Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιώντας πολλαπλές βάσεις μεταφοράς για τις βόμβες JSOW, αποκτά σημαντική ώθηση στην ικανότητα κρούσης μεγάλης εμβέλειας.
Ηπαράνομη και προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας, έχει σοβαρή αντίδραση όχι μόνο στην ειρήνη και τη σταθερότητα στην ανατολική Μεσόγειο, αλλά στη συνοχή του ΝΑΤΟ και στις σχέσεις της με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι αεροπορικές δυνάμεις των δύο χωρών Ελλάδας και Τουρκίας, ηγούνται σήμερα από τους στόλους Lockheed Martin F-16 Viper, οι οποίοι πλέον έχουν καταγράψει τρεις δεκαετίες υπηρεσίας σε Ελλάδα και Τουρκία. Και στις δύο περιπτώσεις, τα μαχητικά αεροσκάφη αγοράστηκαν κυρίως για να αντικαταστήσουν τα παλιά F-104 Starfighters και F-5 Freedom Fighters.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (HAF) παρέλαβε 170 F-16 διαφόρων τύπων μεταξύ 1989 και 2010 και, με ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μεγάλης κλίμακας σε εξέλιξη, το Viper θα παραμείνει η ραχοκοκαλιά του αεροπορικού βραχίονα για πολλά χρόνια.
Ως αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, το F-16 Viper αναμένεται να αναλάβει μια μεγάλη ποικιλία ρόλων εν καιρώ πολέμου, από αερομαχίες πάνω από το αμφισβητούμενο Αιγαίο μέχρι και πραγματική χρονική τακτική αναγνώριση, με πλήγματα μεγάλης εμβέλειας πάνω από το έδαφος ή το νερό με μια σειρά από όπλα ακριβείας. Στην κατηγορία χερσαίων κρούσεων, η Ελληνική Π.Α έχει γίνει μια από τις λίγες αεροπορικές δυνάμεις —ίσως η μοναδική— που εξοπλίζει τις Vipers της εκδόσεις με διπλούς εκτοξευτές για το AGM-154.
Joint Standoff Weapon (JSOW)
Η Joint Standoff Weapon (JSOW), είναι μια κρυφή βόμβα ολίσθησης μεγάλης εμβέλειας κατηγορίας 1.000 λιβρών, σχεδιασμένη να χτυπά μερικούς από τους πιο σημαντικούς στόχους του εχθρού. Η κεφαλή του AGM-154A αποτελείται από 145 υποπυρομαχικά BLU-97/B Combined Effects Bomb (CEB). Αυτές οι βόμβες, έχουν διαμορφωμένο φορτίο για ικανότητα καταστροφής πανοπλίας, θήκη κατακερματισμού για καταστροφή υλικού και δακτύλιο ζιρκονίου για εμπρηστικά αποτελέσματα.
Τυπικά, ένα F-16 ή οποιοδήποτε μαχητικό αεροσκάφος, μπορεί να αναμένεται να φορτώσει ένα ζευγάρι JSOW ή ίσως ένα βαρύ φορτίο τεσσάρων σε τέσσερις μεμονωμένους πυλώνες. Τα ελληνικά F-16, ωστόσο, χρησιμοποιούν την έξυπνη σχάρα πολλαπλών φορέων BRU-57/A, που επιτρέπει σε έναν μόνο πυλώνα να μεταφέρει δύο JSOW ή οποιοδήποτε άλλο συμβατό όπλο κλάσης 1.000 λιβρών.
Το BRU-57/A αναπτύχθηκε αρχικά για να ικανοποιήσει μια απαίτηση της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, για την ενίσχυση του φορτίου όπλου του F-16 για βελτιωμένη αποτελεσματικότητα της αποστολής, διπλασιάζοντας την ισχύ πυρός (και τον αριθμό των στόχων) που μπορούν να εμπλακούν χρησιμοποιώντας τα όπλα σε έναν πυλώνα. Η θέαση ενός ζεύγους πυρομαχικών κοινής άμεσης επίθεσης ( JDAM) σε ένα ράφι BRU-57/A, δεν είναι εντελώς ασυνήθιστο για ένα F-16C/D Block 40/50 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, αλλά τα JSOW είναι πολύ λιγότερο συνηθισμένα.
