Σε
πολλά εκατομμύρια ευρώ ανέρχεται η
οικονομική
ζημιά στις αστικές
συγκοινωνίες της
χώρας μας από τη εισιτηροδιαφυγή,
με
δεκάδες χιλιάδες πολίτες να επιβιβάζονται
καθημερινά δίχως
εισιτήριο.
Οι
«αρνητές» εισιτηρίου, βέβαια, δεν
είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο,
μιας
και αντίστοιχες καταστάσεις παρατηρούνται
και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μεταξύ
αυτών και η Γαλλία,
που
η λαθρεπιβίβαση στοιχίζει σε διαφυγόντα
έσοδα πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Οι
Γάλλοι λαμβάνουν δραστικά μέτρα για
την πάταξη αυτού του φαινομένου, μέσω
της αξιοποίησης των δυνατοτήτων
της τεχνολογίας.
Από
τις αρχές Μαΐου έχει τεθεί ένα πιλοτικό
πρόγραμμα στα αστικά
λεωφορεία της
πόλης Μπεζανσόν στην ανατολική Γαλλία,
που αφορά την εγκατάσταση ενός
«απατεωνόμετρου»,
δηλαδή ενός συστήματος που μπορεί και
κατηγοριοποιεί
τους επιβάτες σε
κατόχους επικυρωμένου εισιτηρίου και
λαθρεπιβάτες.
Ειδικότερα,
σε κάθε στάση λεωφορείου υπάρχουν
αισθητήρες
που υπολογίζουν τον αριθμό των επιβατών
οι
οποίοι επιβιβάζονται στο όχημα, ενώ
μέσα στο όχημα υπάρχει μια συσκευή
στα ακυρωτικά μηχανήματα που
υπολογίζει τον αριθμό των εισιτηρίων
που έχει επικυρωθεί.
Στη
συνέχεια ένα «έξυπνο» σύστημα θα
πραγματοποιεί μια απλή
αφαίρεση (συνολικοί
επιβάτες μείον επικυρωμένα εισιτήρια),
από την οποία προκύπτει ο
ακριβής αριθμός των τσαμπατζήδων.
Ανάλογα
με το ποσοστό των επικυρωμένων εισιτηρίων
επί του συνόλου των επιβατών, το σύστημα
παράγει
μηνύματα στις εσωτερικές οθόνες των
λεωφορείων,
είτε για να επιβραβεύσει τους επιβάτες,
είτε για να τους γνωστοποιήσει
πως ανάμεσά τους υπάρχουν λαθρεπιβάτες
- υπό καθεστώς ανωνυμίας.
Σύμφωνα
με συχνούς χρήστες των αστικών συγκοινωνιών
της πόλης Μπεζανσόν, το σύστημα είναι
ιδιαίτερα αποτελεσματικό.
«Μόλις
παράγονται αποδοκιμαστικά οπτικοποιημένα
μηνύματα στην οθόνη, οι λαθρεπιβάτες
επιστρέφουν στα ακυρωτικά μηνύματα και
“χτυπούν” το εισιτήριο».
Επιπροσθέτως,
το σύστημα παρέχει χρήσιμες
πληροφορίες στον οργανισμό αστικών
συγκοινωνιών για τις στάσεις στις οποίες
επιβιβάζονται οι περισσότεροι
τζαμπατζήδες, εξάγοντας
πολύτιμα στοιχεία για το αν πρέπει να
αυξηθούν οι έλεγχοι.
Σημειώνεται
ότι σημαντικές προσπάθειες για την
πάταξη της λαθρεπιβίβασης
στα λεωφορεία γίνονται και στην Ελλάδα,
με
χαρακτηριστικό παράδειγμα τονΟΑΣΘ,
ο οποίος χρησιμοποιεί την ομάδα “Στάσιμοι
Ελεγκτές”
Πρόκειται
για ελεγκτές
που φορούν διακριτικά του ΟΑΣΘ και
βρίσκονται τόσο εντός των λεωφορείων
σε όλο το μήκος της διαδρομής -με εμφανή
παρουσία - όσο και στους τερματικούς
σταθμούς όπου ελέγχουν την επικύρωση
των εισιτηρίων κατά την επιβίβαση.