Σε μονομαχία μεταξύ αφενός του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι και αφετέρου της κοινοπραξίας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Aviareps, συμφερόντων του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου, εξελίχθηκε ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου. Τα δύο αυτά σχήματα είναι τα μόνα από τα 8 συνολικά που είχαν προκριθεί στην τελική φάση. Εφόσον οι δύο οικονομικές προσφορές απέχουν λιγότερο από 20% μεταξύ τους, το ΤΑΙΠΕΔ, που διενεργεί το σχετικό διαγωνισμό, θα τους καλέσει να υποβάλουν βελτιωμένες προσφορές.
Εάν οι προσφορές, που θα αποσφραγιστούν τη Τετάρτη 26 Απριλίου, έχουν μεγαλύτερη διαφορά τότε θα κληθεί μόνο αυτός με την υψηλότερη. Το Ταμείο θα έχει στη διάθεση του για να αξιολογήσει τα προτεινόμενα ποσά, τις αποτιμήσεις δύο ανεξάρτητων συμβουλευτικών οίκων.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει άμεσα τις διαδικασίες και εφόσον ελεγχθούν τα νομιμοποιητικά κι άλλα έγγραφα να προχωρήσει στα επόμενα βήματα άμεσα και ενδεχομένως να προχωρήσει και στην ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή κατά πάσα πιθανότητα πριν τις εκλογές.
Η ολοκλήρωση ωστόσο της συναλλαγής θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο αφού απαιτείται η υποβολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την Βουλή.
Το ενδιαφέρον της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Aviareps συνδέεται με την στρατηγική της τοποθέτηση στην Κρήτη όπου συμμετέχει στην κοινοπραξία που κατασκευάζει και θα διαχειριστεί την παραχώρηση του νέου αεροδρόμιου στο Καστέλι του Ηρακλείου. Από την πλευρά του ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, βασικός μέτοχος των Μινωικών Γραμμών και επομένως βασικός χρήστης του λιμανιού επιδιώκει, όπως και στην Ηγουμενίτσα, να ελέγξει τις υποδομές επιχειρώντας μεταξύ άλλων και να αποτρέψει ανταγωνιστικά συμφέροντα από το να υπονομεύσουν την λειτουργία του, αυξάνοντας για παράδειγμα τα λιμενικά τέλη.
Υπενθυμίζεται ότι ο Γκριμάλντι εξασφάλισε τον έλεγχο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με τίμημα 84,17 εκατομμύριων διαμορφώνοντας έτσι την αξία του 100% της επιχείρησης στα 125 εκατομμύρια.
Ωστόσο ο Ιταλός επιχειρηματίας μιλώντας προ μηνός στην Καθημερινή ξεκαθάρισε πως «το λιμάνι του Ηρακλείου είναι μία διαφορετική περίπτωση διότι εξυπηρετεί μία αγορά μόλις 600.000 περίπου κατοίκων, και βέβαια θερινών ταξιδιωτών, που είναι πολύ μικρότερη από την ευρύτερη αγορά της νοτιανατολικής Ευρώπης που αριθμεί δεκάδες εκατομμύρια και την οποία εξυπηρετεί η Ηγουμενίτσα» οπότε «δεν πρέπει να γίνονται εύκολες εκτιμήσεις που δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα».
Ο κύκλος εργασιών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου το 2022 παρουσίασε αύξηση 37,42% στα 7,78 εκατ. έναντι 5,66 εκατ. κατά την χρήση του 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019 κατά 18,52%. Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ., ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. (+114,75%). Η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών της πανδημίας οδήγησε πέρσι τις συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στις 227 (304.257 επιβάτες), από 204 το 2019 και (307.043 επιβάτες). Για φέτος αναμένεται αύξηση κρουαζιεροπλοίων 20%.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν αλλά δεν υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές η σιγκαπουριανή θυγατρική της ιαπωνικής Mitsui & Co, Portek σε κοινοπραξία με την Global Ports, που έχει ιδρύσει τουρκικής καταγωγής επιχειρηματίας, η κοινοπραξία της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με την ακτοπλοϊκή Attica Group, η κοινοπραξία της ΣΕΚΑΒΙΝ με την Goldenstep Shipping, η οποία συνδέεται με συμφέροντα του εφοπλιστή Μάριου Ηλιοπούλου, η κοινοπραξία της ΤΕΚΑΛ με την λιβανέζικων συμφερόντων JCC, η ΟΛΘ Α.Ε και η Olete Ltd.
moneyreview.gr