Μια εξίσωση υψηλής πολυπλοκότητας καλείται να λύσει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση στα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που συνδέονται άρρηκτα με τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, έχοντας στόχους να ενισχυθεί η δυναμικότητα του Ναυτικού, να διατηρηθούν οι ισορροπίες στις σχέσεις με τους ισχυρούς συμμάχους, Αμερικανούς και Γάλλους, αλλά και να βρεθεί το κατασκευαστικό αντικείμενο που χρειάζονται τα ναυπηγεία για καλύψουν με βιώσιμο τρόπο τα υπέρογκα χρέη τους και να αναπτυχθούν.
Η παρέμβαση των Αμερικανών με την έγκριση της πώλησης τεσσάρων φρεγατών και της αναβάθμισης των φρεγατών τύπου MEKO άνοιξε ένα νέο κύκλο συζητήσεων για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ναυτικού, καθώς η μόνη μέχρι στιγμής συμφωνία που θεωρείται ακλόνητη είναι αυτή με τη γαλλική Naval Group για τις τρεις φρεγάτες Belhara που θα κατασκευασθούν εξ ολοκλήρου στη Γαλλία.
Μάλιστα, παρότι υπήρξε μια επί της αρχής συμφωνία να συνοδευθεί η προμήθεια των φρεγατών από τρεις γαλλικές κορβέτες Gowind, που θεωρούνται απόλυτα συμβατές τεχνολογικά με τις Belhara, η συμφωνία αυτή δεν έχει οριστικοποιηθεί, καθώς η κυβέρνηση θέλει να κρατήσει ανοικτές τις πιθανότητες επιλογής ανταγωνιστικής πρότασης, που θα ενσωματώνει και κατασκευαστικό έργο στα ελληνικά ναυπηγεία, καθώς οι Γάλλοι είναι απολύτως αρνητικοί σε αυτό το ενδεχόμενο.
Έτσι, υπάρχουν στο τραπέζι προτάσεις που θα πρέπει να συζητηθούν το επόμενο διάστημα, τόσο με την Ουάσιγκτον και τη Lockheed, όσο και με την ιταλική Fincanteri, που έχει εκδηλώσει αρχικό, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον για το στρατιωτικό σκέλος των Ναυπηγείο Ελευσίνας, ώστε να προχωρήσει η διάσωσή τους από την αμερικανική Onex και την αναπτυξιακή τράπεζα DFC:
Σχετικά με τις κορβέτες, οι Αμερικανοί έχουν προτείνει στην κυβέρνηση τη λύση των LCS (Littoral Combat Ship) που παροπλίζονται από το Αμερικανικό Ναυτικό και θα μπορούσαν να προσφερθούν από την αμερικανική πλευρά με ένα ικανοποιητικό «πακέτο» αναβάθμισης συστημάτων και εξοπλισμών σε ελκυστική τιμή, αν και από την ηγεσία του Ναυτικού θεωρούνται υποδεέστερες των γαλλικών.
Για τις κορβέτες, όμως, είναι πολύ ισχυρή η πρόταση των Ιταλών της Fincantieri για τα σκάφη τύπου Doha, που διαθέτουν δυνατότητες αεράμυνας και έχουν κατασκευασθεί αρχικά για το Κατάρ, αλλά θα αποτελέσουν τη βάση για την ευρωπαϊκή κορβέτα, σε ένα πρόγραμμα που θα απαιτήσει συμμετοχή ναυπηγείων τουλάχιστον τριών ευρωπαϊκών χωρών. Οι Ιταλοί βλέπουν αυτό το πρόγραμμα ως τη βάση για την εμπλοκή τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όμως είναι ξεκάθαρο ότι θα προτιμούσαν να υπήρχε και μία ανάθεση για τις κορβέτες από την ελληνική πλευρά.
Η Υπηρεσία Συνεργασίας Άμυνας και Ασφάλειας των ΗΠΑ ενέκρινε πρόγραμμα της Lockheed Martin με ανώτατη δαπάνη 2,5 δισ. δολαρίων για την αναβάθμιση της ελληνικής φρεγάτας κλάσης MEKO, συμπεριλαμβανομένης της προσθήκης και της αναβάθμισης οπλικών συστημάτων και ηλεκτρονικών. Με αυτό το πρόγραμμα, οι Αμερικανοί μπαίνουν δυναμικά στη διεκδίκηση αυτού του έργου, που επίσης αφήνει πολλά περιθώρια συμπαραγωγής στην Ελλάδα.
Άλλωστε, η αμερικανική πλευρά είναι σαφές ότι «ποντάρει» πολλά στις δυνατότητες συμπαραγωγής που προσφέρει η Lockheed για τα εξοπλιστικά προγράμματα του Ναυτικού. Ο αμερικανικός κολοσσός της αμυντικής βιομηχανίας δημοσίευσε κείμενο (δείτε το εδώ), όπου τονίζεται ότι «η κατασκευή της Ελληνικής μελλοντικής φρεγάτας στην Ελλάδα θα έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία» και μνημονεύεται το παράδειγμα της μεγάλης, κοινής επένδυσης της Lockheed και της Fincantieri σε αμερικανικό ναυπηγείο της ιταλικής εταιρείας: «τα τελευταία 15 χρόνια το ναυπηγείο Fincantieri Marinette Marine (FMM) έχει μετατραπεί από ναυπηγείο με λιγότερους από 300 υπαλλήλους σε μια μεγάλη γραμμή παραγωγής με περισσότερους από 1.500 υπαλλήλους να εργάζονται καθημερινά στο ναυπηγείο».
«Καθημερινά 2.500 εργάτες από το Michigan και το Wisconsin εισέρχονται από τις πύλες των ναυπηγείων FMM. Τα προγράμματα παρέχουν εργασία σε χιλιάδες άμεσα και έμμεσα εργαζόμενους παγκοσμίως. Μόνο στο Michigan και στο Wisconsin απασχολούνται 7.500 εργαζόμενοι ενώ άλλοι 12.500 απασχολούνται στις 43 πολιτείες των ΗΠΑ. Η επένδυση των $120 εκατ. δίνει ώθηση στις παραγωγικές δυνατότητες. Η Fincantieri επένδυσε πάνω από 120 εκατομμύρια δολάρια για τον εκσυγχρονισμό του ναυπηγείου προκειμένου να παραδίδει πλοία με αυξημένες δυνατότητες», τονίζεται χαρακτηριστικά στο κείμενο της Lockheed.
Πηγή: sofokleousin.gr