Ξεκινά μέσα στον Απρίλιο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ένα πρόγραμμα για την ενίσχυση φοιτητών και φοιτητριών του ιδρύματος που ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες. Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στο 1,1 εκατ. ευρώ, συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας και εκτείνεται σε χρονικό ορίζοντα τεσσάρων ετών. Στόχος αυτού του προγράμματος είναι να παράσχει κάθε δυνατή στήριξη και διευκόλυνση σε φοιτητές και φοιτήτριες που αντιμετωπίζουν προβλήματα, είτε επειδή ανήκουν σε ομάδα ατόμων με αναπηρία είτε ακόμη και οικονομικά.
Όπως εξηγεί ο αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΑΠΘ Δημήτρης Κωβαίος, στο πλαίσιο της προετοιμασίας υλοποίησης του προγράμματος «το πανεπιστήμιο έχει διοργανώσει ήδη συναντήσεις με φοιτητές/τριες, κατά ομάδες, προκειμένου να ακούσουμε ποια είναι τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους, ώστε να δούμε πως μπορούμε να τους βοηθήσουμε». Έτσι, έχουν ήδη γίνει συναντήσεις με φοιτητές/τριες που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα και είναι γύρω στους πενήντα, προβλήματα ακοής που είναι γύρω στους σαράντα, προβλήματα όρασης οι οποίοι είναι μόνον δύο, άτομα δυσλεκτικά τα οποία είναι δεκάδες, αλλά και φοιτητές/τριες με σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
Φοιτητές/τριες με κινητικά προβλήματα
Ένα από τα προβλήματα το οποίο καλείται να αντιμετωπίσει το πανεπιστήμιο είναι η ανεμπόδιστη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία μέσα στο campus και φυσικά και μέσα στις σχολές. Προς το σκοπό αυτό έχουν σχεδιαστεί και υλοποιούνται ειδικές διαδρομές με ράμπες, εντός του campus ώστε να μπορούν τα άτομα με κινητικά προβλήματα να μετακινούνται ανεμπόδιστα. Παράλληλα, το πανεπιστήμιο σχεδιάζει να βελτιώσει την προσβασιμότητα εντός των κτηρίων. «Το ΑΠΘ διαθέτει μέσα στο campus 52 κτήρια. Σε όλα αυτά υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης είτε από τις ειδικές ράμπες είτε από αναβατόρια κλίμακας. Ωστόσο σε αρκετά από τα κτίρια υπάρχουν δυσκολίες στις μετακινήσεις στο εσωτερικό τους και αυτό είναι που κοιτάμε να βελτιώσουμε», αναφέρει ο κ. Κωβαίος.
Όπως εξηγεί ο αντιπρύτανης το πανεπιστήμιο σχεδιάζει έναν ηλεκτρονικό οδηγό, μέσω του οποίου ο φοιτητής/τρια θα μπορεί να αντλεί ακριβείς πληροφορίες για το πως θα μετακινείται εντός του κάθε κτηρίου. Αυτός ο οδηγός θα είναι προσβάσιμος μέσω των κινητών και θα καθοδηγεί τα άτομα για την ακριβή διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθήσουν ώστε να φτάσουν στην αίθουσα που θέλουν.
Συγχρόνως, σύμφωνα με τον κ. Κωβαίο, το πανεπιστήμιο θα προμηθευτεί ειδικό μηχάνημα το οποίο θα βοηθά το φοιτητή/τρια να μετακινηθεί με το αναπηρικό καρότσι από κτήριο σε κτήριο, ειδικά όταν η απόσταση είναι μεγάλη.
Φοιτητές/τριες με προβλήματα όρασης και ακοής
Το πρόβλημα με τους φοιτητές/τριες που αντιμετωπίζουν προβλήματα ακοής είναι ότι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις παραδόσεις που συχνά γίνονται σε μεγάλα αμφιθέατρα. Για το λόγο αυτό το πανεπιστήμιο σχεδιάζει να προμηθευτεί ένα ειδικό λογισμικό το οποίο θα μετατρέπει το λόγο σε γραπτό κείμενο το οποίο θα προβάλλεται στην αίθουσα ή στο αμφιθέατρο την ώρα της παράδοσης.
Για τους φοιτητές/τριες με προβλήματα όρασης το ΑΠΘ έχει προμηθευτεί έναν ειδικό εκτυπωτή ο οποίος μπορεί να εκτυπώσει διδακτικό υλικό σε γραφή μπράιγ.
Χαρτζιλίκι σε 120 φοιτητές/τριες
Πέραν αυτού, το πανεπιστήμιο σχεδιάζει να δημιουργήσει ομάδα από φοιτητές/τριες που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ώστε να προσφέρουν κοινωνικού χαρακτήρα υπηρεσίες και να παίρνουν ένα χαρτζιλίκι. «Για παράδειγμα θα μπορούν να είναι συνοδοί σε φοιτητές/τριες που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα ή προβλήματα όρασης, να τους βοηθούν στις μετακινήσεις τους εντός του πανεπιστημίου κ.λπ.», εξηγεί ο κ. Κωβαίος. Το πανεπιστήμιο σχεδιάζει να απασχολήσει με τον τρόπο αυτόν περί τους 120 φοιτητές/τριες στους οποίους θα δίνει μια συμβολική αμοιβή περίπου 150 ευρώ το μήνα.
Δυσλεκτικοί φοιτητές/τριες
Τα παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν προβλήματα δυσλεξίας είναι δεκάδες, μπορεί και εκατοντάδες στο ΑΠΘ και όπως αναφέρει ο κ. Κωβαίος, δεν υπάρχει ακόμη ακριβής εικόνα. Σύμφωνα με τον αντιπρύτανη η μόνη διευκόλυνση την οποία παρέχει σήμερα το πανεπιστήμιο προς αυτά τα παιδιά είναι η δυνατότητα προφορικής εξέτασης. «Όμως αναζητούμε και άλλους τρόπους για να τους βοηθήσουμε. Προς το σκοπό αυτό έχουμε ζητήσει την υποστήριξη καθηγητών από το Τμήμα Ψυχολογίας οι οποίοι θα εκπονήσουν έναν οδηγό συμπεριφοράς που θα απευθύνεται και προς τους καθηγητές αλλά και προς τα παιδιά ώστε να υπάρξει καλύτερη επικοινωνία και μεταχείριση».
Τέλος, το ΑΠΘ σχεδιάζει να λειτουργήσει από φέτος, «φοιτητικούς λαχανόκηπους» στο αγρόκτημα του πανεπιστημίου. «Όπως έχουμε θεσμοθετήσει τους λαχανόκηπους για τους Θεσσαλονικείς, το ίδιο θα κάνουμε και για τους φοιτητές μας, κυρίως για παιδιά τα οποία ανήκουν σε οικονομικά ασθενείς τάξεις, ώστε και να εξοικειώνονται με τη φύση και με τη διαδικασία της καλλιέργειας κηπευτικών, αλλά και να εξασφαλίζουν κάποια προϊόντα τα οποία θα τα παίρνουν οι ίδιοι που θα τα παράγουν», αναφέρει ο κ. Κωβαίος.
Πηγή: voria.gr