Tη ριζική αναμόρφωση της επαγγελματικής κατάρτισης και των επιδομάτων ανεργίας του ΟΑΕΔ δρομολογεί το υπουργείο Εργασίας, την ίδια ώρα που οι κοινωνικοί εταίροι συντάσσουν τις εκθέσεις τους για τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού. Από την πλευρά της η Κομισιόν διαμηνύει στην Ελλάδα ότι τυχόν μεγάλες αυξήσεις θα πυροδοτήσουν τον πληθωρισμό και συνιστά προσεκτική μισθολογική αναπροσαρμογή.
Ειδικότερα, οι ριζικές αλλαγές, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του ΟΑΕΔ, προβλέπουν υψηλότερο επίδομα ανεργίας συνδεδεμένο με τον μισθό που ελάμβανε ο άνεργος, μπόνους για την εξεύρεση εργασίας και αύξηση των δικαιούχων του επιδόματος μακροχρόνιας ανεργίας. Στόχος του νομοσχεδίου που θα προωθήσει το υπουργείο Εργασίας την άνοιξη είναι τα επιδόματα ανεργίας να έχουν καλύτερη στόχευση και καλύτερα αποτελέσματα για τους ίδιους τους ανέργους προκειμένου να αμβλυνθεί το φαινόμενο της «ισόβιας ανεργίας». Σε πρώτη φάση το νέο καθεστώς επιδότησης ανεργίας θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε μικρή μερίδα ανέργων με «δυναμικά» χαρακτηριστικά και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οι αλλαγές που βασίζονται και στις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπουν την κλιμακωτή χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, το οποίο θα συνδέεται με τις προηγούμενες αμοιβές του ανέργου και όχι με τον κατώτατο μισθό, όπως συμβαίνει σήμερα. Συγκεκριμένα, εξετάζεται τους πρώτους έξι μήνες το επίδομα να ανέρχεται στο 55% του μέσου μηνιαίου μισθού του ανέργου στα προηγούμενα 3 έτη με ανώτατο όριο επιδόματος τα 1.200 ευρώ, όπως έχει προτείνει η Επιτροπή Πισσαρίδη. Εν συνεχεία το επίδομα θα μειώνεται σταδιακά χωρίς όμως ποτέ να πέσει κάτω από το επίπεδο του σημερινού επιδόματος ανεργίας που ανέρχεται σε 400 ευρώ. Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης τη χορήγηση μπόνους στον άνεργο που βρίσκει δουλειά ενόσω λαμβάνει επίδομα από τον ΟΑΕΔ. Ο Οργανισμός, που γλιτώνει την επιβάρυνση, επιβραβεύει τον άνεργο που επανεντάσσεται στην αγορά εργασίας με χρηματικό ποσό. Παράλληλα εξετάζεται οι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανεργίας να παρακολουθούν υποχρεωτικά προγράμματα κατάρτισης και να λαμβάνουν επίδομα κατάρτισης αντί για επίδομα ανεργίας.
Κατώτατος μισθός
Εκτός όμως από τις δράσεις στο μέτωπο της ανεργίας , σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία για τον καθορισμό του νέου κατώτατου μισθού. Τα ινστιτούτα των εργοδοτικών οργανώσεων και της ΓΣΕΕ, η Τράπεζα της Ελλάδος και άλλοι επιστημονικοί φορείς συντάσσουν τις εκθέσεις τους για τον νέο κατώτατο μισθό που θα ισχύσει από την 1η Μαΐου 2022. Οι εκθέσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως την 28η Φεβρουαρίου 2022, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει, βάσει του προγραμματισμού, προφορική διαβούλευση των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων έως τις 15 Μαρτίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργοδοτικοί φορείς στις εκθέσεις τους θα εισηγηθούν ένα μείγμα προτάσεων που θα περιλαμβάνει αύξηση του κατώτατου μισθού αλλά και μείωση των ασφαλιστικών εισφορών προκειμένου να απελευθερωθεί διαθέσιμο εισόδημα και να καλυφθούν η ακρίβεια και ο πληθωρισμός που έχουν μειώσει δραματικά την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.
