Ο αθλητισμός χρόνο με τον χρόνο εξελίσσεται. Εχει πιαστεί χέρι-χέρι με την επιστήμη και έχει αλλάξει τελείως το status της ανάπτυξης του. Σε όλα τα επίπεδα. Από την προετοιμασία των αθλητών, τη λειτουργία των club και τη στελέχωση τους.
Η λογική του «μία το λάδι, δύο το ξύδι, τρεις το λαδόξυδο» ανήκει πλέον στο παρελθόν. Εχει «ενταφιαστεί» σ’ όλη σχεδόν την Ευρώπη, η οποία ασπάζεται τα σύγχρονα μοντέλα οργάνωσης και ανάπτυξης τού αθλητισμού και κατ’ επέκταση των ομάδων.
Σ’ όλη την Ευρώπη, πλην της Ελλάδας. Οπου στο μεγαλύτερο εύρος του ο αθλητισμούς, βρίσκεται με το χέρι απλωμένο και περιμένει τη συμπαράσταση του κράτους για να επιβιώσει. Σχεδόν ελεημονεί προκειμένου να μην αφανιστεί. Το είπε ευθέως χθες ο ιδιοκτήτης του Απόλλωνα Σμύρνης κ. Μονεμβασιώτης, μιλώντας στο Metropolis 95,5. “H Super League 2 έχει μόνο κατ’ ευφημισμόν τον τίτλο της επαγγελματικής κατηγορίας. Είναι μία ερασιτεχνική κατηγορία που για να επιβιώσουν οι ομάδες ζητούν τη βοήθεια του κράτους και παίζουν στοίχημα».
Η δήλωση αποκτάει μεγαλύτερη αξία γιατί την έκανε ένας παράγοντας που βρίσκεται πολλά χρόνια στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Το αν οι καταγγελτικές του δηλώσεις θα αφυπνίσουν ή όχι όλους εκείνους οι οποίοι πρέπει να αφυπνιστούν, θα το δείξει ο χρόνος. Μεγάλη αισιοδοξία πάντως δεν υπάρχει καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που περιγράφεται με μελανά χρώματα η τοξικότητα που επικρατεί στη Super League2. Υπάρχουν δεκάδες άλλα παραδείγματα στον ελληνικό αθλητισμό, που οι ομάδες όλων των αθλημάτων, προκειμένου να επιβιώσουν επιχειρούν πολλές φορές απεγνωσμένα να αντλήσουν χορηγίες και οικονομική ενίσχυση με πολιτικές παρεμβάσεις. Ό
πως σε κάθε κανόνα υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Παράγοντες με ευρύτητα πνεύματος και γνώση, ξέφυγαν από τις παλιομοδίτικες λογικές και αναπτύσσουν τους συλλόγους με σύγχρονες πρακτικές.
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Θεσσαλονίκης Ακης Τσαλίκης είναι ένας από αυτούς. Ο Ομιλος από το 2007 μέχρι το 2022 διεκδίκησε και πέτυχε την ανάληψη της διοργάνωσης 10 αγώνων Παγκοσμίου επιπέδου.
Αυτές τις ημέρες ο Ν.Ο.Θ διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Optimist. Ο κ. Τσαλίκης έκανε μία εξαιρετική εισήγηση/παρουσίαση κατά τη διάρκεια της ημερίδας που διοργάνωσε η παράταξη «Ομάδα Θεσσαλονίκη», του υποψηφίου δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη για τον αθλητισμό της πόλης.
Ο κ. Τσαλίκης δήλωσε ότι δεν ζήτησε ούτε μία δραχμή υποστήριξη από το κράτος για τους αγώνες και ανέλυσε τα κέρδη που θα αποκομίσει η Θεσσαλονίκη από τη διοργάνωση τού Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος.
Οι συμμετοχές έχουν φτάσει στους 294 αθλητές/αθλήτριες, ενώ πριν από λίγους μήνες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της ίδιας κατηγορίας που διεξήχθηκαν στην Costa Brava οι συμμετοχές ήταν 255!
Συνολικά στην πόλη θα φιλοξενηθούν, άρα θα ξοδέψουν κιόλας, περίπου 500 άτομα (αθλητές και συνοδοί). Η Θεσσαλονίκη λοιπόν, όσο θα διαρκέσουν οι αγώνες, λόγω των αγώνων θα έχει την παρουσία αυτών των ατόμων που σε άλλη περίπτωση δεν θα τα είχε. Συγχρόνως δημιουργεί, όπως κάθε αθλητικό γεγονός, εν δυνάμει μελλοντικούς επισκέπτες.
Τα κέρδη της κάθε διοργάνωσης αξιολογούνται όταν είναι μετρίσιμα. Δεν ξέρω ποιος μπήκε στον κόπο να ασχοληθεί με έρευνες που αφορούν τον αθλητικό τουρισμό της Θεσσαλονίκης, που θα είναι ένα πρόσθετο έσοδο για την πόλη. Πάντως διοργανώσεις, πλην αυτών που διεκδίκησε και πήρε ο Ν.Ο.Θ, δεν έχουν γίνει. Αντίστοιχα πριν από λίγα χρόνια η Χίος με αφορμή την «Aegean Regatta 2018”, πραγματοποίησε
το «1ο Επιστημονικό Συνέδριο για την Ανάπτυξη της Χίου». Στο Συνέδριο παρουσιάστηκαν μελέτες για τα κέρδη του νησιού από το αθλητικό γεγονός.
Διαπιστώθηκε ότι η μέση δαπάνη του κάθε ατόμου είναι 138 ευρώ. Αρα μπορούν να υπολογιστούν και τα κέρδη για την Χίο από τη Regatta.
Tα πράγματα λοιπόν είναι απλά: Οραμα, θέληση και επιστημονική κατάρτιση χρειάζεται προκειμένου να πρωταγωνιστήσει η Θεσσαλονίκη στον αθλητικό τουρισμό. Είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο το οποίο παραμένει αναξιοποίητο. Δεν θα κουνήσω το δάχτυλο σε κανέναν. Απλώς και μόνο οι επιτυχίες του Ν.Ο.Θ δείχνουν ότι υπάρχει και ένας άλλος δρόμος και φέρνει προ των ευθυνών τους όλους εκείνους που αδιαφορούν.
• Η φωτογραφία είναι του εξαίρετου φωτογράφου Nikos Pantis.