτήρια που προβλέπεται να χτιστούν, διαμηνύουν από το ΤΑΙΠΕΔ πως αυτά δεν θα ξεπερνούν τους δύο ορόφους, συμπληρωματικά με τις οροφές ενώ μόνες εξαιρέσεις αποτελούν ο πύργος ελέγχου και τα υπόστεγα συντήρησης και φύλαξης σκαφών, για τα οποία το μέγιστο ύψος καθορίζεται σε 15 και 10 μέτρα αντίστοιχα.
Από το ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν ακόμα πως δεν πρόκειται να υπάρξει καμία ανάπτυξη real estate στη μαρίνα, αφού -όπως τονίζουν- προβλέπεται μόνον η δημιουργία ξενοδοχείου σε συγκεκριμένο σημείο. Σημειώνουν δε πως η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης δεν κρίνεται απαραίτητη, δεδομένου ότι στις αναβαθμισμένες υποδομές θα ελλιμενίζονται σκάφη αναψυχής με μικρό αριθμό επιβατών και όχι πλοία ή κρουαζιερόπλοια.
Πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ μάλιστα επιχειρούν να απαντήσουν -όπως λένε- στις αντιδράσεις που έχουν διατυπωθεί, μέσα από 8 ερωταπαντήσεις αναφορικά με τον σχεδιασμό για τη μαρίνα Αρετσούς.
- Δημιουργείται μια πόλη μέσα στην πόλη
Το σύνολο της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας Καλαμαριάς ανέρχεται σε 76.210 τ.μ., με τη μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση να καθορίζεται σε14.900 τ.μ.
Η αρχική χωροθέτηση της μαρίνας του 1993 προέβλεπε συντελεστή δόμησης 0,40, δηλαδή επέτρεπε την δόμηση 30.484 τετραγωνικών μέτρων. Στον επανασχεδιασμό της μαρίνας το ΤΑΙΠΕΔ πρότεινε τη μείωση του συντελεστή δόμησης κατά 50%, πρόταση που αποδέχθηκε το ΣτΕ. Ως εκ τούτου, ο συντελεστής δόμησης που ισχύει πλέον στη μαρίνα ανέρχεται σε 0,20 όπως αποτυπώνεται και στο ΠΔ. Ο συντελεστής δόμησης είναι αισθητά χαμηλότερος σε σχέση με εκείνους που ισχύουν στην πόλη της Καλαμαριάς, με χαμηλότερο αυτόν στην περιοχή Φοίνικας (1,44)και μεγαλύτερο αυτόν στην περιοχή Γυμνάσιο(2,40). Στην περιοχή της Αρετσούς ο ισχύον συντελεστής δόμησης είναι 1,87 (Πολεοδομική Σχέδιο Καλαμαριάς – Απόφαση 49787/2419/1987).
Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων, από τις οριστικά διαμορφωμένες στάθμες, καθορίζεται σε 8,5 μέτρα (συν στέγη), δηλαδή τα κτίρια δεν μπορούν να υπερβούν τους 2 ορόφους, με εξαίρεση τον πύργο ελέγχου και τα υπόστεγα συντήρησης και φύλαξης σκαφών, για τα οποία το μέγιστο ύψος καθορίζεται σε 15 και 10 μέτρα αντίστοιχα.
Για τις δασικές εκτάσεις μέσα στη χερσαία ζώνη, ισχύουν οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
Η χερσαία ζώνη της μαρίνας χωρίζεται σε δύο τομείς:
Τομέας 1:
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα, ο τομέας 1 έχει συνολική επιφάνεια 17.142,5 τ.μ. και επιτρέπονται οι χρήσεις: α) διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, β) χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών και γ) τουρισμού και αναψυχής. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 1.100 τ.μ.
Τομέας 2:
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα, ο τομέας 2 έχει συνολική επιφάνεια 59.704,5 τ.μ. και επιτρέπονται οι χρήσεις: α) διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, β) ξενοδοχείο (CondoHotel), γ) χώροι τουρισμού – αναψυχής και δ) χώροι πρασίνου.
Τα CondoHotelsπροσφέρουν -επιπλέον των δωματίων- μικρά διαμερίσματα προς μακροχρόνια μίσθωση. Εφόσον όλη η μαρίνα βρίσκεται κάτω από καθεστώς παραχώρησης, το ίδιο θα ισχύει και για τα ξενοδοχεία και ό,τι άλλο βρίσκεται σε αυτή συμπεριλαμβανομένων και των κατοικιών.Συνεπώς δεν υφίσταται θέμα πώλησης κατοικιών.
Ο Τομέας 2 διαιρείται σε δύο υπο-τομείς:
- Στον Υπο-τομέα 2 Α, συνολικής επιφάνειας 11.429 τ.μ. έχουν εγκριθεί οι χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας, τουρισμού και αναψυχής και η χρήση ξενοδοχείου. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 8.000τ.μ.
