Πρόγραμμα
αναβάθμισης «τρέχει» το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό
για τις δύο φρεγάτες κλάσης «M» Karel
Doorman, τις οποίες έχει ζητήσει από την
Ολλανδία μέχρι την παραλαβή της πρώτης
φρεγάτας FDI-Belharra, η οποία δεν πρόκειται
να τεθεί σε ελληνική υπηρεσία πριν από
το 2025 στην καλύτερη περίπτωση.
Το ΠΝ επείγεται
εξαιρετικά καθώς ορισμένες από τις νυν
εννέα φρεγάτες «S» και ειδικά οι τρεις
που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί με το
πολυδάπανο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
τους το 2003 (τα λεφτά αποδεσμεύθηκαν το
2005), δεν βρίσκονται σε καλή κατάσταση.
Έτσι το ΠΝ
θέλει άμεσα δύο σκάφη που να μπορούν να
εκτελέσουν τις αποστολές αυτές τις
οποίες αδυνατούν να εκτελέσουν οι «S»
στην νοτιονατολική πλευρά των Δωδεκανήσων,
όπου το τουρκικό Ναυτικό «αλωνίζει»
μόνο του.
Το πρόγραμμα
αναβάθμισης αφορά αντικατάσταση των
16 παλαιών βλημάτων Sea Sparrow RIM-7M με ESSM
αυξάνοντας έτσι την αντιαεροπορική
ακτίνα τους από τα 16, μάξιμουμ στα 50 χλμ.
και ίσως και την τοποθέτηση νέων
αντιπυραυλικών/αντιαεροπορικών RAM, όπως
αυτές που θα εγκατασταθούν στις Belh@arra
με ακτίνα δράσης 25 χλμ..
Η αντικατάσταση
των RIM-7M με τους ESSM είναι σχετικά απλή
αφού εκτοξεύονται ήδη από κάθετο
εκτοξευτή.
Αν και η
τοποθέτηση νέων αντιπυραυλικών/αντιαεροπορικών
RAM σε αντικατάσταση του νυν CIWS Goalkkeper,
«είναι πολύ καλό νέο για να είναι
αληθινό», εν πάση περιπτώσει ακόμα και
τα CIWS Phalanx που θα αποσυρθούν από τις
παλιές «S» είναι μια καλή λύση για να
αποτελέσουν λύση για την εγγύς
αντιπυραυλική άμυνα και να μην επιβαρύνουν
με την πολυτυπία τους το ΠΝ .
Οι φρεγάτες
κλάσης «Μ» είναι οι διάδοχες σχεδιάσεις
των «S» στο ολλανδικό Ναυτικό, χωρίς να
έχουν ιδιαίτερη διαφορά από τα ελληνικά
πλοία, παρά μόνο στα ηλεκτρονικά και
στα ραντάρ τους (είναι τρισδιάστατο)
που είναι εξελιγμένα κατά μία 10ετία. H
τελευταία παραδόθηκε στο ολλανδικό
Ναυτικό το 1995. Έχουν εκτόπισμα 3.320 τ. 154
άτομα πλήρωμα.
Το οπλικό
τους σύστημα είναι το ίδιο, αλλά είναι
βελτιωμένο το σόναρ.
Μην ξεχνάμε
ότι τα τουρκικά υποβρύχια Τ-214 βγαίνουν
στο Αιγαίο (βασικά έχουν ξεκινήσει
δοκιμές στην ανοικτή θάλασσα τα δύο
πρώτα) και θα δημιουργήσουν εξαιρετικά
δύσκολη κατάσταση στο ΠΝ.
Και η τραγική
κατάσταση ορισμένων εκ των «S» μετά από
41 χρόνια υπηρεσίας δεν αφήνει περιθώρια
για ταχύτερη ενίσχυση του Στόλου.
Υπενθυμίζουμε
ότι την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου μετά την
περάτωση στις Βρυξέλλες, της τακτικής
συνεδρίασης των διευθυντών εξοπλισμών
του ΝΑΤΟ (CNAD), ο Γενικός Διευθυντής της
ΓΔΑΕΕ, Αντιναύαρχος (εα) Αριστείδης
Αλεξόπουλος υπέγραψε με τον Ολλανδό
ομόλογο του, Αντιναύαρχου Arie Jan de Waard,
δήλωση προθέσεων (Letter of Intent) για πιθανή
πρόσκτηση από το ΠΝ 2 φρεγατών «Μ» και
6 ναρκοθηρευτικών.
Σε οποιαδήποτε
περίπτωση οι δύο φρεγάτες κλάσης «M»
Karel Doorman δεν μπορούν να ενταχθούν
επιχειρησιακά ενωρίτερα από την διετία,
αν πάμε σε πρόγραμμα αναβάθμισης.
Αν όχι, τότε
και σε ένα χρόνο μπορούν να είναι σε
υπηρεσία στο ΠΝ, αφού δεν χρειάζεται
μεγάλου χρόνου εκπαιδευτική διαδικασία
για τα πληρώματα του ΠΝ: Ίδια σκάφη σε
ποσοστό 60% με τις «S» είναι.
Πηγή: defencenet.gr