Το ποσό των
84,170 εκατ. ευρώ έδωσε με τη βελτιωμένη
της προσφορά η κ/ξ Grimaldi Euromed – Mινωϊκές
Γραμμές και Επενδυτική Κατασκευαστική
Εμπορική και Βιομηχανική ΑΕ, για το 67%
του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας
Α.Ε., για μία εταιρεία που πάει καλά αλλά
το 2021 είχε τζίρο μόλις 5,6 εκατ. ευρώ και
κέρδη 632.000 €.
Και όλα καλά
μέχρι εδώ, γιατί το ποσό είναι πράγματι
πολύ μεγάλο για την ΟΛΗΓ ΑΕ- το 67% των
μετοχών επαναλαμβάνουμε- όμως υπάρχουν
και δύο σημεία που πρέπει να επισημανθούν,
κρίσιμα για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου
λιμανιού και την προστασία του
ανταγωνισμού.
Στην περίπτωση
του ΟΛΗΓ, αντίθετα με ό,τι είχε γίνει
για τα λιμάνια του Πειραιά και της
Θεσσαλονίκης, δεν φαίνεται να υπήρξαν
απαιτήσεις, από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ, για την
υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων.
Στην περίπτωση της ΟΛΘ ΑΕ ήταν γνωστό
πως όποιος έπαιρνε το πλειοψηφικό
ποσοστό, θα πραγματοποιούσε επενδύσεις
180 εκατ. ευρώ σε συγκεκριμένες υποδομές
και εντός ορισμένης χρονικής περιόδου.
Ανάλογη
απαίτηση δεν υπήρξε στην περίπτωση
πώλησης του 67% της ΟΛΗΓ Α.Ε., αλλά εξ’
όσων γνωρίζουμε ούτε στις διαδικασίες
ιδιωτικοποίησης των λιμενικών α.ε. για
Αλεξανδρούπολη και Καβάλα.
Ενδέχεται
ορισμένοι να επιχειρηματολογήσουν, ότι
οι παραχωρησιούχοι έχουν συμφέρον να
επενδύσουν γιατί έτσι θα αυξηθούν οι
εργασίες, τα έσοδα και τα οφέλη των
επενδυτών. Από την άλλη πλευρά, κάποιος
θα πει, ότι η πώληση μετοχών εταιρειών
του δημοσίου δεν σκοπεί μόνο στην άντληση
κεφαλαίων, αλλά έχει και πρέπει να έχει
αναπτυξιακή διάσταση και αυτή πρέπει
κάπως να διασφαλίζεται.
Τώρα λοιπόν,
στην περίπτωση του ΟΛΗΓ, θα πρέπει να
περιμένουμε από τον ιδιώτη βασικό
μέτοχο, να κάνει τα έργα που μένουν να
υλοποιηθούν στο Νέο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας
και αφορούν υποδομές της Γ’ Φάσης , όπως
κρηπιδότοιχους, διαμόρφωση του cargo
terminal, ολοκλήρωση των έργων στο επιβατικό
σταθμό κ.αλ.. Επίσης, μένει να δούμε αν
θα προχωρήσει στην κατασκευή μαρίνας
για μέγα yachts, που σε συνδυασμό με τη
μαρίνα στα Σύβοτα και την κοντινή
Κέρκυρα, θα εξασφαλίσουν πρόσθετα έσοδα
από μία καθαρή δραστηριότητα που θα
ανεβάσει ακόμη περισσότερο την περιοχή.
ΟΚ, οι μετοχές λοιπόν θα μεταβιβαστούν
για το μεγάλο ποσό των 84,170 εκατ. ευρώ,
αλλά με τα έργα τι θα γίνει;
Με τη Grimaldi
που ελέγχει άλλωστε τη Minoan Lines, έναν
κορυφαίο όμιλο στον κλάδο των θαλάσσιων
μεταφορών, αναμένεται η αύξηση στη
διακίνηση φορτίων, έργο που θα ανεβάσει
τα έσοδα του λιμανιού. Ωστόσο υπήρξαν
αρκετοί που έθεσαν ζητήματα ανταγωνισμού,
αφού ο διαχειριστής του λιμένα είναι
ταυτόχρονα και εταιρεία που εκτελεί
δρομολόγια εξωτερικού. Να σημειωθεί
ότι δρομολόγια στις γραμμές της
Αδριατικής, από την Ηγουμενίτσα, εκτελούν
επίσης ferries της ΑΝΕΚ και η Superfast Ferries ,
ενώ υπάρχουν οι ακτοπλοϊκές που κάνουν
δρομολόγια εσωτερικού, για Κέρκυρα
(σ.σ. Kerkyra Lines, Kerkyra Seaways).
Παραχωρείται
λοιπόν για 40 χρόνια το Λιμάνι της
Ηγουμενίτσας για ένα πολύ σημαντικό
τίμημα, αλλά μένει να δούμε πως αναπτυξιακά
θα αξιοποιηθεί από τον νέο μεγαλομέτοχο
της ΟΛΗΓ Α.Ε.
Πηγή: grtimes.gr