Η απώλεια μόλις 200.000 συνδρομητών που ανακοίνωσε το Netflix ήταν αρκετή για να προκαλέσει βουτιά στην μετοχή, αλλά και να οδηγήσει τους αναλυτές στην προσπάθεια να αποκωδικοποιήσουν τις αλλαγές που έρχεται στην αγορά των υπηρεσιών video streaming. Οι περισσότεροι εξ αυτών συμφωνούν πως ο ανταγωνισμός εντείνεται. Και αυτό όπως φαίνεται δεν ισχύει μόνο παγκοσμίως, αλλά και στη χώρα μας.
Η πρωτοκαθεδρία του Netflix στις υπηρεσίες video streaming είναι αδιαμφισβήτητη και στην Ελλάδα. Αν και η εταιρεία δεν ανακοινώνει στοιχεία ανά χώρα στην Ευρώπη, πηγές της αγοράς ανεβάζουν περίπου στο μισό εκατομμύριο τους συνδρομητές του αμερικανικού κολοσσού στη χώρα μας. Με το δεδομένο πως πολλοί μοιράζονται τους κωδικούς τους, οι «τηλεθεατές» του Netflix στην Ελλάδα υπολογίζονται σε πάνω από 1,2 εκατ. Και αυτό όταν οι συνδρομητές των υπόλοιπων διεθνών streaming υπηρεσιών που είναι προσβάσιμες αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα (Amazon Prime, Apple TV κλπ) δεν ξεπερνούν, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, τους 100.000.
Αυτό όμως πρόκειται να αλλάξει σύντομα, καθώς νέα ισχυρά ονόματα ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν στην ελληνική αγορά. Στις 14 Ιουνίου θα πραγματοποιήσει το ντεμπούτο του στη χώρα μας το Disney+. H υπηρεσία της Walt Disney Company έρχεται με μηνιαία συνδρομή 8,99 ευρώ και ετήσια συνδρομή 89,90 και θα προσφέρει χιλιάδες τίτλους από τα studio των Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic. Πιθανότατα μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσει στη χώρα μας και το HBO Max. Η streaming πλατφόρμα της Warner Media θα προσφέρει περιεχόμενο από τη Warner Bros και τα κανάλια HBO, DC και Cartoon Network. Δυνατό χαρτί της πλατφόρμας είναι η διάθεση και των καινούργιων ταινιών της Warner Bros, 45 ημέρες μετά από την κυκλοφορία τους στους κινηματογράφους.
Οι εγχώριοι παίκτες
Στο παιχνίδι της διεκδίκησης των συνδρομητών βρίσκονται και ισχυρά εγχώρια ονόματα. Η πλέον πρόσφατη προσθήκη είναι το ANT1+, η νέα συνδρομητική πλατφόρμα του ΑΝΤ1, που ρίχνει το βάρος στην αποκλειστική προβολή πρωτότυπου περιεχομένου όπως η σειρά «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη που ήδη προβάλλεται αλλά και η σειρά «Γέφυρα» που θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
Το παζλ συμπληρώνουν και οι υπηρεσίες Pay TV των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, οι οποίοι έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα της μετάδοσης αγώνων ποδοσφαίρου και άλλων αθλητικών διοργανώσεων. Η Cosmote TV έκλεισε το 2021 με 624.195 συνδρομητές, ενώ η streaming υπηρεσία της έχει ξεπεράσει τα 350.000 νοικοκυριά. Η Νοva που βρίσκεται σε διαδικασία συγχώνευσης με τη Wind ετοιμάζει νέες κινήσεις με την πλατφόρμα ΕΟΝ, της μητρικής United Group. H Nova είχε στα τέλη του 2020 περίπου 318.000 ιδιώτες συνδρομητές σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ οι συνδρομητές της πλατφόρμας Wind Vision υπολογίζονται στους 80.000. Διαφορετική τακτική ακολουθεί η Vodafone, η οποία ετοιμάζεται να συνάψει στρατηγικές συμφωνίες για την προβολή των HBO Max και Disney+ μέσω της Vodafone ΤV, με μια ενιαία συνδρομή. Πρόκειται για μια τακτική που ακολουθεί ο όμιλος της Vodafone και σε άλλες αγορές, όπως η Ισπανία.
Φορολογία και «πειρατές»
Πάντως στελέχη της ελληνικής αγοράς τονίζουν δύο σημαντικές στρεβλώσεις που εμφανίζονται στην ελληνική αγορά. Η πρώτη έχει να κάνει με τον φόρο συνδρομητικής τηλεόρασης -10% επί του μηνιαίου λογαριασμού – ο οποίος είναι μεν σε αναστολή ως τον Ιούνιο τον 2022, αλλά δεν έχει καταργηθεί. Σημειώνεται ότι οι ξένες πλατφόρμες streaming που προσφέρουν υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα (Netflix, Apple TV+, Amazon Prime και σύντομα Disney Plus & HBO max) δεν υπόκεινται σε καμία φορολόγηση. Η δεύτερη στρέβλωση έρχεται από την παράνομη πρόσβαση σε συνδρομητικό περιεχόμενο. Η πειρατεία εξακολουθεί να υπάρχει και να πιέζει την αγορά, καθώς υπολογίζεται στη χώρα μας λειτουργούν πάνω 300.000 tv boxes που εγκαθιστούν πολλές φορές οργανωμένα κυκλώματα.
moneyreview.gr