Μόλις δύο εβδομάδες έμειναν για να μπουν τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος στην καθημερινότητά μας. Μετά από απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι καταναλωτές θα πρέπει να επιλέξουν ένα από τα τέσσερα διαφορετικού χρώματος τιμολόγια που προσφέρονται από τους παρόχους ρεύματος: το μπλε, το πράσινο, το πορτοκαλί και το κίτρινο.
Το ΥΠΕΝ προκρίνει τα πράσινα ρυθμιζόμενα τιμολόγια ρεύματος ως τη βέλτιστη λύση για όσους καταναλωτές θέλουν να προβλέπουν τι θα πληρώνουν μηνιαίως.
Κάθε 1η του μήνα οι πάροχοι θα πρέπει να ανακοινώνουν την τιμή της κιλοβατώρας προκειμένου οι καταναλωτές να κάνουν την επιλογή τους. Όμως, τα πράσινα δεν είναι τα μόνα τιμολόγια όπου η σύγκριση μπορεί να είναι εύκολη και άμεση.
Υπάρχουν και τα μπλε (σταθερά) για τα οποία οι καταναλωτές θα μπορούν να κάνουν το ίδιο.
Στα μπλε τιμολόγια «κλειδώνει» μια συγκεκριμένη τιμή για μια χρονική περίοδο (συνήθως ένα έτος) και προσφέρει τη σιγουριά ότι θα ισχύσει για όλη τη χρονική περίοδο ότι κι αν συμβεί.
Οι τιμές των παρόχων στα μπλε τιμολόγια
Η ΔΕΗ προσφέρει το μπλε συμβόλαιο στα 17,9 λεπτά/KWh. Η νυκτερινή χρέωση στο μπλε είναι 16,6 λεπτά. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 12 μήνες ενώ ισχύει έκπτωση 2% με την ενεργοποίηση πάγιας τραπεζικής εντολής. Το πάγιο είναι 5 ευρώ.
Η Ήρων προσφέρει το δικό της μπλε τιμολόγιο στα 22 λεπτά με πάγιο 10 ευρώ.
Η Protergia πωλεί στα 35 λεπτά το μπλε τιμολόγιο με πάγιο 10 ευρώ για περίοδο 12 μηνών.
Η ΖΕΝΙΘ έχει τιμή στα 18 λεπτά για το μπλε με πάγιο 5 ευρώ.
Η ΕΛΙΝ προσφέρει το μπλε στα 22,5 λεπτά με πάγιο 2,5 ευρώ
Νέα τιμολόγια ρεύματος: Τι είναι το κάθε χρώμα
Σταθερά (μπλε) είναι τα τιμολόγια ορισμένου χρόνου, με σταθερή τιμή χρέωσης για όλη την περίοδο της σύμβασης.
Κυμαινόμενα (κίτρινα), είναι τα τιμολόγια, τα οποία είναι συνδεδεμένα με την τιμή της χονδρεμπορικής στο Χρηματιστήριο ενέργειας. Αυτά, διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: i. με καθορισμό τιμής εκ των προτέρων της περιόδου κατανάλωσης και ii. με καθορισμό τιμής εκ των υστέρων.
Δυναμικά (πορτοκαλί), τα οποία αφορούν στη δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης, με διαφορετικές τιμές -ακόμα και μέσα στη διάρκεια της ημέρας- με βάση τις τιμές της αγοράς. Προϋπόθεση για την επιλογή αυτών των τιμολογίων συνιστά η λειτουργία έξυπνου τηλεμετρούμενου μετρητή στην παροχή των καταναλωτών.
Το ειδικό τιμολόγιο με πράσινη σήμανση έχει κοινά χαρακτηριστικά για όλους τους παρόχους. Βασικά του πλεονεκτήματα είναι πως η τελική τιμή θα είναι γνωστή την 1η ημέρα κάθε μήνα κατανάλωσης, καθώς και ότι θα διευκολύνει τους καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές μεταξύ των παρόχων, δίνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα στον καταναλωτή να κάνει την πιο συμφέρουσα επιλογή.
Παράλληλα με το ειδικό, πράσινο, τιμολόγιο, το 2024 θα συνεχιστούν οι στοχευμένες επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των Κοινωνικά Ευάλωτων καταναλωτών, δηλαδή των δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ), με σκοπό οι συμπολίτες μας, που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη, να απολαμβάνουν προσιτές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, σε επίπεδα προ ενεργειακής κρίσης.
