Υπόμνημα στη Βουλή κατέθεσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών (ΣΕΜΕ) σχετικά με την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης μεταξύ αυτοκινήτων και δικύκλων αλλά και τα οφέλη που θα επιφέρει η εφαρμογή της νέας νομοθεσίας μόλις ψηφιστεί από τους βουλευτές.
Μάλιστα ο ΣΕΜΕ προσκόμισε και έρευνες που αφορούν στην εμπειρία που έχει αποκτηθεί από την οδήγηση δικύκλων με άδεια οδήγησης αυτοκινήτου σε κάποια άλλα κράτη-μέλη.
Σύμφωνα με τις έρευνες αποδείχθηκε ότι τα δίκυκλα που ανήκουν την κατηγορία Α1 αφορούν σε οχήματα με μέγιστη χωρητικότητα κυλίνδρου 125 κυβικών εκατοστών και μέγιστη ισχύ 11 kW λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,1 kw/kg. Πρόκειται συνεπώς για οχήματα τα οποία προορίζονται σχεδόν αποκλειστικά για χρήση εντός του αστικού ιστού.
Όσον αφορά στην ισοδυναμία αδειών οδήγησης αυτοκινήτου και δίκυκλου έως 125 κ.εκ. σύμφωνα με την Κοινοτική Οδηγία 2006/126 για τις άδειες οδήγησης (άρθρο 6), η εξίσωση της άδειας οδήγησης Β και Α1 επιτρέπει στους κατόχους της άδειας οδήγησης αυτοκινήτου (Β) να οδηγούν και ελαφριά μοτοσυκλέτα μέγιστου κυλινδρισμού 125 κυβικών εκατοστών, μέγιστης ισχύος 11 kW και με λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,1 kw/kg. Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τα μοτοποδήλατα, δηλαδή για τα δίκυκλα που απαιτείται άδεια οδήγησης ΑΜ.
Ο εθνικός νομοθέτης έχει τη δυνατότητα να θεσπίσει την εξίσωση χωρίς καμία προϋπόθεση.
Σήμερα, ένας σημαντικός αριθμός κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν εφαρμόσει την συγκεκριμένη οδηγία μεταξύ των οποίων Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Βέλγιο, κλπ. Από αυτές:
- Καμία χώρα δεν προβλέπει πρακτικές ή θεωρητικές εξετάσεις
- Τέσσερις χώρες θέτουν ως προϋπόθεση την πρακτική εκπαίδευση
- Τέσσερις χώρες θέτουν ηλικιακά όρια, με το υψηλότερο στα 25 έτη
- Πέντε χώρες θέτουν όρια κατοχής της άδειας οδήγησης, με το υψηλότερο στα πέντε έτη.
Η εφαρμογή της Κοινοτική Οδηγίας στις χώρες που εφαρμόζουν την ισοδυναμία κρίνεται απολύτως επιτυχημένη και μάλιστα καμία από τις χώρες εφάρμοσαν την ισοδυναμία δεν έχει αναιρέσει το μέτρο ή το έχει τροποποιήσει προς το αυστηρότερο.
Σχετικά με την επίδραση της ισοδυναμίας στην οδική ασφάλεια τα συμπεράσματα του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Δικύκλων (ACEM) έχουν δείξει ότι η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δίκυκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται με μοτοσυκλέτα μειώνει δραματικά τον αριθμό τροχαίων που εμπλέκουν το δίκυκλο.
Η εκπαίδευση στην οδήγηση δίκυκλου δεν είναι τόσο σημαντική, όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά.
Μελέτη της ένωσης ασφαλιστικών εταιρειών Ισπανίας ανέδειξε ότι οι οδηγοί που οδηγούν ελαφριές μοτοσυκλέτες κατέχοντας άδεια οδήγησης αυτοκινήτου (Β) και κάνοντας χρήση της ισοδυναμίας εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1. Μάλιστα, η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση μεταξύ των ατυχημάτων και της έλλειψης εμπειρίας οδήγησης, όχι μόνο για τη μοτοσυκλέτα αλλά για οποιοδήποτε όχημα.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν αντιμετωπίζουν δυσμενέστερα τους ασφαλιζόμενους ιδιοκτήτες ελαφρών δικύκλων που τα οδηγούν κάνοντας χρήση της ισοδυναμίας. Άρα γίνεται σαφές ότι η ισοδυναμία βελτιώνει την οδική ασφάλεια.
