Ένα μεγάλο βήμα προς
τη δημιουργία της Νέας Τούμπας είναι
πια γεγονός. Πριν από λίγο δημοσιεύτηκε
στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ, το σχετικό
πρότζεκτ προσκαλώντας σε δημόσια
διαβούλευση!
Πιο συγκεκριμένα
αναφέρεται: «Η Διεύθυνση Σχεδιασμού
Μητροπολιτικών, Αστικών και Περιαστικών
Περιοχών του Υπουργείου Περιβάλλοντος
και Ενέργειας (ταχ.δ/νση: Πανόρμου 2,
11523 Αθήνα), ως Αρχή Σχεδιασμού του Ειδικού
Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για την
ανέγερση νέου γηπέδου στην περιοχή
Τούμπα Δήμου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με
τα αναφερόμενα στην παρ. 4.2 του άρθ. 7 της
υπ’ αριθ. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006
ΚΥΑ (Β΄ 1225), όπως αυτή τροποποιήθηκε και
ισχύει με την παρ. 4 της υπ’ αριθ. οικ.
40238/28.9.2017 ΚΥΑ (Β΄ 3759) :
α) Προσκαλεί το
ενδιαφερόμενο κοινό να διατυπώσει
εγγράφως και σε κάθε περίπτωση επαρκώς
τεκμηριωμένα τις απόψεις του, επί της
Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του ως άνω σχεδίου,
προς τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής
Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α.) του Υπουργείου
Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ταχ.δ/νση
Λεωφ. Αλεξάνδρας 11, 11473 Αθήνα,
sec.dipa@prv.ypeka.gr), μέσα σε προθεσμία τριάντα
(30) ημερών από τη δημοσίευση της ανακοίνωσης
αυτής.
β) Ανακοινώνει ότι, ο
πλήρης φάκελος της ΣΜΠΕ με τις απαραίτητες
πληροφορίες και στοιχεία βρίσκεται στα
γραφεία της Διεύθυνσης Σχεδιασμού
Μητροπολιτικών, Αστικών και Περιαστικών
Περιοχών του Υπουργείου Περιβάλλοντος
& Ενέργειας (ταχ.δ/νση : Πανόρμου 2,
11523 Αθήνα), καθώς και στη Μητροπολιτική
Επιτροπή της Μητροπολιτικής Ενότητας
Θεσσαλονίκης (ταχ.δ/νση Βασ. Όλγας 198 ΤΘ
18240, τ.κ. 54655 Θεσσαλονίκη), προκειμένου
να ενημερωθεί το κοινό.
Η πρόταση χωρικής
ανάπτυξης
Σε μία πρώτη
ανάγνωση, ενδιαφέρον παρουσιάζει το
θέμα της χωρικής ανάπτυξης. Η σελίδα
192 ανεφέρει μεταξύ άλλων: «Με το άρθρο
22 του ν. 4572/2018 (ΦΕΚ 188 Α’/05-11-20108) παραχωρήθηκε
στον Α.Σ. ΠΑΟΚ έκταση, που αποτελείται
από 3 διαφορετικά ακίνητα, ώστε μαζί με
την αρχική του ιδιοκτησία να αποτελέσουν
ενιαία έκταση για την εκπλήρωση του
καταστατικού σκοπού του και την ανέγερση
νέων αθλητικών εγκαταστάσεων του
Σωματείου με τις απαραίτητες βοηθητικές
εγκαταστάσεις και τις συνοδές χρήσεις
και συμπληρωματικές τους λειτουργίες.
Οι επιτρεπόμενες χρήσεις οι όροι δόμησης
καθώς και οι περιορισμοί και δεσμεύσεις
για την ενιαία ως παραπάνω έκταση
ορίζονται στις παραγράφους 6, 7 και 8 του
ιδίου άρθρου, η εξειδίκευση των οποίων
οριζόταν να γίνει με την εκπόνηση και
έγκριση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου σύμφωνα
με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν.
4447/2016.
