Κρίσιμο για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και τη Πολεμική Αεροπορία είναι το επιχειρησιακό περιβάλλον των εναέριων μέσων που σχετίζονται με τις επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης.
Πρόκειται για ένα ζήτημα με ποικίλες προεκτάσεις, δεδομένου πως η Έρευνα και η Διάσωση στη θάλασσα είναι θέμα ύψιστου εθνικού ενδιαφέροντος και μάλιστα με προεκτάσεις στην εξωτερική πολιτική και τα ελληνοτουρκικά. Μολονότι, η Πολεμική Αεροπορία και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας έγκαιρα διέγνωσαν την ανάγκη απόκτησης νέων ελικοπτέρων Έρευνας και Διάσωσης για την αντικατάσταση των παρωχημένων ελικοπτέρων ΑΒ205, εντούτοις το θέμα κωλυσιεργεί με αποτέλεσμα να καταγράφονται σοβαρές επιχειρησιακές αδυναμίες.
Από πλευράς Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, είχε προκριθεί η λύση απόκτησης νέων ελικοπτέρων και ειδικότερα του ιταλικού best seller ελικοπτέρου SAR τύπου AW139 στη βάση μιας συγκριτικής αξιολόγησης. Αξίζει να τονιστεί πως και το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας στράφηκε στη λύση των ιταλικών ελικοπτέρων SAR τύπου AW139.
Συνεπώς, τόσο η ΠΑ όσο και η Πολιτική Προστασία δυνητικά θα διαθέτουν στο εγγύς μέλλον έναν ομοιογενή πυρήνα ελικοπτέρων ικανών να αναλάβουν σωρεία αποστολών όπως έρευνας και διάσωσης στη ξηρά, αεροδιακομηδών και μεταφοράς προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος στα πλαίσια αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών.
Παρά το γεγονός πως άπαντες σε ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ επισημαίνουν την ανάγκη για νέα υπερσύγχρονα ελικόπτερα Έρευνας και Διάσωσης δεδομένων και των προβλημάτων που υφίστανται με την τεχνική υποστήριξη των Super Puma, από πλευράς πολιτικής ηγεσίας καταγράφονται σοβαρές καθυστερήσεις.
Ανώτατοι επιτελείς σημειώνουν πως ειδικά για τη θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου πελάγους, η ανάγκη για σύγχρονα ελικόπτερα SAR είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Και τούτο διότι η Τουρκία καραδοκεί προκειμένου να εκμεταλλευτεί αντίστοιχες καταστάσεις περιστατικών SAR και πρώτη να αναλάβει το έργο της Έρευνας και Διάσωσης στη θάλασσα εντός δικαιοδοσίας του FIR Αθηνών.
Σε επίπεδο ΓΕΑ έχουν περατωθεί όλες οι προβλεπόμενες ενέργειες προκειμένου η ΠΑ να αποκτήσει τα νέα ελικόπτερα ενώ το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων ελικοπτέρων έχει λάβει και την έγκριση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) στα τέλη του 2023. Συνεπώς, το πρόγραμμα θα έπρεπε εντός των πρώτων μηνών του 2024 να πάρει την έγκριση της Βουλής και ακολούθως του ΚΥΣΕΑ προκειμένου να λάβουν χώρα οι επίσημες διαπραγματεύσεις με τη κατασκευάστρια εταιρεία και ακολούθως να συναφθεί η σχετική σύμβασης εκτέλεσης έργου.
Ως εκ τούτων, απαιτούνται άμεσα αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της κυβέρνησης συνολικά. Αδιαμφισβήτητα όμως είναι χρέος της ηγεσίας του ΓΕΕΘΑ να πιέζει και να επαναφέρει διαρκώς το ζήτημα δεδομένων των σοβαρών επιχειρησιακών αναγκών που υφίστανται.
Πηγή: enoplos.gr