Τη διαβεβαίωση ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί το 2023 έδωσε στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής στο πλαίσιο της ενημέρωσης που παρείχε για ακόμα μία συμπληρωματική σύμβαση του έργου σε μια συζήτηση κατά την οποία οι τόνοι μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης ανέβηκαν για αλλη μια φορά στα ύψη.
Αναφερόμενος στις προσφυγές που έχουν γίνει για την απόσπαση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου και τη διαδικασία του αρχαιολογικών ανασκαφών, τις οποίες συσχέτισε ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως θα πρέπει «να τελειώνουμε με το γαιτανάκι των αρχαιολογικών ανασκαφών που έχει στοιχίσει στο ελληνικο δημόσιο 164 εκ ευρώ, όταν το μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα στοίχισε 125 εκ ευρώ. Για να έχουμε ένα σημείο σύγκρισης και να δούμε που οδηγούν αυτές οι προσφυγές» είπε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης μίλησε για υποκινούμενες αντιδράσεις λέγοντας ότι «Το μετρό δεν πρέπει να είναι πεδίο πολιτικής αντιπαραθεσης. Δυστυχώς, κάποιοι στη Θεσσαλονίκη έχουν επιλέξει να υποκινούν ανθρώπους ώστε να δημιουργήσουν όλες αυτές τις συνθήκες, τις οποίες τελικά πληρώνουν οι πολίτες και η πόλη που ταλαιπωρείται τόσα χρόνια». Υπογράμμισε ότι το έργο είχε παραληφθεί χωρίς επιδομή, χωρίς καθορισμό φορέα λειτουργίας, χωρίς συρμούς και με μόλις 3 σταθμούς.
Σύμφωνα με τον υπουργό, το 2019 η πρόοδος του έργου ήταν στο 40% και σήμερα είναι στο 92%, ενώ για την Καλαμαριά είχε κατασκευαστεί το 0% της επιδομής, ενώ σήμερα είμαστε στο 75%, όπως είπε προσθέτοντας ότι «επί ΣΥΡΙΖΑ δόθηκαν ως αποζημίωση στους εργολάβους 200 εκατομμύρια ευρώ».
Να σημειωθεί πως η υπό συζήτηση 4η συμπληρωματική σύμβαση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, αφορά:
Στις υπολειπόμενες αρχαιολογικές ανασκαφικές εργασίες του Σταθμού «Βενιζέλου», καθώς και τις εργασίες ανάδειξης των αρχαιοτήτων,
Στις μελέτες κι εργασίες για την ανάδειξη των υπό διατήρηση κατά χώραν αρχαιοτήτων στην περιοχή της Βόρειας Πρόσβασης του Σταθμού «Αγία Σοφία»,
Στις επανατοποθετήσεις αρχαιολογικών ευρημάτων στον Σταθμό «Αγ. Σοφία», π.χ. την επανατοποθέτηση μεγάλου τμήματος του Κρηναίου, μιας «πλατείας», ενός ψηφιδωτού εντός του σταθμού, κ.λ.π.
Στη διαμόρφωση νέου χώρου στη «Διασταύρωση Σιντριβάνι» και τις επανατοποθετήσεις αρχαιολογικών ευρημάτων στον νέο αυτό χώρο. Ο χώρος αυτός, συνολικής επιφάνειας 5 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, θα αποτελείται από 3 υπόγεια επίπεδα, και θα βρίσκεται νότια της Βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και μεταξύ των οδών Εγνατίας – ΑΧΕΠΑ & της οδού Πανεπιστημίου.
Στην εκπόνηση των μελετών εφαρμογής αναστήλωσης του Μνημείου Χαμζά Μπέη (Αλκαζάρ), που αποτελεί ένα από τα πρώτα τζαμιά που χτίστηκαν μετά την Άλωση και θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της οθωμανικής αρχιτεκτονικής.
Για «καπέλο» στο έργο ύψους 43 εκατ. ευρώ με τη νέα σύμβαση έκανε λόγο ο αναπληρωτής τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Γιαννούλης, ο οποίος στη συνέχεια είχε και έναν έντονο διάλογο με τον υπουργό. Οταν ο κ. Καραμανλής ανέφερε - απαντώντας στον κ. Γιαννούλη - ότι «η βλακεία είναι ανίκητη», εκείνος ανταπάντησε: «Είστε και ανίκανος και βλαξ κ. Καραμανλή».
«Προκλητική» χαρακτήρισε την τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, τονίζοντας ότι με την αλλαγή σχεδιασμού η Θεσσαλονίκη δεν έχει μετρό, αλλά κινδυνεύει να μην έχει και αρχαία, καθώς τα πρώτα προβλήματα έχουν εμφανιστεί. Ο κ. Φάμελλος συμπλήρωσε πως με τον προηγούμενο σχεδιασμό η πόλη θα είχε σήμερα μετρό όχι μόνο στην κύρια γραμμή, αλλά έως την Καλαμαριά, ενώ καταδίκασε το χαρακτηρισμό των αρχαίων της Βενιζέλου ως «πρόσχημα».