Αμέσως μετά
την παραχώρηση των παραπάνω εκτάσεων
σε κοινή σύσκεψη όλων των βαθμίδων
Αυτοδιοίκησης (και με την παρουσία τόσο
του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας
όσο και του ∆ημάρχου Θεσσαλονίκης)
εκφράστηκε η ομόφωνη αποδοχή τόσο της
χωροθέτησης του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ
όσο και της αναπτυξιακής διάστασης του
συνολικού έργου για την πόλη της
Θεσσαλονίκης και αποφασίστηκε στα
πλαίσια επιτάχυνσης των διαδικασιών
από τους εμπλεκόμενους φορείς η σύσταση
κοινής ομάδας εργασίας με αντικείμενο
την υποστήριξη στη διεκπεραίωση όλων
των απαιτούμενων ενεργειών που αφορούν
στις διαδικασίες για την ανέγερση
αθλητικών εγκαταστάσεων του Αθλητικού
Συλλόγου Π.Α.Ο.Κ.. Με την υπ’ αριθμ. πρωτ
Γ.Π.Κ.Μ./οικ.3074/05-11-2018 Απόφαση Περιφερειάρχη
και την υπ’ αριθμ. πρωτ 125185/οικ.
8113/20-11-2018 Απόφαση ∆ημάρχου, ορίστηκαν
οι συμμετέχοντες από κάθε φορέα στην
κοινή ομάδα εργασίας και στις συναντήσεις
που πραγματοποιήθηκαν με τον Α.Σ. ΠΑΟΚ
και τη μελετητική ομάδα του ΕΧΣ
καταγράφηκαν οι απόψεις για τον καθορισμό
των ορίων της περιοχής παρέμβασης και
των αρχικών στόχων του Ειδικού Χωρικού
Σχεδίου. Ωστόσο, οι πολεοδομικά ατελείς
ρυθμίσεις της περιοχής γύρω από την
προτεινόμενη χωροθέτηση του νέου
γηπέδου, δημιούργησαν τις προϋποθέσεις
αλλά και την αναγκαιότητα να θεωρηθεί
ως περιοχή παρέμβασης η συνολική έκταση
της πρώην «Αλάνας Τούμπας». Τα διαπιστωμένα
προβλήματα, ασυμφωνίες και αποκλίσεις
των διαταγμάτων ρυμοτομίας στην περιοχή
παρέμβασης (υπ αριθμ’ 33389/1/-10-2018 έγγραφο
∆ήμου Θεσσαλονίκης πρό της παραχώρησης)
ειδικότερα στα σημεία που εφάπτονται
στο όριο της παραχωρημένης έκτασης,
δημιούργησαν την αναγκαιότητα διεύρυνσης
των ορίων της περιοχής παρέμβασης στο
σύνολο της περιοχής που περικλείεται
από τις οδούς Γρ. Λαμπράκη, Αδαμίδου,
Μικράς Ασίας, ∆ιογένους και Παπαηλιάκη,
ώστε στα πλαίσια της μελέτης του Ε.Χ.Σ.
να αντιμετωπισθούν τα ζητήματα εφαρμογής
της ισχύουσας ρυμοτομίας, και να μην
παρεμποδίσουν την εφαρμογή και υλοποίηση
του ΕΧΣ. Στα παραπάνω πλαίσια στάλθηκε
αίτημα τόσο στο ∆ήμο Θεσσαλονίκης όσο
και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
με θέμα την παροχή σύμφωνης γνώμης για
την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου
για το νέο γήπεδο, τον καθορισμό του
ορίου περιοχής παρέμβασης και τις
αρχικές στοχεύσεις του και για το σκοπό
αυτό έχουν γνωμοδοτήσει θετικά τόσο το
∆ημοτικό Συμβούλιο με την Α.Π.
692/22.04.2019 απόφαση ∆ημοτικού Συμβουλίου
Θεσσαλονίκης (Α∆Α:Ω4Β4ΩΡ5-Ε40) και η
Επιτροπή Ποιότητας Ζώης του ∆ήμου
Θεσσαλονίκης με την απόφαση 81/17-04-2019 της
Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ∆ήμου
Θεσσαλονίκης (Α∆Α: 6Σ5ΩΩΡ5-5Β0), όσο και
η Μητροπολιτική Επιτροπή της Μητροπολιτικής
Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας
Κεντρικής Μακεδονίας με την υπ’ αριθμ.