- Στον Υπο-τομέα 2Β, συνολικής επιφάνειας 48.275 τ.μ. έχουν εγκριθείοι χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας, τουρισμού και αναψυχής και πρασίνου – αναψυχής. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 5.700τ.μ.Ωστόσο, μεγάλο μέρος της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης έχει ήδη εξαντληθεί δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη κτίρια όπως το Remezzo, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε να διατηρήσει και να αναδείξει.
Η νέα δόμηση συγκεντρώνεται στον υπο-τομέα 2 Α ώστε ο μεγαλύτερος διαμήκης υπο-τομέας 2 Β να παραμείνει πράσινος και ουσιαστικά ελεύθερος από δόμηση προκειμένου ναφιλοξενεί δραστηριότητες περιπάτου, αθλητισμού και αναψυχής.
Συνεπώς, η κατασκευή ξενοδοχείου επιτρέπεται σε περιορισμένη έκταση της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, με αυστηρούς όρους και με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον προκειμένου η μεγαλύτερη έκταση να παραμείνει ελεύθερη κτισμάτων.
- Δημιουργείται μια περίκλειστη μαρίνα και δεν υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση του κοινού
Η μαρίνα είναι Δημόσιος Χώρος και ως τέτοιος δεν μπορούν να υπάρχουν περιορισμοί πρόσβασης. Για λόγους ασφαλείας (πχ. ελεγχόμενης εκκένωσης σε περίπτωση ανάγκης) οι προσβάσεις περιορίζονται στις εξής: 2 εισόδους αυτοκινήτων και πεζών και δύο εισόδους πεζών επί του πρανούς (σκάλες). Η πρόσβαση αυτοκινήτων θα περιορίζεται ώστε να είναι η μαρίνα χώρος περιπάτου και η τροφοδοσία των καταστημάτων ή σκαφών θα επιτρέπεται μόνο συγκεκριμένες ώρες.
Επιπλέον, μεταξύ της οδού Νικ. Πλαστήρα που διατρέχει το χερσαίο σύνορο της μαρίνας και του οριζόντιου επιπέδου της μαρίνας υπάρχει ένα πρανές ύψους 16 μέτρων με πολύ επικίνδυνες κλίσεις. Βασικοί κανόνες προστασίας των πεζών απαιτούν την κατασκευή ενός στηθαίου με ύψος που δεν θα ξεπερνά τα 50 εκατοστά.
Για τους παραπάνω λόγους, η περίφραξη της μαρίνας θα γίνει με στηθαίο (έως 50 εκ.) και κάγκελό με συνολικό ύψος έως τα 2 μέτρα, τα οποία δεν θα περιορίζουν την οπτική επαφή της πόλης με την μαρίνα.
Συνεπώς η πρόσβαση του κοινού στην μαρίναείναι απολύτως ελεύθερη αλλά ελεγχόμενη για λόγους ασφάλειας.
- Υπερβολική Δόμηση στον υπο-τομέα 2Α
Το σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της μαρίνας προβλέπει συντελεστή δόμησης 0,20 και τη συγκέντρωση της δόμησης στον υπο-τομέα 2 Α που αντιστοιχεί στο 15% τηςσυνολικής έκτασης της μαρίνας. Με τον τρόπο αυτόνη δόμηση στο ενιαίο, μεγαλύτερο τμήμα της μαρίνας έκτασης 60.000 τ.μ.θα είναι ήπια.
Επιπλέον, ο προσανατολισμός των κτιρίων του τομέα 2Α είναι κάθετος στον διαμήκη άξονα της μαρίνας, με αποτέλεσμα η οπτική όχληση να είναι η μικρότερη δυνατή.
Συνεπώς η δόμηση συγκεντρώνεται στον υπο-τομέα 2 Α προκειμένου να παραμείνει το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης της μαρίνας με χαμηλή δόμηση.
Το ΠΔ Χωροθέτησης της μαρίνας προβλέπει μέγιστο ύψος κτιρίων τα 8,5μέτρα (συν στέγη). Το ύψος αυτό περιγράφει κτίρια 2 ορόφων, όπως απαντώνται σε πολλές μαρίνες στην Ελλάδα (πχ. μαρίνα Φλοίσβου, μαρίνα Ζακύνθου, μαρίνα Κω, κ.α.). Τα ύψη δεν μπορεί να είναι μικρότερα αφού τα εσωτερικά ύψη των κτιρίων σε χώρους όπου συναθροίζεται κοινό οφείλουν να είναι μεγαλύτερα από αυτά των κοινών διαμερισμάτων. Επίσης πρέπει να υπολογιστεί η χρήση ψευδοροφής για την διέλευση εξαερισμού, ψύξης/θέρμανσης και φωτισμού).
- Η πρόβλεψη χρήσης κατοικίας δεν συνάδει με την φύση της μαρίνας
Ο Νόμος 2160/93 για τη χωροθέτηση 23 Λιμένων και Τουριστικών Λιμένων προβλέπει τη χρήση κατοικίας για 14 Τουριστικούς Λιμένες, μεταξύ αυτών και στη μαρίνα Καλαμαριάς, με μέγιστο ύψος τα 10 μέτρα. Το ΠΔ της νέας χωροθέτησης ενέκρινε την χρήση κατοικίας ωςπαρακολούθημα ξενοδοχείουCondoHotel με μέγιστο ύψος 8,5 μέτρα (συν στέγη).