Αίσθηση ωστόσο προκάλεσε η τοποθέτηση του βουλευτή της ΝΔ, Δημήτρη Καιρίδη, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ αμφισβήτησε το δικαίωμα των πολιτών σε επαναλαμβανόμενες προσφυγές συμπληρώνοντας πως για όσες δεν τελεσφορούν θα πρέπει να υπάρχει οικονομική ποινή.
Οι βουλευτές της αντιπολίτευσης ζήτησαν από την ηγεσία του υπουργείου να απαντήσει εάν αυτή η άποψη αντανακλά και την άποψη της κυβέρνησης, χωρίς ωστόσο το ερώτημα να απαντηθεί.
Ο κ. Καιρίδης, πάντως, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα προαναγγέλοντας την υποβολή ερώτησης στη Βουλή αναφορικά με τα ποσά των αποζημιώσεων που έχουν πληρωθεί σε εργολάβους εξαιτίας των καθυστερήσεων που έχουν προκαλέσει προσφυγές που δεν τελεσφόρησαν «για να δουμε ποιοι συμμετέχουν σ αυτήν τη βιομηχανια και ποιανών συμφέροντα εξυπηρετούν».
Σύμφωνα μάλιστα με το συλλογισμό του το θέμα είναι ευρύτερο και θα πρέπει να τεθεί και στο υπουργείο Δικαιοσυνης: «Εγω δε μασώ τα λόγια μου διότι αυτή η συστηματική προσπάθεια υπονόμευσης θα πρέπει να έχει κόστος για τον υπονομευτή. Και αν δεν τελεσφορεί η προσφυγή όταν είναι επαναλαμβανόμενη και συστηματική και άρα κακόπιστη θα πρέπει να έχει κόστος για τον προσφεύγοντα. Δεν μπορεί το κράτος δικαίου να καταλήγει σε αυτού του τύπου την κατάχρηση που οδηγεί σ αυτά τα εκτρωματικά. Και επειδή στη Θεσσαλονίκη έχει δημιουργηθεί μια - δε θα πω μαφία - αλλά μια ομάδα συγκεκριμένων που αφού σαμποτάρισαν το έργο της υποθαλλάσσιας που κόστισε εκατομμύρια στο Ελληνικό δημόσιο και πλούτισαν κάποιοι εργολάβοι χωρίς να βάλουν μία πρόκα, έρχονται τώρα να κάνουν τα ίδια με το μετρό την ίδια ώρα που 300 μ ανατολικότερα, στο σταθμό της Αγίας Σοφίας δε συνέβη τίποτα αντίστοιχο ούτε βεβαίως στο μετρό των Αθηνών ωσάν η Αθήνα να μην είχε αρχαία».
Τα άλλα έργα
Ο υπουργός Υποδομών ενημέρωσε την επιτροπή και για ακόμα δύο έργα που δρομολογούνται και συγκεκριμένα για την Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Αλεξανδρούπολης και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Βόλος.
Σχετικά με την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού της Αλεξανδρούπολης, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι το συγκεκριμένο έργο θα αναδείξει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε να καταστεί τόσο αυτό όσο και η ευρύτερη περιοχή ένας οικονομικός, ενεργειακός κόμβος, της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο δρόμος θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, αφετηρία τη διασταύρωση με την Εγνατία Οδό και θα τελειώνει στα όρια του λιμένα της Αλεξανδρούπολης.
Η νέα Περιφερειακή Οδός, επισήμανε, δεν θα συνδέει μόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό αλλά αποβλέπει στη διοχέτευση της διερχόμενης κυκλοφορίας από και προς το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόμιο «Δημόκριτος», την Κομοτηνή και την Εγνατία Οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται στα 26 εκατομμύρια ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ και χρονικό ορίζοντα υλοποίησης τα 2 έτη.
Ο κ. Καραμανλής επίσης τόνισε: «Μιλάμε για έργα πνοής, για έργα αυτονόητα, που για χρόνια ήταν αδιανόητα. Διότι η σύνδεση οδικών και σιδηροδρομικών αρτηριών με τα λιμάνια είναι απαραίτητη, αν θέλουμε τα λιμάνια αυτά να παίξουν έναν ευρύτερο ρόλο».
Ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Καραγιάννης στη συνέχεια αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα τεχνικά στοιχεία του έργου, ο οποίος θα έχει
Σχετικά με τη σύμβαση ύψους 42,4 εκατομμυρίων ευρώ και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Βόλος ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι αφορά:
Στην κατασκευή της Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης, Τηλεδιοίκησης, Τηλεπικοινωνιών και Συστήματος ETCS L1 στην υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος,
Στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λατομείου – ΒΙΠΕ – Βόλος.
Ο χρονικός ορίζοντας του έργου, που θα χρηματοδοτηθεί κι αυτό από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ είναι οι 36 μήνες.