58/19.04.2019 Απόφαση (Α∆Α:Ω2Κ27ΛΛ-633). Στόχος
του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου είναι η
έγκριση χωροθέτησης νέου γηπέδου
ποδοσφαίρου, ώστε να ανεγερθούν νέες
γηπεδικές εγκαταστάσεις σύμφωνα με τις
σύγχρονες προδιαγραφές και τις απαιτήσεις
τόσο από την ισχύουσα σχετική Ελληνική
Νομοθεσία, όσο και από τις συστάσεις
(recommendations) FIFA/ UEFA. Επιπλέον με τη σύνταξη
του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου θα επιτευχθεί
η χωρική οργάνωση και η ανάπτυξη σχεδίων
έργων και προγραμμάτων αστικής ανάπλασης
της ευρύτερης περιοχής του γηπέδου του
ΠΑΟΚ (Αλάνα Τούμπας). Η λειτουργία του
νέου γηπέδου των πλέον σύγχρονων
προδιαγραφών που θα αποτελεί πόλο έλξης
διεθνούς βεληνεκούς σε συνδυασμό με τα
υφιστάμενα χαρακτηριστικά της ευρύτερης
περιοχής αυτού (πυκνοκατοικημένη περιοχή
με κατεξοχήν αστικά χαρακτηριστικά και
μίξη χρήσεων γης) καθιστούν αναγκαία
την πρόβλεψη παρεμβάσεων και ρυθμίσεων
για την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου
και στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το
αυτό, καθώς και την πρόβλεψη των αναγκαίων
χώρων στάθμευσης και των κατάλληλων
κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, προκειμένου
η ενσωμάτωση του νέου γηπέδου να γίνει
σύμφωνα με σύγχρονες πολεοδομικές και
περιβαλλοντικές παραμέτρους που
συνδυάζουν ρεαλισμό και σεβασμό στην
ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, βασική
αρχή της προτεινόμενης λύσης είναι η
ενοποίηση των ελεύθερων χώρων περιμετρικά
του νέου γηπέδου και η εύρυθμη συνλειτουργία
αυτού με τις όμορες κοινωφελείς και
κοινόχρηστες χρήσεις της Αλάνας Τούμπας
με στόχο την ενίσχυση και αποκατάσταση
της συνέχειας του αστικού ιστού και την
σωστή και αδιάκοπτη λειτουργία τόσο
της περιοχής παρέμβασης καθαυτού όσο
και της ευρύτερης περιοχής σε ημέρες
και ώρες κυρίως που τελούνται αγώνες.
Σημειώνεται ότι η λειτουργία του γηπέδου,
κατά τις ημέρες τέλεσης ποδοσφαιρικού
αγώνα της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, επιφέρει σημαντικές
κυκλοφοριακές επιβαρύνσεις και αντίστοιχη
προσέλευση κοινού στην ευρύτερη περιοχή,
εξαντλώντας σε πολλές περιπτώσεις την
φέρουσα ικανότητα της ζώνης άμεσης
επιρροής, ως προς τις ροές κοινού και
οχημάτων, εξαιτίας του γεγονότος ότι ο
κύριος όγκος των φιλάθλων προσεγγίζει
το γήπεδο με Ι.Χ. αυτοκίνητο. Σύμφωνα με
τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία της ΠΑΕ
ΠΑΟΚ, ο μέσος όρος προσέλευσης φιλάθλων
την τελευταία αγωνιστική περίοδο (2018 –
2019), ξεπερνά τους 18.000 φιλάθλους ανά
αγώνα, ενώ για περίπου 10 αγώνες ανά
περίοδο (σημαντικούς αγώνες εγχώριων
και ευρωπαϊκών διοργανώσεων) ο αριθμός
αγγίζει τις 29.000 φιλάθλους (πληρότητα
διάθεσης εισιτηρίων) ενώ σε αυτούς θα