Σημειώνεται ότι από 1/1/2024 επανέρχεται η ρήτρα αναπροσαρμογής.
Ερωτήσεις - απαντήσεις για τα νέα τιμολόγια ρεύματος
-Στο πράσινο τιμολόγιο η τιμή μέσα στο μήνα θα αλλάζει;
Όχι, ο καταναλωτής θα βλέπει μία τιμή κάθε 1η του μήνα, η οποία θα είναι «κλειδωμένη» για όλη τη διάρκεια του μήνα.
-Μπορεί ο καταναλωτής να επιλέξει κάποιο άλλο τιμολόγιο από αυτό που έχει;
Ναι, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα οποτεδήποτε το επιθυμεί να επιλέξει οποιοδήποτε προσφερόμενο τιμολόγιο, υπογράφοντας νέα σύμβαση με τον πάροχο της επιλογής του. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα σταθερά τιμολόγια, που από τη φύση τους έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις. Η αλλαγή παρόχου ή τιμολογίου προμήθειας, δηλαδή, γίνεται οποτεδήποτε και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του παρόχου λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη, εκτός των περιπτώσεων διακοπής σύμβασης τιμολογίου σταθερής τιμής.
-Θα πρέπει να αλλάζω κάθε μήνα πάροχο για να βρω τον φθηνότερο;
Έχετε το δικαίωμα να το κάνετε. Στο πράσινο τιμολόγιο, παρακολουθείτε ποιος πάροχος είναι ο φθηνότερος κάθε μήνα και αν δεν είστε ευχαριστημένος κάποιον μήνα ή μετά από κάποιους μήνες με τις τιμές που δίνουν οι πάροχοι, μπορείτε πάντα να αλλάξετε. Είναι λογικό ο καταναλωτής να μην μπαίνει στη διαδικασία, διότι είναι ταλαιπωρία, να αλλάξει πάροχο για μία διαφορά της τάξεως του 1-2 ευρώ το μήνα. Είναι, επίσης, λογικό ότι αν βλέπει πως κάποιος είναι συστηματικά ακριβός, τον αφήνει και πάει σε κάποιον που είναι συστηματικά πιο φθηνός.
-Γιατί εγώ που έχω σταθερό μπλε τιμολόγιο σε συγκεκριμένο πάροχο, δεν μπορώ να κάνω σύγκριση τιμών με τους υπόλοιπους παρόχους;
Σε αντίθεση με το ένα ειδικό (πράσινο) τιμολόγιο ανά πάροχο, στις υπόλοιπες κατηγορίες τιμολογίων, οι πάροχοι μπορούν να παρέχουν περισσότερα του ενός τιμολόγια σε κάθε κατηγορία, συνδεδεμένα, πολλές φορές, είτε με υπηρεσίες είτε και με άλλα προϊόντα είτε με συνδυασμό αυτών. Επιπλέον, το ύψος του παγίου μπορεί να διαφέρει, σημαντικά, ανά πάροχο, γεγονός που μειώνει το βαθμό συγκρισιμότητας των προσφερόμενων τιμών ενέργειας. Για τους λόγους αυτούς, η καθιέρωση του πράσινου τιμολογίου, καθιστά πιο άμεση, εύκολη και διαφανή τη σύγκριση των τιμολογίων των διαφορετικών παρόχων.
-Θα είναι διαθέσιμο κάποιο εργαλείο επαλήθευσης και σύγκρισης τιμών;
Στους λογαριασμούς ρεύματος (ηλεκτρονικούς και έντυπους) και στα άλλα μηνύματα και e-mails που θα αποστέλλουν οι πάροχοι στους καταναλωτές, θα υπάρχει πλέον και ο κωδικός QR (θα σκανάρεται και θα διαβάζεται μέσω έξυπνου κινητού) και link, τα οποία θα παραπέμπουν στον ιστότοπο δημοσίευσης του εργαλείου σύγκρισης τιμών της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Εκεί, οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται, κάθε μήνα για την τιμή του ειδικού, κοινού τιμολογίου του παρόχου τους και να τη συγκρίνουν με το σύνολο των προσφερόμενων τιμολογίων.
πηγή:ieidiseis