Εάν δεν υπήρχαν οι τρύπες του μετρό, θα ήταν η τρύπα της πλατείας Διοικητηρίου το εμβληματικότερο έργο – απόδειξη της ιδιαιτερότητας και του εξαιρετισμού της Θεσσαλονίκης όσον αφορά την υλοποίηση μεγάλων ή και μικρότερης κλίμακας δημοσίων έργων.
Η περιπέτεια μιας από τις ιστορικότερες πλατείες της πόλης μετρά περίπου τριάντα χρόνια, από τη δεκαετία του '90 όταν ξεκίνησε το έργο κατασκευής υπόγειου πάρκινγκ, το οποίο όμως σκάλωσε εξ αιτίας των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά το στάδιο των εκσκαφών.
Έκτοτε, η πλατεία παραδόθηκε στην αδιαφορία και την απροθυμία των αρμοδίων, αλλά και στο αγαπημένο σπορ των Θεσσαλονικέων, δηλαδή στις αέναες αντιπαλότητες οι οποίες αναπτύσσονται κάθε φορά, γύρω από ένα δημόσιο έργο, εν προκειμένω, σχετικά με το τι μέλει γενέσθαι όσον αφορά τη συνολική ανάπλαση της περιοχής.
Το δεύτερο επίπεδο στο οποίο θα γινόταν χώρος στάθμευσης, αφαιρείται
Περίπου δεκαπέντε χρόνια μετά το πάγωμα των εργασιών, το 2007, προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την εκπόνηση προκαταρκτικών μελετών για τη συνέχιση του έργου της ανάπλασης. Ανάδοχος αναδείχθηκε το 2008 το μελετητικό σχήμα: «SCHEMA 4 – ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΕΛΕΤΩΝ Ο.Ε., ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΣ, CONCEPT ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧ/ΚΟΙ ΕΠΕ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΑΡΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, D.K.N.D. ENGINEERS Ο.Ε.», το οποίο το 2010 παρέδωσε τη μελέτη η οποία προέβλεπε τη διαμόρφωση τριών επάλληλων καθ' ύψος επιπέδων.
Συγκεκριμένα, στο χαμηλότερο επίπεδο προβλεπόταν να διαμορφωθεί επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, στην ενδιάμεση στάθμη χώρος στάθμευσης περίπου εκατό αυτοκινήτων και στο τελευταίο επίπεδο του δρόμου της Αγίου Δημητρίου, ανοιχτή πλατεία για περίπατο και αναψυχή.
Ακυρώθηκε το πάρκινγκ
Η λύση, όμως αυτή, μπήκε στη συνέχεια στις γνωστές μυλόπετρες της πόλης.
Η διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη, με τη συνεπικουρία και των αρχαιολόγων πίεζαν να αφαιρεθεί το πάρκινγκ, ενώ και ο Σύλλογος Φίλων της Πλατείας Διοικητηρίου εξέφραζε δυσαρέσκεια για το σχέδιο ανάπλασης επειδή απείχε, όπως υποστήριζε, από την ιστορική φυσιογνωμία της μαρμάρινης πλατείας. Μ' αυτά και μ' αυτά παρήλθε σχεδόν μια δεκαετία αδράνειας καθώς η προγραμματική σύμβαση μεταξύ δήμου Θεσσαλονίκης και Εγνατίας Οδού Α.Ε. για την αναθεώρηση της μελέτης, η οποία είχα συναφθεί στο ενδιάμεσο, δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
Η διαμόρφωση του χώρου των αρχαιοτήτων, όπως προτείνεται στη μελέτη του 2010
Η υπόθεση ανακινήθηκε εκ νέου επί υφυπουργίας στο Μακεδονίας Θράκης της Κατερίνας Νοτοπούλου. Στις συσκέψεις οι οποίες έγιναν τότε διαπιστώθηκε ότι, στο μεταξύ, η προγραμματική σύμβαση μεταξύ δήμου και Εγνατίας Οδού είχε λήξει, συνεπώς, δεν υπήρχε φορέας ο οποίος θα αναλάμβανε τη συνέχιση των μελετών του έργου.
Το θέμα επανήλθε στο τραπέζι το περασμένο καλοκαίρι όταν, σε σύσκεψη η οποία έγινε με πρωτοβουλία του υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας Θράκης) Θόδωρου Καράογλου, αποφασίστηκε να παραδοθεί στον δήμο Θεσσαλονίκης από την Εγνατία Οδό και τους μελετητές η πλήρης επικαιροποιημένη μελέτη του σχεδίου για την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, χωρίς τον χώρο στάθμευσης και παράλληλα, να αναζητηθεί ο φορέας ο οποίος θα προχωρήσει την υλοποίηση του έργου.
Η κρίσιμη σύσκεψη
Την υπόθεση είδε ζεστά εξ αρχής η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έκανε πολλές συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη και όχι μόνο, προκειμένου να ξεπαγώσει η υπόθεση. Τελικώς, στις 10 Ιουνίου αποφασίστηκε να συναφθεί μια νέα προγραμματική σύμβαση με τη συμμετοχή του δήμου Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του υπουργείου Πολιτισμού και της Εγνατίας Οδού με στόχο την ωρίμανση των μελετών έως την εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης του έργου.
Η διαμόρφωση της επιφάνειας της πλατείας, σύμφωνα με τη μελέτη του 2010
Ακολούθησε την περασμένη Πέμπτη μια κρίσιμη σύσκεψη κορυφής με τη συμμετοχή του περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, του δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα, του διευθύνοντος συμβούλου της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Κωνσταντίνου Κουτσούκου, της Αγγελικής Ωραιοπούλου, προϊσταμένης Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης κονδυλίων ΕΣΠΑ, του αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Πάρι Μπίλλια κ.ά.
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε να προχωρήσει άμεσα η υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης και να αναλάβει η Εγνατία Οδός να εκπονήσει τις αναγκαίες μελέτες (αρχιτεκτονική, στατική, γεωτεχνική, ηλεκτρομηχανολογική). Οι μελέτες θα ανατεθούν σε μελετητικά γραφεία με τα οποία η Εγνατία Οδός έχει ενεργή συμφωνία πλαίσιο γι' αυτό το σκοπό. Το έργο πρόκειται να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ και ο προϋπολογισμός του ενδέχεται να φτάσει τα 10 εκατ. ευρώ.
Πηγή: voria.gr