Η πλατφόρμα του Υπουργείου Ανάπτυξης, e-katanalotis είναι ένα επιπλέον εργαλείο που έχουν στα χέρια τους οι καταναλωτές εν όψει της έναρξης του «καλαθιού του νοικοκυριού» που θα κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου στα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Ηδη στον συγκεκριμένο ιστότοπο μπορεί να γίνει σύγκριση τιμών, ωστόσο αυτό θα διευρυνθεί και θα υπάρχουν τιμές από όλα τα σούπερ μάρκετ για κάθε προϊόν και μπορεί κάποιος να κάνει σύγκριση τιμών ανά προϊόν για κάθε αλυσίδα ξεχωριστά. Παράλληλα θα υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας «ψηφιακού» καλαθιού ώστε να μπορεί να υπολογίσει ο κάθε καταναλωτής και το τι θα χρειαστεί να αγοράσει αλλά και το κόστος των προϊόντων.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Warply, Γιάννη Δοξαρά που φιλοξενήθηκε στο OPEN υπάρχει μια δέσμευση από τις αλυσίδες ότι θα εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο, «θα κάνουμε κλικ πάνω σε μια αλυσίδα και θα βλέπουμε το καλάθι του νοικοκυριού με τα προϊόντα που έχει εντάξει», ενώ πρόσθεσε ότι «ο καταναλωτής μπορεί να ψάξει την τιμή είτε γράφοντας το προϊόν ή με τη μάρκα».
Τα προϊόντα που θα βρίσκονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα πρέπει να ανανεώνονται μία φορά την εβδομάδα και το πρόστιμο για μη τήρηση του μέτρου είναι 5.000 ευρώ ημερησίως με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να προαναγγέλλει εντατικούς ελέγχους στις μεγάλες αλυσίδες από την πρώτη κιόλας μέρα. Καθοριστικός ο ρόλος των τιμών που έχει καταγράψει το υπουργείο Ανάπτυξης στις 3 Οκτωβρίου, πριν από τη συμφωνία με τις επιχειρήσεις, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας ή παραπλάνησης του καταναλωτή.
Υπενθυμίζεται ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εντάσσουν ένα τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία και να το διαθέτουν σε προσιτή τιμή. Ωστόσο κάθε αλυσίδα έχει τη δυνατότητα να προσθέσει προϊόντα που υπάγονται στις 51 κατηγορίες που έχουν οριστεί. «Θα έχουμε και τις επόμενες μέρες πολλές συναντήσεις με τους υπόλοιπους κλάδους και θα δούμε ποιοι θα ενταχθούν στο καλάθι, εφόσον και εκείνοι το επιθυμούν. Θα ήθελα να δω το καλάθι να λειτουργεί στην αγορά οριζόντια και να οδηγήσει σε πολύ μεγάλο ανταγωνισμό», είπε στην ΕΡΤ ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης.
Τα προϊόντα τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στα e-shops των αλυσίδων, θα φέρουν το ειδικό σήμα που παρουσιάστηκε τη Δευτέρα. Με αυτό το αναγνωριστικό θα μπορούν οι καταναλωτές να γνωρίζουν ποια προϊόντα περιλαμβάνονται στη λίστα των «51» και ποια όχι. Σημειώνεται πως είναι στην ευχέρεια των σούπερ μάρκετ αν θα εντάσσουν στις λίστες επώνυμα προϊόντα ή θα βρίσκονται εκεί ιδιωτικής ετικέτας. Αλλωστε η πλειοψηφία των αλυσίδων λανσάρουν προϊόντα με τη δική τους «φίρμα» που για μία σειρά από λόγους (πχ διαφήμιση) μπορούν και πωλούνται πολύ χαμηλότερα με αντίστοιχα «επώνυμα».
Τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού:
Ρύζι
Ψωμί για τόστ
Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
Φρυγανιές
Μακαρόνια Νο 6
Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος)
Γαλοπούλα ή/και πάριζα
Κατεψυγμένα ψάρια
Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
Γάλα φρέσκο πλήρες
Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά
Γάλα εβαπορέ
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
Τυρί φέτα
Τυρί γκούντα
Τυρί με χαμηλά λιπαρά
Χυμός τομάτας διατηρημένος
Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
Μαργαρίνες
Παρθένο ελαιόλαδο
Ηλιέλαιο
Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
Λευκή ζάχαρη
Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)
Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές)
Ελληνικός καφές
Στιγμιαίος καφές
Γαλλικός καφές
Τσάι ή χαμομήλι
Κακάο σε σκόνη
Χυμός πορτοκάλι
Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά
Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες