Στο εβδομαδιαίο newsletter του, ο Μπιλ Γκέιτς επέλεξε να περιγράψει το πώς θα μοιάζει η ζωή μας ύστερα από λίγα χρόνια, βάσει της ταχύτατης εξέλιξης της ΑΙ. «Εξακολουθώ να αγαπώ το λογισμικό όσο όταν ο Πολ Αλεν και εγώ ξεκινήσαμε τη Microsoft», λέει αλλά σπεύδει να το χαρακτηρίσει… χαζό.
«Για να εκτελέσετε οποιαδήποτε εργασία σε έναν υπολογιστή, πρέπει να πείτε στη συσκευή σας ποια εφαρμογή θα χρησιμοποιήσει. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Microsoft Word και τα Έγγραφα Google για να συντάξετε μια επιχειρηματική πρόταση, αλλά δεν μπορούν να σας βοηθήσουν να στείλετε ένα email, να μοιραστείτε μια selfie, να αναλύσετε δεδομένα, να προγραμματίσετε ένα πάρτι ή να αγοράσετε εισιτήρια κινηματογράφου. Και ακόμη και οι καλύτεροι ιστότοποι έχουν ελλιπή κατανόηση της δουλειάς, της προσωπικής ζωής, των ενδιαφερόντων και των σχέσεών σας και περιορισμένη δυνατότητα χρήσης αυτών των πληροφοριών για να κάνουν πράγματα για εσάς».
Ο Γκέιτς σημειώνει ότι σήμερα αυτή η διαδικασία είναι εφικτή μόνο από έναν άλλο άνθρωπο – ένα φίλο ή έναν βοηθό. «Μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αυτό θα αλλάξει εντελώς. Δεν θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε διαφορετικές εφαρμογές για διαφορετικές εργασίες. Απλώς θα πείτε στη συσκευή σας, σε απλή γλώσσα, τι θέλετε να κάνετε. Και ανάλογα με το πόσες πληροφορίες θα επιλέξετε να μοιραστείτε μαζί του, το λογισμικό θα μπορεί να ανταποκριθεί προσωπικά, επειδή θα κατανοήσει πλούσια τη ζωή σας».
Στο εγγύς μέλλον, οποιοσδήποτε είναι online θα μπορεί να έχει έναν προσωπικό βοηθό με τεχνητή νοημοσύνη που ξεπερνά κατά πολύ τη σημερινή τεχνολογία. «Αυτός ο τύπος λογισμικού –κάτι που ανταποκρίνεται στη φυσική γλώσσα και μπορεί να ολοκληρώσει πολλές διαφορετικές εργασίες με βάση τις γνώσεις του για τον χρήστη– ονομάζεται εκπρόσωπος (agent)».
Ο Γκέιτς σημειώνει ότι είχε στο μυαλό του αυτή την ιδέα για σχεδόν 30 χρόνια. Εγραψε μάλιστα για τους «εκπροσώπους» στο βιβλίο του The Road Ahead το 1995. «Οι εκπρόσωποι δεν πρόκειται μόνο να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο όλοι αλληλεπιδρούν με τους υπολογιστές. Θα ανατρέψουν επίσης τη βιομηχανία λογισμικού, φέρνοντας τη μεγαλύτερη επανάσταση στους υπολογιστές από τότε που περάσαμε από την πληκτρολόγηση εντολών στο πάτημα εικονιδίων».
«Έρχεται η μεγαλύτερη επανάσταση»: O Μπιλ Γκέιτς περιγράφει την επόμενη ημέρα της ΑΙ-1
Γιατί οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν agents, αναρωτιέται ο Μπιλ Γκέιτς. «Η απάντηση είναι ότι θα είναι δραματικά καλύτεροι» από οτιδήποτε έχουμε δει στο παρελθόν.
«Θα μπορείτε να κάνετε συζητήσεις μαζί τους. Θα είναι πολύ πιο εξατομικευμένοι και δεν θα περιορίζονται σε σχετικά απλές εργασίες όπως η σύνταξη μιας επιστολής. Το Clippy (σ.σ.: ένας ψηφιακός βοηθός του Microsoft Office) έχει τόσα κοινά με τους agents όσο ένα περιστροφικό τηλέφωνο με μια φορητή συσκευή. Ενας agent θα μπορεί να σας βοηθήσει με όλες τις δραστηριότητές σας, εάν το θέλετε. Με την άδεια να παρακολουθεί τις διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις και τις τοποθεσίες σας στον πραγματικό κόσμο, θα αναπτύξει μια ισχυρή κατανόηση των ανθρώπων, των τοποθεσιών και των δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετέχετε. Θα λάβει υπόψη τις προσωπικές και εργασιακές σας σχέσεις, τα χόμπι, τις προτιμήσεις και το πρόγραμμά σας. Θα επιλέξετε πώς και πότε θα παρέμβει για να βοηθήσει σε κάτι ή θα σας ζητήσει να πάρετε μια απόφαση».
Ακολούθως, ο Μπιλ Γκέιτς σπεύδει να συγκρίνει τους agents με τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που είναι διαθέσιμα σήμερα.
«Τα περισσότερα από αυτά είναι bots. Περιορίζονται σε μία εφαρμογή και γενικά παρεμβαίνουν μόνο όταν γράφετε μια συγκεκριμένη λέξη ή ζητάτε βοήθεια. Επειδή δεν θυμούνται πώς τα χρησιμοποιείτε κάθε φορά, δεν βελτιώνονται ούτε μαθαίνουν καμία από τις προτιμήσεις σας. Ο Clippy ήταν bot, όχι agent. Οι agents είναι πιο έξυπνοι. Είναι προνοητικοί, ικανοί να κάνουν προτάσεις πριν τις ζητήσετε. Εκτελούν εργασίες σε όλες τις εφαρμογές. Βελτιώνονται με την πάροδο του χρόνου επειδή θυμούνται τις δραστηριότητές σας και αναγνωρίζουν την πρόθεση και τα πρότυπα στη συμπεριφορά σας. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, προσφέρονται να παρέχουν αυτό που πιστεύουν ότι χρειάζεστε, αν και πάντα θα παίρνετε τις τελικές αποφάσεις».
Και δίνει παραδείγματα: « Φανταστείτε ότι θέλετε να προγραμματίσετε ένα ταξίδι. Ένα ταξιδιωτικό bot θα προσδιορίσει τα ξενοδοχεία που ταιριάζουν στον προϋπολογισμό σας. Ένας agent θα γνωρίζει ποια εποχή του χρόνου θα ταξιδέψετε και, με βάση τις γνώσεις του σχετικά με το αν δοκιμάζετε πάντα έναν νέο προορισμό ή αν θέλετε να επιστρέφετε επανειλημμένα στο ίδιο μέρος, θα μπορεί να προτείνει τοποθεσίες. Όταν του ζητηθεί, θα σας προτείνει πράγματα που πρέπει να κάνετε με βάση τα ενδιαφέροντά σας και την τάση σας για περιπέτεια και θα κάνει κρατήσεις στα είδη εστιατορίων που θα απολαύσετε. Αν θέλετε αυτό το είδος βαθιά εξατομικευμένου προγραμματισμού σήμερα, πρέπει να πληρώσετε έναν ταξιδιωτικό πράκτορα και να αφιερώσετε χρόνο λέγοντάς του τι θέλετε. Ο πιο συναρπαστικός αντίκτυπος των AI agents είναι ο τρόπος με τον οποίο θα εκδημοκρατίσουν τις υπηρεσίες που σήμερα είναι πολύ ακριβές για τους περισσότερους ανθρώπους».
Συμπληρώνει δε ότι οι agents θα έχουν ιδιαίτερα μεγάλη επιρροή σε τέσσερις τομείς: υγειονομική περίθαλψη, εκπαίδευση, παραγωγικότητα και ψυχαγωγία-κατανάλωση.
Πηγή: kathimerini.gr