Εάν νομίζετε ότι το σούπερ μάρκετ είναι απλά μια επιχείρηση που πουλάει προϊόντα, κάνετε μεγάλο λάθος. Τα σούπερ μάρκετ δεν είναι το μπακάλικο της γειτονιάς που πηγαίναμε και αγοράζαμε, αλλά ένα πανέξυπνα «στημένο» μαγαζί το οποίο μας πουλάει πράγματα χωρίς να το καταλάβουμε και εμείς τα αγοράζουμε.
Με δεδομένο ότι στόχος μιας εταιρίας είναι το κέρδος, τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν μικρά «ύπουλα» κόλπα τα οποία σκοπό έχουν να μεγιστοποιήσουν το κέρδος αυτό. Και όλοι μα όλοι έστω και κάποια φορά έχουν πέσει σε αυτήν την πανέξυπνη «παγίδα».
Τίποτε δεν είναι τοποθετημένο τυχαία μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ. Όλα τα προϊόντα όπου έχουν τοποθετηθεί, ακόμη και σε ποιον διάδρομο και σε ποιο ράφι έχουν μπει, δεν έχουν μπει στην τύχη. Το που θα μπει το κάθε προϊόν είναι αποτέλεσμα μελέτης χρόνων.
Όπως για παράδειγμα μπροστά από τα ταμεία, είναι τοποθετημένες πάντα οι τσίχλες, οι καραμέλες, κάποια ψυγεία με παγωτά και αναψυκτικά και οι γκοφρέτες. Νομίζετε ότι έχουν μπει τυχαία; Κάνετε λάθος.
Εκεί έχουν μπει για δυο λόγους. Πρώτον για να κάνουν τον καταναλωτή να αγοράσει κάτι φτηνό καθώς περιμένει στη σειρά του για να πληρώσει, και δεύτερον για να κάνουν τον καταναλωτή όταν τα ρέστα που έχει να πάρει είναι λίγα, να πει «Κρατείστε τα παίρνω και αυτό το κουτάκι με τις τσίχλες».
Το απλό κόλπο αυτό μπροστά στα ταμεία – σύμφωνα με την εταιρία ερευνών αγοράς, IRI – αποφέρει κέρδος πολλών δισεκατομμυρίων. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα έχει υπολογιστεί στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο, από αυτό και μόνο.
«Οι παρορμητικές αγορές αποτελούν μια πολύ, πολύ μεγαλύτερη συνιστώσα της καταναλωτικής συμπεριφοράς από ό,τι αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι. Και το καλύτερο “οικόπεδο” για να τοποθετήσει κάποιος είδη που αγοράζονται παρορμητικά είναι το μπροστινό, εκεί που είναι τα ταμεία», εξηγεί στο CNN, ο Τζέιμς Μπάροουζ, ερευνητής του McIntire School of Commerce στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια.
Άλλα κόλπα
Και εάν εκπλαγήκατε με το κόλπο αυτό διαβάστε τι άλλα μελετημένα μέχρι τέλους, κόλπα κάνουν. Αλήθεια έχετε παρατηρήσει ότι το γάλα και τα γιαούρτια βρίσκονται συνήθως στο βάθος του καταστήματος; Ο λόγος είναι απλός. Επειδή είναι από τα προϊόντα που πάντα θα έχουν ζήτηση, τα έχουν τοποθετήσει εκεί προκειμένου ο καταναλωτής να περάσει από πολλούς διαδρόμους μέχρι να φτάσει «στα γάλατα» για να τα αγοράσει. Αυτό αυξάνει τις πιθανότητες να κάνει και κάποια άλλη αγορά.
Δηλαδή μπορεί να πήγε στο σούπερ μάρκετ για να αγοράσει γάλα, αλλά στο μεταξύ είδε σε κάποιον διάδρομο και θυμήθηκε ότι δεν έχει ψωμί τους τοστ, ή ότι τελείωσαν τα φρούτα στο ψυγείο, ή οτιδήποτε.
Θα παρατηρήσετε επίσης ότι ο διάδρομος με τα κρέατα απέχει λίγο από εκείνον με τα γάλατα και αυτό πάλι για τον ίδιο λόγο. Παίρνεις το γάλα και θες να πάρεις και κρέας, θα πρέπει να διασχίσεις και πάλι διαδρόμους.
Τα δημητριακά κατά κανόνα βρίσκονται στα χαμηλότερα ράφια. Και αυτό για να μπορούν να τα βλέπουν εύκολα τα μικρά παιδιά και να ζητάνε από τους γονείς τους να τους τα αγοράσουν για πρωινό.
Οι σάλτσες ντομάτας, είναι σχεδόν δίπλα με τα μακαρόνια ενώ τα χωνάκια παγωτού είναι κοντά στον καταψύκτη με τα παγωτά. Και αυτές οι κινήσεις είναι μελετημένες και αποδίδουν. Είναι η τακτική του λεγόμενου «cross-merchandising».