Έρευνα της επενδυτικής τράπεζας UBS δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ σύντομα δεν θα είναι πιο ακριβά από τα συμβατικά.
Σήμερα οι πανάκριβες μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατασκευάζονται σχεδόν αποκλειστικά από εξωτερικούς προμηθευτές και αντιπροσωπεύουν το 1/4 έως τα 2/5 του κόστους ολόκληρου του οχήματος. Αυτό πολύ σύντομα θα αλλάξει, με τη μείωση του κόστους των μπαταριών στα 100 ευρώ ανά κιλοβατώρα, αλλά και με την είσοδο των ίδιων των αυτοκινητοβιομηχανιών στην κατασκευή τους.
Έτσι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2024 θα κοστίζουν το ίδιο με τα συμβατικά. Οι επιπρόσθετοι λόγοι που θα συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση είναι η αύξηση της παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που θα μειώσει τα κόστη εξέλιξης, η χρήση κοινών μερών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και τα ίδια τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Το τελευταίο μπορεί να φαίνεται οξύμωρο, ωστόσο οι πολύ αυστηρές προδιγραφές ρύπων έχουν οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στη χρήση πανάκριβων συστημάτων καταλυτικών μετατροπέων. Το κόστος αυτό φυσικά αυξάνει τις τιμές των συμβατικών μοντέλων με κινητήρες εσωτερικές καύσης, που έτσι «συναντούν» με ταχύτατους ρυθμούς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας.
Το επιπλέον κόστος κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που σήμερα μπορεί να θεωρηθεί αρκετά μεγάλο, θα μειωθεί στο τέλος του 2022 κοντά στα 1.800 ευρώ και θα εξαφανιστεί εντελώς έως το 2024, σύμφωνα με την έρευνα της επενδυτικής τράπεζας UBS. Όλα αυτά, όταν πριν από μια δεκαετία που ξεκίνησε η ηλεκτροκίνηση, αφορούσε μόνο πελάτες με υψηλό βιωτικό επίπεδο. Από τότε τα πράγματα έχουν αλλάξει και τα προβλήματα που υπήρχαν με τη μικρή αυτονομία των μπαταριών, έχουν ξεπεραστεί. Η χωρητικότητα των μπαταριών έχει αυξηθεί, ενώ έχουν αυξηθεί τα σημεία φόρτισης.
Αν και τα προηγούμενα χρόνια η μετάβαση από τα μοντέλα αυτοκινήτων που είχαν κινητήρες εσωτερικής καύσης, στην ηλεκτροκίνηση δεν ήταν συμφέρουσα για τους κατασκευαστές, πλέον οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν ότι ένα ηλεκτρικό μοντέλο είναι ιδιαίτερα κερδοφόρο, ενώ από την άλλη θα τους βοηθήσει να «χτίσουν» το προφίλ των χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, όπως το ID.4 της Volkswagen, γίνονται ολοένα και πιο προσιτά, σε αντίθεση με τα συμβατικά που αυξάνουν το κόστος τους ώστε να πετύχουν χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Η μείωση του κόστους των μπαταριών, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, θα εξαλείψει σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη κατασκευής υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία συνδυάζουν ηλεκτρικό με συμβατικό κινητήρα και μπαταρίες, οι οποίες φορτίζουν τόσο από ανάκτηση ενέργειας του αυτοκινήτου όσο και από το δίκτυο ρεύματος.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς στην ΕΕ και στην Κίνα, παρά το πλήγμα στην αγορά αυτοκινήτων που προκλήθηκε από την πανδημία. Στη γηραιά ήπειρο η αύξηση οφείλεται στα οικονομικά και φορολογικά κίνητρα που προσφέρει σχεδόν το σύνολο των χωρών της Ε.Ε. και φτάνουν σε ορισμένες περιπτώσεις έως και τα 20.000 ευρώ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η UBS μέσω της έρευνας δηλώνει ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φθάσει στο 17% έως το 2025, ενώ μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αντιστοιχούν στο 40% των παγκόσμιων πωλήσεων.
Παράλληλα, η UBS αναφέρει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να διατηρήσουν τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κινδυνεύουν να μείνουν πίσω από ανταγωνιστές όπως η Tesla και η Volkswagen που σήμερα είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως σε όγκο και η οποία επενδύει πάνω από 33 δισ. ευρώ για να επεκτείνει την παραγωγική της ικανότητα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.