πρέπει να προστεθούν και περίπου 600-700
άτομα που εργάζονται ως προσωπικό της
ΠΑΕ για την τέλεση του αγώνα, μαζί με
τις αστυνομικές δυνάμεις. Εν ολίγοις,
στους σημαντικούς αγώνες προσεγγίζουν
το γήπεδο περί τα 31.000 άτομα (φίλαθλοι
και εργαζόμενοι), σε χρονικό διάστημα
περίπου 5 ωρών, καθιστώντας το μέγεθος
της βραχυπρόθεσμης διόγκωσης των
αντίστοιχων ροών και μετακινήσεων που
συγκεντρώνονται στην ζώνη άμεσης
επιρροής. Από την κυκλοφοριακή μελέτη
και τα αποτελέσματα της διενεργηθείσας
έρευνας στην οποία συμμετείχαν πλέον
των 15.000 ατόμων (ερωτηματολόγια σε χρηστές
του γηπέδου) προέκυψαν τα εξής: Η μετάβαση
στο γήπεδο γίνεται κατά κύριο λόγο με
ιδιωτικό αυτοκίνητο (65% των χρηστών) και
με χρόνο αναφορά τις 2 ώρες πριν την
έναρξη του αγώνα με το μέγιστο αριθμός
αιχμής να υπολογίζεται σε 8.500 αυτοκίνητα
εκ των οποίων τα 6.000 σταθμεύουν σε
απόσταση 750 μ έως 1.000 μ από το γήπεδο
εκτός οργανωμένων χώρων στάθμευσης στα
όρια των εισόδων από την Περιφερειακή
οδό στο οικιστικό δίκτυο. Τα παραπάνω
μεγέθη αφορούν περί τις 14.000 άτομα
(δείκτης πλήρωσης οχήματος 2,27 άτομα ανά
όχημα), ενώ άλλα 8.000 άτομα που αντιστοιχούν
σε 3.500 αυτοκίνητα σταθμεύουν σε
περιβάλλουσα ζώνη της περιοχής παρέμβασης
μικρότερη των 750 μ. τα οποία καταλαμβάνοντας
τις ελάχιστες διαθέσιμες θέσεις
στάθμευσης στον αστικό ιστό. Οι υπόλοιποι
8.000 περίπου χρήστες προσεγγίζουν πεζή
το γήπεδο είτε χρησιμοποιούν τα μέσα
σημερινά Μαζικής Μεταφοράς. Όσον αφορά
την οργανωμένη στάθμευση, η διαθεσιμότητα
θέσεων στάθμευσης είναι αντιστρόφως
ανάλογη της προσέλευσης. Περιμετρικά
του γηπέδου και για τις ανάγκες της ΠΑΕ
διατίθενται μόλις 320 θέσεις εκ των οποίων
οι 80 θέσεις εντοπίζονται στον περίβολο
του γηπέδου (P1) και οι 240 στο νότιο και
βόρειο αύλειο χώρο του όμορου σχολικού
συγκροτήματος (P2) και (P3), μετά από συμφωνία
μεταξύ της ΠΑΕ και της σχολικής επιτροπής
αυτών. Πέραν των παραπάνω, που σχεδόν
αποκλειστικά χρησιμοποιούνται από το
προσωπικό του γηπέδου, διοικητικά μέλη
του συλλόγου και επίσημους προσκεκλημένους,
η στάθμευση των φιλάθλων παρέχεται
στους περιμετρικούς του γηπέδου δρόμους,
που σε σημαντικούς αγώνες ξεπερνά τα
χωρικά όρια της ζώνης άμεσης επιρροής
και προσεγγίζει ακόμη μεγαλύτερες
αποστάσεις, όπως είναι η περιοχή της
Πυλαίας, του Χαριλάου, την περιοχή νοτίως
της Λεωφόρου Καραμανλή και φτάνει έως
την ανατολική περιφερειακή οδό
Θεσσαλονίκης. Έτσι, δημιουργούνται
συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης και
ανεπάρκεια διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης
σε ευρεία ζώνη περιμετρικά του γηπέδου,
αναλόγως με την κρισιμότητα του αγώνα
και το μέγεθος του εισερχόμενου όγκου
φιλάθλων και οχημάτων»
αναφέρεται μεταξύ άλλων