Το πρωί της Παρασκευής, χιλιάδες μαθητές έκατσαν στα θρανία για να λύσουν τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας, του μαθήματος που παραδοσιακά ανοίγει τον χορό των Πανελληνίων εξετάσεων. Μπορεί όλοι μας να είχαμε περάσει τα πάνδεινα εκείνες τις εβδομάδες, ωστόσο, εάν υπάρχει ένα πράγμα που έχει καρφωθεί στη μνήμη μας από την όλη διαδικασία, είναι ο μαθητής που έπεσε πάνω στη «πανωλεθρία» του 1997.
Ποια είναι η ιστορία πίσω από αυτή τη μυθική συνέντευξη, ποια ήταν τα «αντιsos» θέματα που προκάλεσαν την «πανωλεθρία» στο μάθημα της Ιστορίας και τι κάνει σήμερα ο μαθητής – πρωταγωνιστής του video; Αυτές τις απαντήσεις, ευτυχώς τις έχουμε.
Ποια θέματα προκάλεσαν τη «πανωλεθρία» στην Ιστορία το 1997
Πριν, όμως, φτάσουμε στην έκρηξη του μαθητή, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το μάθημα στο οποίο αναφέρεται ο Βασίλης Γκαραμέτσης, όπως είναι το πλήρες όνομά του, είναι η Ιστορία 3ης δέσμης.
Η εξέταση πραγματοποιήθηκε στις 30 Ιουνίου 1997 και πράγματι τα θέματα που επιλέχθηκαν θεωρήθηκαν αργότερα πολύ απαιτητικά και δύσκολα να απαντηθούν στο στενό χρονικό περιθώριο των τριών ωρών.
Συγκεκριμένα τα θέματα ήταν τα εξής:
Ζήτημα 1ο: Η εκδοτική δραστηριότητα των Ελλήνων στην Ευρώπη κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (τόποι, εκδότες και συγγραφείς, τυπογραφεία, τίτλοι).
Ζήτημα 2ο: Η οικονομική και κοινωνική σημασία της διανομής των εθνικών κτημάτων και πως αυτή αντιμετωπίστηκε κατά τον Αγώνα. β. Πως αντιμετωπίστηκε η εκπαίδευση από τα Γενικά Πολιτεύματα του Αγώνα.
Ζήτημα 3ο: Η πολιτική της βρετανικής κυβέρνησης για τη ρύθμιση των συνόρων του ελληνικού κράτους (1828 – 1830).
Ζήτημα 4ο: α. Η απόβαση του ελληνικού στρατού στη Σμύρνη και οι αντιδράσεις των ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών της περιοχής. β. Η στάση της αντιβενιζελικής παράταξης απέναντι στο πολιτειακό ζήτημα μετά τις εκλογές του 1920 και οι αντιδράσεις των Συμμάχων.
Κατά τον μαθητή από το γενικό λύκειο των Ιωαννίνων ήταν κατάλληλα για «παπαγάλους». Έτσι τουλάχιστον υποστήριξε στη συνέντευξη που έδωσε μετά το τέλος της διαδικασίας.
Ας ξετυλίξουμε το κουβάρι της υπόθεσης, όμως. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε έξω από Β’ Λύκειο της επαρχιακής πόλης, ενώ η δημοσιογράφος εργαζόταν για τον τοπικό σταθμό TV1 που αργότερα έγινε Ήπειρος TV1.
Σκοπός της ήταν να πάρει μερικές δηλώσεις των μαθητών μετά τη λήξη της εξέτασης. Για καλή της τύχη έπεσε πάνω στον πρωταγωνιστή που περίμενε. Ποιο είναι, όμως, το πρόσωπο που βρίσκεται πίσω από αυτή τη δήλωση και με τι ασχολείται σήμερα;
Ποιος είναι ο θρυλικός μαθητής των πανελληνίων
Για αρκετά χρόνια, το πραγματικό όνομα του μαθητή που έπαθε «πανωλεθρία» στο μάθημα της Ιστορίας 3ης δέσμης το 1997 το ήξεραν μόνο οι φίλοι και οι ντόπιοι. Όλα αποκαλύφθηκαν όταν ο ίδιος αποφάσισε να σχολιάσει κάτω από το video στο YouTube, το οποίο σήμερα μετρά πάνω από 4 εκ. views.
«Παίδες, μιας και είμαι εκείνος που έδωσε τη συνέντευξη τότε και ο φίλος μου δημοσίευσε το βίντεο χωρίς να με ρωτήσει (είχα καν ξεχάσει την ύπαρξή του όταν έγινε), έλεγα να κρατηθώ έξω από την όλη συζήτηση. Θα ήθελα να πω μόνο ότι δεν είχα επιδιώξει τότε τη συνέντευξη.
Απλά εκνευρισμένος από την απόδοσή μου στο μάθημα της Ιστορίας (αν και πέρασα τελικά στη Νομική Αθήνας εκείνη τη χρονιά) έβγαλα το άχτι μου …» σχολίασε ο Βασίλης Γκαραμέτσης με δεκάδες χρήστες της πλατφόρμας να τον επιβραβεύουν για τις αυθόρμητες δηλώσεις του.
Κάνοντας μια αναζήτηση το όνομά του στη Google, πληροφορηθήκαμε πως γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Γιάννενα, σπούδασε δικηγόρος στο Columbia Law School και πλέον ζει και εργάζεται μόνιμα στην Ελβετία. Οι φωτογραφίες στις οποίες φαίνεται το πρόσωπό του είναι ελάχιστες. Ακόμη και σε αυτές, όμως, κανείς δεν μπορεί να τον αναγνωρίσει.
Σήμερα εκείνος διασκεδάζει με τη διάσταση που έχει πάρει το video, ενώ επιμένει πως τα θέματα της ιστορίας ήταν μια «πανωλεθρία». Τώρα που τα είδατε και εσείς, ποια είναι η γνώμη σας και τι βαθμό θα παίρνατε αν ήσασταν σε εκείνη την αίθουσα του Β’ Γενικού Λυκείου των Ιωαννίνων στις 30 Ιουνίου 1997;