Στο ερώτημα ποιος ευθύνεται για τα ατυχήματα που εμπλέκουν μοτοσυκλέτα επισημαίνεται ότι παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα μας παραμένει υψηλός και ένας σημαντικός αριθμός αυτών εμπλέκει την μοτοσυκλέτα οι ακαδημαϊκές μελέτες συναινούν πως οι οδηγοί μοτοσυκλέτας συνήθως δεν ευθύνονται για τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται.
Η πανευρωπαϊκή μελέτη Maids (2009) ανέδειξε πως οι οδηγοί δίκυκλων ευθύνονται μόνο για το 1/3 των ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται.
Τα στατιστικά αυτά επιβεβαιώθηκαν το 2018 από τη Safewheelers, μία ακαδημαϊκή μελέτη που εκπόνησαν για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επτά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του ελληνικού ινστιτούτου βιώσιμη κινητικότητας, δικτύων και μεταφορών.
Επίσης η ισοδυναμία μεταξύ των αδειών οδήγησης θα ωφελήσει τους πολίτες καθώς θα αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς για τους πολίτες καθώς τα δίκυκλα, είναι οικονομικά τόσο στην αγορά τους, όσο και στη χρήση τους, δεδομένων των μειωμένων απαιτήσεων σε καύσιμα, ασφάλιστρα και συντήρηση. Ακόμα και τα νέα μοντέλα, τα οποία έχουν σημαντικά μειωμένο περιβαλλοντικό αντίκτυπο και αυξημένες προδιαγραφές ασφαλείας, αποτελούν μία οικονομική επιλογή μετακίνησης. Με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης το όφελος είναι ακόμα μεγαλύτερο.
Συνεπώς, η νομοθετική ρύθμιση δίνει μία οικονομική επιλογή στους οδηγούς. Με αυτόν τον τρόπο επιτρέπει την αποσυμφόρηση τόσο του αστικού οδικού δικτύου από αυτοκίνητα, όσο και των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Επίσης η αυξημένη χρήση δίκυκλων θα προκαλέσει αποσυμφόρηση των πόλεων αλλά και των μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς τα ελαφρά δίκυκλα θα συμβάλλουν στη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Αποτελούν ένα ασφαλές μέσο αστικής μετακίνησης όλο το χρόνο στην Ελλάδα. Έχουν μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και προκαλούν ελάχιστη επιβάρυνση των οδικών αξόνων. Μάλιστα, δεδομένης της ανάγκης διατήρησης κοινωνικής απόστασης λόγω της πανδημίας του COVID-19, αποτελούν ιδανικό μέσο για την αστική μετακίνηση.
Παράλληλα χάρη στην αποσυμφόρηση, οι αστικές μετακινήσεις γίνονται πιο γρήγορες για όλους τους επαγγελματίες που χρειάζεται να μετακινούνται για συναντήσεις, μεταφορές και πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες.
Ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας
Οι επισκέπτες που γνωρίζουν για τη δυνατότητα ισοδυναμίας Β-Α1 και Β-ΑΜ δυσαρεστούνται όταν αδυνατούν να ενοικιάσουν δίκυκλο στη χώρα μας με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλους προορισμούς όπου η ισοδυναμία ισχύει.
Το πιο πάνω συνεπάγεται σημαντική απώλεια εισοδήματος για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας, ενώ στις περιπτώσεις που τα καταστήματα ενοικίασης δίκυκλων διαθέτουν δίκυκλα στους τουρίστες χωρίς δίπλωμα κατηγορίας Β, αυτοί και τα καταστήματα βρίσκονται εκτεθειμένοι έναντι του νόμου.