Τα JSOW, γενικά, διατίθεται στις μονάδες που πετούν τις πιο προηγμένες εκδόσεις Block 52+ του F-16. Αυτά τα μαχητικά, γνωστά και ως αεροσκάφη Block 52M, είναι τα πιο πρόσφατα που παρήγγειλε η Αθήνα, βάσει σύμβασης που υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2005, που ονομάζεται πρόγραμμα Peace Xenia IV. Η συμφωνία κάλυπτε 20 μονοθέσια F-16C και 10 διθέσιες εκδόσεις F-16D, καθώς και όπλα. Αυτά τα τζετ αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου στόλου της Π.Α Viper, που σήμερα αριθμεί περίπου 150 αεροσκάφη.
Ακόμη και χωρίς ένα πακέτο τεσσάρων JSOW, τα αεριωθούμενα αεροπλάνα Block 52+ Advanced είναι τρομερά αεροσκάφη κρούσης μεγάλης εμβέλειας, τα οποία βοηθούνται σε αυτόν τον ρόλο από τις προαιρετικές, αντίστοιχες δεξαμενές καυσίμου τους. Εκτός από τους προηγμένους πυραύλους αέρος-αέρος μεσαίου βεληνεκούς IRIS-T και AIM-120C-7 για την αντιμετώπιση εναέριων απειλών, τα αεριωθούμενα αεροπλάνα Block 52+ Advanced, μπορούν να φέρουν κατευθυνόμενες βόμβες διπλής λειτουργίας Enhanced Paveway II και JDAM.
Ακόμη και με εκτόξευση από 500 πόδια, το JSOW μπορεί να χτυπήσει έναν στόχο σε απόσταση μεγαλύτερη από 12 μίλια, κάτι που αντιπροσωπεύει σημαντική βελτίωση σε σχέση με το JDAM, για παράδειγμα, το οποίο φέρεται να πρέπει να εκτοξευτεί από πάνω από 20.000 πόδια για να φτάσει σε παρόμοια απόσταση.
Η φόρτωση τεσσάρων JSOW, είναι πλέον σχετικά συνηθισμένη μεταξύ των καθηκόντων συναγερμού γρήγορης αντίδρασης (QRA) στα Ελληνικά F-16. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα μετά την άνοδο των εντάσεων Ελλάδας-Τουρκίας το 2020, που σχετίζονται κυρίως με τον έλεγχο των αποθεμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου και των θαλάσσιων δικαιωμάτων στην ανατολική Μεσόγειο.
Για την Ελληνική Π.Α , η οποία έχει γνωρίσει στο πετσί της την μακρόχρονη ιστορία εχθρότητας με την Τουρκία, το JSOW θα ήταν ένα από τα πιο σημαντικά όπλα εάν οι δύο χώρες πάνε σε πόλεμο.
Χωρίς έλλειψη πόρων υψηλής αξίας, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων αεράμυνας και των κόμβων διοίκησης και ελέγχου που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε ένα τέτοιο σενάριο, το να έχετε τον μέγιστο αριθμό JSOW φορτωμένων σε κάθε τζετ είναι ένα πολύ καλό τακτικό πλεονέκτημα.
Η τοποθέτηση JSOW σε δίδυμα ράφια σημαίνει επίσης, ότι το F-16 μπορεί να φέρει πρόσθετο οπλισμό αέρος-αέρος κάτω από τα φτερά, βελτιώνοντας τις πιθανότητες επιβίωσής του ενόψει μιας εναέριας αντεπίθεσης.
Η διευρυμένη απαίτηση για ισχύ πυρός σε κάθε τζετ QRA, έχει επίσης αντικατοπτριστεί στα F-16 της Π,Α που έχουν ανατεθεί καθήκοντα αέρος-αέρος, με τα αεροσκάφη να εφοδιάζονται πλέον πιο τακτικά με πέντε AMRAAM συν ένα Sidewinder που καθοδηγείται με υπέρυθρες.
Το σχέδιο εκσυγχρονισμού θα βελτιώσει περαιτέρω τα αεροσκάφη Block 52+ Advanced, προσθέτοντας το AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar ( SABR ) με ενεργό ηλεκτρονικά σαρωμένο συστοιχία (AESA), Raytheon Modular Mission Computer και προηγμένο πιλοτήριο με τη δεύτερη γενιά Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS ΙΙ).
Η ικανότητα του ελληνικού F-16 να μεταφέρει τέσσερα JSOW χάρη στο φορέα BRU-57/A, θα διασφαλίσει ότι μπορεί να φέρει σε εφαρμογή μια πολύ σημαντική ικανότητα κρούσης μεγάλης εμβέλειας στο θέατρο του Αιγαίου και αλλού.
Πηγή: enoplos.gr