Νέο χαράτσι ύψους 1.000 ακόμα και σε αυτοκίνητα 8ετίας, τα οποία εισάγονται ως μεταχειρισμένα από το εξωτερικό, ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Ειιro 5b φέρνει τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος, η οποία κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με αυτήν, επεκτείνεται η υποχρέωση καταβολής του έκτακτου περιβαλλοντικού τέλους, ύψους 1.000 ευρώ, η οποία ήδη προβλέπεται για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα Εuro 5a και στα Εuro 5b με την υποχρέωση μάλιστα να ισχύει όχι μόνο για τα επιβατικά ΙΧ, αλλά και για τα φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους.
Πρόκειται βασικά για οχήματα από 8 – 11 ετών, τα οποία είχαν πρώτη άδεια κυκλοφορίας στο διάστημα μεταξύ των ετών 2011 έως 2014.
Μεταβατική διάταξη προβλέπει ότι απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους μόνο τα οχήματα των προαναφερόμενων περιπτώσεων, για τα οποία έχουν υποβληθεί, κατά δημοσίευση της εν λόγω ρύθμισης, δήλωση άφιξης οχήματος (Δ.Α.Ο.) ή δηλωτικά εισαγωγής.
Να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη νομοθεσία προέβλεπε ήδη την επιβολή επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτου περιβαλλοντικού τέλους ύψους:
3.000 ευρώ για τα οχήματα Ειιro 4 (ΙΧ και φορτηγά) και
1.000 ευρώ, για τα οχήματα Euro 5a (ΙΧ και φορτηγά).
Στο εξής με το περιβαλλοντικό τέλος των 1.000 ευρώ θα επιβαρύνονται και τα οχήματα Ειιro 5b. Υπενθυμίζεται επίσης ότι απαγορεύεται η ταξινόμηση οχημάτων που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Ειιro 1, 2 και 3.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος είχε ήδη θέσει σε ισχύ τις προηγούμενες απαγορεύσεις και την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους, το οποιο τώρα επεκτείνει ως αντικίνητρο για την επιλογή παλαιών, ρυπογόνων συμβατικών οχημάτων και αντιστοίχως, ως κίνητρο για τη στροφή του καταναλωτικού κοινού στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με δεδομένο ότι ο τομέας των μεταφορών στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των εθνικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, με τις περισσότερες από αυτές να αποδίδονται στις οδικές μεταφορές.
Στόχος – όπως επισημαίνεται – είναι «να διατηρηθεί το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, ειδικά ως προς τις εκπομπές αερίων, λειτουργώντας προληπτικά κατά της επιδείνωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της συνακόλουθης επιδείνωσης των αναπνευστικών νόσων, ιδίως εν μέσω της πανδημίας του κορονοιού».
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η ρύθμιση αυτή θα συμβάλει στην προστασία της ανθρώπινης υγείας και την επίτευξη του ευρωπαϊκού και εθνικού στόχου για μείωση των αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 κατά 42% σε σχέση με το 1990 και κατά 56% σε σχέση με το 2005.
Παράλληλα εκτιμάται ότι με τον τρόπο αυτό, θα ενθαρρυνθεί η μετάβαση στην πράσινη κινητικότητα στον τομέα των μεταφορών, με την επιλογή φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων, κυρίως δε ηλεκτροκίνητων.
Σήμερα η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους και ρυπογόνους στόλους αυτοκινήτων της Ευρώπης, με τη μέση ηλικία του στόλου των οχημάτων να είναι περίπου 16 ετών, των δε ταξί 12. Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.), ο ελληνικός στόλος στην Ελλάδα κυριαρχείται από βενζινοκίνητα επιβατικά, κατά ποσοστό 91%, το οποίο συνιστά από τα υψηλότερα ποσοστά στην ΕυρωπαΙκή ’Ενωση, με χαμηλό μερίδιο πετρελαιοκινήτων, παρά την αύξησή τους μετά το 2011.
Πηγή: ethnos.gr
Ακολουθήστε τη σελίδα του metrosport.gr και στο google news.