Ειδικότερα στην έκθεσή του ο ΣΕΒ θα προτείνει νέα αύξηση σε λογικά πλαίσια, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό, την παραγωγικότητα και άλλους οικονομικούς δείκτες. Παράλληλα θα ζητήσει μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ώστε η συνολική μείωση να ανέλθει στις 5 ποσοστιαίες μονάδες, με στόχο την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των αμειβόμενων με τον κατώτατο μισθό. Οπως επισημαίνουν πηγές του ΣΕΒ, δεν θα πρέπει να δημιουργηθεί σπιράλ όπου η αύξηση των μισθών θα τροφοδοτεί την άνοδο του πληθωρισμού.
Λογική αύξηση θα προτείνει και η ΓΣΕΒΕΕ σε συνδυασμό με μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Η ΕΣΕΕ αναμένεται να προτείνει γενναιόδωρη αύξηση στον κατώτατο μισθό, με το σκεπτικό ότι το επιπλέον διαθέσιμο εισόδημα θα κατευθυνθεί στην κατανάλωση.
«Εχει πιεστεί η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών εξαιτίας της ακρίβειας και του πληθωρισμού. Η αύξηση του μισθού θα επιστρέψει σε μας, στο λιανεμπόριο. Η επιβάρυνση του μισθολογικού κόστους στον κλάδο μας δεν είναι μεγάλη αν σκεφτεί κανείς ότι τα εμπορικά καταστήματα απασχολούν προσωπικό έως τέσσερα άτομα. Η μεγαλύτερη επιβάρυνση προέρχεται από το ενεργειακό κόστος και τα ενοίκια», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.
Η τελική εισήγηση του υπουργού Εργασίας προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα γίνει εντός του τελευταίου 15ημέρου του Απριλίου 2022. Στο μεταξύ η απόφαση του ΣτΕ με την οποία διασώζονται τα επιδόματα λόγω προϋπηρεσίας για τους αμειβόμενους με τον κατώτατο μισθό έχει προκαλέσει αναστάτωση στον επιχειρηματικό κόσμο. Σύμφωνα με πηγές του ΣΕΒ, πολλοί επιχειρηματίες ρωτούσαν πότε θα ξεκαθαρίσει η κατάσταση για να «κάνουν τους λογαριασμούς» τους, ενώ άλλοι ανησυχούσαν μήπως τους επιβληθεί πρόστιμο από την Επιθεώρηση Εργασίας επειδή δεν καταβάλλουν τα επιδόματα (τις λεγόμενες τριετίες) στους νέους εργαζόμενους. Για να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο, υπενθυμίζουμε ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου του 2012 (δεύτερο μνημόνιο) πάγωσαν οι τριετίες, με αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξή τους τον Φεβρουάριο του εν λόγω έτους. Αυτό σημαίνει ότι αν ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό (που τότε είχε μειωθεί στα 586 ευρώ) είχε προλάβει να κατοχυρώσει την πρώτη τριετία, εξακολουθούσε να παίρνει την ανάλογη προσαύξηση. Ωστόσο, δεν μπορούσε να διεκδικήσει προσαύξηση για τη δεύτερη και την τρίτη τριετία.
Αντίθετα, οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου έχασαν το δικαίωμα της προσαύξησης του μισθού τους λόγω προϋπηρεσίας, με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να αρκούνται στον κατώτατο μισθό ο οποίος, σύμφωνα με τους δανειστές, έπρεπε να καταβάλλεται ως «μοναδιαία αξία», χωρίς να προσμετρώνται σε αυτόν τα χρόνια προϋπηρεσίας. Επομένως οι μισθωτοί που αμείβονται με τα κατώτατα όρια θα συνεχίσουν να λαμβάνουν το επίδομα προϋπηρεσίας που ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού και μπορεί να καταβληθεί έως τρεις τριετίες κατ’ ανώτατο όριο. Ετσι, με τα τρέχοντα δεδομένα, ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό αν είχε συμπληρώσει το 2012 0 έως 3 χρόνια προϋπηρεσία θα λάβει μισθό 663 ευρώ.
Για τον μισθωτό με προϋπηρεσία από 3 έως 6 χρόνια ο μισθός διαμορφώνεται σε 729,3 ευρώ, για τον μισθωτό με προϋπηρεσία από 6 έως 9 χρόνια διαμορφώνεται σε 795,6 ευρώ ενώ για τον μισθωτό με προϋπηρεσία άνω των 9 ετών διαμορφώνεται στα 861,9 ευρώ.
Πηγή: newmoney.gr