Η χρήση κατοικίας υπάρχει στον σχεδιασμό πολλών των σύγχρονων μαρίνων στην Ελλάδα (μαρίνα Πύλου) αλλά και στον κόσμο (μαρίνα Λεμεσού – Κύπρος, μαρίνα Αγ. Νάπα – Κύπρος Portonovi – Montenegro, κα.).
Δυστυχώς η μαρίνα της Καλαμαριάς δεν μπορεί να λειτουργήσει ως μαρίνα διερχόμενων σκαφών αφού δεν αποτελεί μέρος μιας καθιερωμένης τουριστικής διαδρομής. Αυτό καταδεικνύεται από το γεγονός ότι σήμερα οι θέσεις ελλιμενισμού που είναι γεμάτες δεν ξεπερνούν το 40% του συνόλου των θέσεων. Τα περισσότερα σκάφη είναι μόνιμα και ελλιμενίζονται στη μαρίνα όλο τον χρόνο. Προκειμένου να προσελκύσει η μαρίνα ιδιοκτήτες πολυτελών σκαφών από την βόρεια Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες για μόνιμο ελλιμενισμό κρίθηκε ότι θα πρέπει να προσφέρει επιλογή πιο μόνιμης διαμονής που θα παρέχεται από το Condo Hotel.
- Η πρόβλεψη χρήσης ξενοδοχείου δεν συνάδει με την φύση της μαρίνας
Ο Νόμος 2160/93 που χωροθέτησε 23 Λιμένες και Τουριστικούς Λιμένες προβλέπει τη χρήση Ξενοδοχείου για 11 Τουριστικούς Λιμένες, μεταξύ αυτών και στη μαρίνα Καλαμαριάς, με μέγιστο ύψος τα 13 μέτρα. Το ΠΔ της νέας χωροθέτησης ενέκρινε την χρήση ξενοδοχείου με μέγιστο ύψος 8,5 μέτρα (συν στέγη).
Ξενοδοχεία υπάρχουν πλέον στον σχεδιασμό όλων των σύγχρονων μαρίνων στην Ελλάδα (μαρίνες Αλίμου, Χίου και Πύλου) αλλά και στον κόσμο ( μαρίνα Λεμεσού – Κύπρος, PortoCervo – Sardinia, SirJoan – Ibiza, Bodrum – Turkey, κα.), αφού δεν νοείται τουριστικός προορισμός χωρίς τα ανάλογα τουριστικά καταλύματα.
H περιοχή της Αρετσούς προσφέρει σήμερα μόνο ένα ξενοδοχείο 2 αστέρων.
- Δεν έχει γίνει συγκοινωνιακή μελέτη για τη διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκύψει μετά την αξιοποίηση της μαρίνας
Από την αξιοποίηση της μαρίνας δεν αναμένεται να επιβαρυνθεί ιδιαίτερα η κυκλοφορία στους δρόμους της περιοχής, δεδομένου ότι στις αναβαθμισμένες υποδομές θα ελλιμενίζονται σκάφη αναψυχής με μικρό αριθμό επιβατών. Όπως σε όλες τις σύγχρονες μαρίνες, οι χώροι της απευθύνονται κυρίως στην χρήση πεζών. Έτσι, ο Κανονισμός Λειτουργίας δεν θα επιτρέπει την κυκλοφορία οχημάτων παρά μόνο για τις ανάγκες ανεφοδιασμού σκαφών και καταστημάτων σε συγκεκριμένες ώρες μη αιχμής. Εντούτοις, ο Γενικός Σχεδιασμός περιλαμβάνει προβλέψεις για τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης στις εισόδους της μαρίνας για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών και των επισκεπτών.
- Δεν έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος
Ο Γενικός Σχεδιασμός περιλαμβάνει συγκεκριμένους όρους για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ειδικότερα:
- Ο σχεδιασμός και η ανέγερση των κτιρίων θα γίνει με βάση τις αρχές αειφόρου ανάπτυξης, της πράσινης δόμησης και της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον.
- Τα νέα κτίρια θα έχουν έξυπνα συστήματα ενεργειακής απόδοσης.
- Θα εφαρμοστεί ειδικό σχέδιο εξοικονόμησης νερού στη βάση των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με συστήματα αποτελεσματικής άρδευσης και αξιοποίηση όμβριων υδάτων.
- Λαμβάνονται όλα τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και τον περιορισμό του θορύβου που παράγεται τόσο στη μαρίνα όσο και από την οδική κυκλοφορία και τον ελλιμενισμό των σκαφών.
- Θα τεθεί σε λειτουργία σύστημα περιβαλλοντικής παρακολούθησης μέσω του οποίου θα συλλέγονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να διασφαλίζεται η εφαρμογή των προβλέψεων της ΣΜΠΕ.