Ανεβαίνει στην κυβερνητική ατζέντα η επιτάχυνση των διαδικασιών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την κατασκευή του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης.
Όπως πηγάζει από πλευράς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο κατασκευής προαστιακού σιδηροδρόμου, σε συνδυασμό με το Μετρό (και τις μελλοντικές επεκτάσεις και προς Δυτικά ή βορειοδυτικά της πόλης), αναμένεται να αναβαθμίσει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Θεσσαλονίκης και συγκαταλέγεται στις υποδομές προτεραιότητας.
Η παρούσα φάση των εργασιών
Στην παρούσα φάση, είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα, η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου (στην οποία θα καθοριστούν οι βασικές – τελικές τεχνικές και οικονομικές παράμετροι). Μετά από αυτό το στάδιο, θα ακολουθήσει η διαδικασία της υποβολής προσφορών με στόχο να υπάρχει ανάδοχος – κατασκευαστής εντός του 2025, με ορίζοντα ολοκλήρωσης, αν δεν έχουμε απρόοπτα ή προσφυγές, έως τα τέλη του 2027, στο αισιόδοξο σενάριο.
Όπως έχουν σημειώσει στελέχη του υπουργείου, αλλά και φορέων της Θεσσαλονίκης, από την ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου θα υπάρχουν οφέλη στη βελτίωση της καθημερινής μετακίνησης των πολιτών, την εξυπηρέτηση χιλιάδων εργαζόμενων, επιχειρήσεων και εταιρειών Logistics που δραστηριοποιούνται στη δυτική πλευρά της πόλης, στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της περιβαλλοντικής ρύπανσης, αλλά και τον καθοριστικό ρόλο που θα διαδραματίσει στην ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.
Είναι πραγματικότητα ότι, βάσει μελετών (και συγκοινωνιακών) αλλά και σε σχέση με την ανάπτυξη άλλων υποδομών (γραφεία, ακίνητα, logistics κ.α.), σταδιακά καταγράφεται ανάπτυξη δυτικά της πόλης. Κατά συνέπεια, τόσο για τους πολίτες, όσο και τους εργαζόμενους ή τις επιχειρήσεις, η προώθηση της υποδομής θεωρείται κρίσιμη.
Σημειώνεται ότι το έργο δημοπρατείται από κοινού με τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο, αν και έχει τεθεί ζήτημα προτεραιοποίησης του τμήματος προς δυτικά, ύψους άνω των 53 εκατ. ευρώ. Για το έργο είχαν δείξει ενδιαφέρον όμιλοι όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Μυτιληναίος (ΜΕΤΚΑ), ΑΒΑΞ.
Συνολικά προβλέπονταν η λειτουργία 16 σταθμών που δημιουργούν ένα συνεκτικό δίκτυο σταθερής τροχιάς και προβλέπονται 3 γραμμές, ωστόσο μένει να φανεί αν προκύψουν τροποποιήσεις για καλύτερη λειτουργία.
Η προμελέτη (που ενδέχεται να τροποποιηθεί) προβλέπει ως Γραμμή 1: Ν.Σ. Σταθμός-Σίνδος και Γραμμή 2: Λιμάνι Θεσσαλονίκης-Διαβατά ενώ η Γραμμή 3 σχεδόν στο σύνολό της σε νέα χάραξη στο τμήμα Λαγκαδά-Επτανήσου.